Voiko opintolainan siirtää toiseen pankkiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mut onko sillä väliä että on ottanut lainaa yhestä pankista, opinnot on kesken, niin voiko sitä alkaakin ottaa ens vuonna toisesta pankista? Ja jos sen SAMPO-pankin lainatilin jättää vain lainaa varten käyttöön niin eihän ne heti ala vaatii lyhennyksiä? :whistle:

Mun on ainakin siirretty, mutta en yhtään muista miten. Pankki sen ihan hoiti eikä se mitään kyllä maksanutkaan. Osuuspankista Säästöpankkiin siis siirretty joskus reilu viis vuotta sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Mut onko sillä väliä että on ottanut lainaa yhestä pankista, opinnot on kesken, niin voiko sitä alkaakin ottaa ens vuonna toisesta pankista? Ja jos sen SAMPO-pankin lainatilin jättää vain lainaa varten käyttöön niin eihän ne heti ala vaatii lyhennyksiä? :whistle:

Periaatteessa miks ei.. siis kyllähän se uus pankki kysyy joka tapauksessa jo aikaisemmat lainat ja tekee päätöksensä sen mukaan. Mut varma en ole. :)

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:

usein kyllä siellä joku semmonen ehto tehty että
- kaikki tulot ohjautuvat lainan myöntämään pankkiin -
ainakin kun me lainaa otettiin. kandee lukee ne sopimukset

mä kysyin tätä puol vuotta sitten. opintolaina pitää ottaa opintojen loppuun asti samasta pankista, vaikka välissä ois ollu aikaa et sitä ei ois nostanu. mulle sanottiin myös et jo olemassa olevan lainan siirto tulee maksaa yli 100e ni ei ollu järkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja mintsu:
mä kysyin tätä puol vuotta sitten. opintolaina pitää ottaa opintojen loppuun asti samasta pankista, vaikka välissä ois ollu aikaa et sitä ei ois nostanu. mulle sanottiin myös et jo olemassa olevan lainan siirto tulee maksaa yli 100e ni ei ollu järkeä.

Vai niin. Mulla on kahdessa eri pankissa opintolaina.

Ap:lle, voi siirtää, mutta kalliimmaksi se tulee. En ole ihan satavarma, mutta luulisin, että et voi uudesta pankista ottaa sitä lainaa opintolainan nimellä vaan jollain ihan tavallisen lainan nimikkeellä, jolloin siinä on luultavimmin suurempi korko kuin vanhassa pankissa. Kaveri otti joskus toisesta pankista joustolainan ja maksoi vanhaan pankkiin opintovelkansa pois, en tiedä miten kalliimmaksi tuli.

Mulla on opintolaina osuuspankista, mutta käytän muuten sampopankkia (meillä ei muuten ole kertaakaan vielä ollut ongelmia tuon sampon kanssa). Mulla on vaan tili osuuspankissa, mihin siirrän joka kuukausi sen summan mitä opintolainan lyhennykseen sieltä lähtee, muuten en sitä tiliä käytä.

Yhteistyössä