Voiko päiväkodin aloittaminen tehdä hyvää lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikku82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pikku82

Jäsen
11.11.2004
503
0
16
Heippa kaikille, taas!

Mikäli muistatte, kävin eilen kertomassa omia tuntemuksia siitä kun kävimme tutustumassa päiväkotiin. Pientenpuoli johon tyttömme on tarkoitus mennä, oli ihana, tuntui hyvältä. Isojen puolella, johon 3v poikamme olisi menossa, oli täysi katastrooffi! Menimme aika huonolla hetkellä paikalle, hoitajia oli vain kaksi (yksi sairaana, uusi hoitaja aloittaa ensi viikolla), he eivät olleet edes päässeet ulos lasten kanssa ja tunnelma ryhmässä oli ahdistava.

Nyt olen oikeasti miettinyt sitä, että mitä jos tekisin työnantajalleni p***an tempun enkä aloittaisikaan töitä, vaan jäisin vielä kotiin. Toisaalta tuntuu taas siltä, että varsinkin 3 vuotias poikamme kaipaa ihan selvästi muutakin kuin kotona olemista. Olen suurimmaksi osaksi päivät lasten kanssa kotona, emme tapaa muita ihmisiä juuri lainkaan. Asumme maalla jossa ei muita pieniä lapsia naapureina. Mulla ei ole autoa käytössä. Jos/kun aloitan työt hommaamme tietysti mulle auton käyttöön, se on ehdoton. Mutta jos olen kotona, ei rahat siihen riitä kunnolla.

Lapset tapaa serkkujansa mummin luona silloin tällöin, molemmat ovat sosiaalisia ja leikkivät nätisti muiden lasten kanssa, vaikkeivät olekaan muihin lapsiin tottuneet.

Mä puuhastelen mahdollisimman paljon lasteni kans kotona, leikin, hassuttelen ym. Ja meillä on aika selkeä päivärutiini.

Mitä mieltä te olette? Toivon asiallisia kommentteja enkä halua tästä aiheesta mitään taistelua...
Voiko tarhan aloitus tehdä hyvää lapsille? Tää on mulle vaikee paikka, murehdin ihan kauheesti ja itkeskelen kun on toisaalta niin epävarma olo...

No en nyt mitään syitä osaa sanoa, mutta meillä tuo esikoinen kun oli vuosi sitten tarhassa niin ihan silminnähden nautti olostaan ja sopeutui hyvin!
Sille teki hyvää olla siellä parina päivänä viikossa.

Joillekin tekee joillekin ei..

No huonoa ei ainakaan tee olla kotona lasten kanssa, jos susta tuntuu siltä. Jos siis on mahdollisuus. Ei kolmevuotiaankaan vielä tarvitse mennä päivähoitoon, ainakaan huonoon paikkaan..

Parempi varmaan kotona kuin huonossa päivähoidossa...mutta
aika surkealta sekin kuulostaa että olette vaan kotona eikä kavereita oo ollenkaan.
Eikö mitään kerhotoimintaa löytyisi?

ja ehkä se vaan susta tuntui sekasorrolta, tuskin sielä aina sellaista on. mutta tottakai kun on paljon lapsia niin on hälinääkin. susta se vaan tuntui kamalalta kun olet tottunut vuosia siihen teidän omaan hiljaiseen kotipesään

vie hoitoon. lapsi kyllä tottuu ja nauttii kavereista

Meillä tyttö meni puoleks vuodeks pph:lle kun täytti 3v (menin siis töihin) ja kyllä näin jälkeenpäin aateltuna se teki ihan hyvää, reipastui tosi paljon tuona aikana. Siihen asti oli ollu miun kans "vain" kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Parempi varmaan kotona kuin huonossa päivähoidossa...mutta
aika surkealta sekin kuulostaa että olette vaan kotona eikä kavereita oo ollenkaan.
Eikö mitään kerhotoimintaa löytyisi?

Varmasti löytyisi, mutta mulla ei ole autoa käytössä. Kyllä tää kotona olo on ollut ihanaa, mutta vaatii aika paljon iteltä mielikuvitusta jottei seinät kaadu meidän niskaan...
Onneks sentään miehen sisko ja hänen mies rakentaa tuohon viereen, niin on heistä jonkin verran saanut seuraa...

Jos pienten puoli tuntui hyvältä, ei kai se isojen puoli voi aivan huono olla, samassa päiväkodissa? Jos siellä vaan oli huono hetki. Nyt olette nähneet senkin.

Meidän 3v. on ollut päiväkodissa 2 viikkoa ja tykkää! Tänään olis ollu illallaki lähdössä sinne ;) Jotain pientä on ollut, kuten etteivät ole tällä viikolla paljon ulkoilleet (sataa) ja heti ekana päivänä eivät olleet löytäneet kurahousuja kun olivat kassissa. Mut se on oikeesti pientä. Pääasia että lapsi viihtyy.

Yhteistyössä