voiko omakotitalossa asua ilman tv-lupaa?

  • Viestiketjun aloittaja jääkö kiinni vai ei
  • Ensimmäinen viesti
jääkö kiinni vai ei
Meillä on tv-lupa. Tiedoksi ennen kuin kukaan älähtää. Mut mietin vaan, että voiko omakotitalossa selvitä ilman tv-lupaa. Siis jos tarkastaja tulee, niin näkeehän se ikkunasta sen telkkarin, jos talo on yksikerroksinen. Kaverini muutti kerrostalosta ok-taloon, eikä hän aio vieläkään hankkia tv-lupaa. Kerrostalossa sen varmaan pystyykin välttämään, kun jättää oven avaamatta ja tarkastaja ei näe ikkunoista sisään, mut mites ok-talossa. Ei se tarkastajasetä varmaan kurkkia saa, mut näkyyhän se tv:n valonkajastus ulos asti, ellei aina pidä verhoja tiukasti kiinni.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no:
näkyyhän se kajastus kerrostalossakin, eli samalla lailla pärjää ilman, jos niin haluaa.
ei takuulla näy, jos asut vaikka kuudennessa kerroksessa. Omakotitalossa tarkastaja voi nähdä television katsomalla ikkunasta sisään. Kerrostalossa se ei onnistu.
 
viima80
omakotitalo eikä lupaa ole. ei ole koskaan ollutkaan. ja vaikka se näkee kajastuksen niin voihan se tulla tietokoneesta.... sieltä kun saa kattoa ohjelmia ilmaiseksi. mut joo, onhan se toisaalta riski. mut meille jos tarkaastaja löytää niin on mestari etsivä. tähän asti ne on vain soittaneet ja kysyneet onko lupaa. eivät jaksa raahautua tänne korpeen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
No me asuttiin tässä reilu kolmevuotta ilman tv-lupaa. :snotty:
Mut se eosiaan riippuu ihan siitä että missä se telkkari sijaitsee.
Meiltä sen näkee nyttekin tosta kuistilta ikkunasta.
Eikö käynyt tarkastaja kertaakaan?
 
ei me ainakaan jääty
Omakotitalossa asuttiin viisi vuotta, eikä kertaakaan tullut edes tilannetta eteen jossa olisimme epäilleet tarkastajan olevan oven takana. Ja ihan taajama-alueella asuttiin.

Monesti kyllä mietin, että mitäköhän sitä sanoo jos on omalla pihalla esim. ottamassa aurinkoa ja tarkastaja kurvaa autolla pihaan. Öö, en mä asu täällä?
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
näkyyhän se kajastus kerrostalossakin, eli samalla lailla pärjää ilman, jos niin haluaa.
ei takuulla näy, jos asut vaikka kuudennessa kerroksessa. Omakotitalossa tarkastaja voi nähdä television katsomalla ikkunasta sisään. Kerrostalossa se ei onnistu.
käveleppä joskus pimeällä kerrostaloalueella, takuulla näet tv:n kajastuksen ikkunoista ylemmistäkin kerroksista, jos ei ole verhot edessä tai kaikki valot päällä, pimeässä huoneessa, kun katsoo, niin näkyy sininen kajastus ja valon vaihtelu ihan varmasti :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei me ainakaan jääty:
Omakotitalossa asuttiin viisi vuotta, eikä kertaakaan tullut edes tilannetta eteen jossa olisimme epäilleet tarkastajan olevan oven takana. Ja ihan taajama-alueella asuttiin.

Monesti kyllä mietin, että mitäköhän sitä sanoo jos on omalla pihalla esim. ottamassa aurinkoa ja tarkastaja kurvaa autolla pihaan. Öö, en mä asu täällä?
Miten auringonotto ja tv-lupa liittyy toisiinsa? Kuskaatko telkkarin pihalle vai mistä tarkastaja voi tietää, että sulla on asunnossa telkkari, jos sä otat pihalla aurinkoa? Ei kai sitä pakko ole sisälle päästää?
 
Saahan sitä telkkari nykyään olla. Kunhan ei ole sellainen telkkari, jossa on valmiina digisovitin. Ei ne voi enää pelkän kajastuksen perusteella antaa sakkoja. Voihan ihmisellä olla terkkari esim. videoiden katselua tai pleikan pelaamista varten. Digiboksit toivat monelle helpotuksen tähän asiaan. :)
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Saahan sitä telkkari nykyään olla. Kunhan ei ole sellainen telkkari, jossa on valmiina digisovitin. Ei ne voi enää pelkän kajastuksen perusteella antaa sakkoja. Voihan ihmisellä olla terkkari esim. videoiden katselua tai pleikan pelaamista varten. Digiboksit toivat monelle helpotuksen tähän asiaan. :)
ei voinu ennenkään, joillain oli telkkareita, joissa ei ollut tarvittavaa osaa tv-ohjelmien katseluun, mut saattoivat pelata tv/video/tietokonepelejä ja katsoa videoita.

Eli eiköhän se tarkistus perustu ihan siihen, että harvalla on pokkaa valehdella "viranomaiselle" päin näköä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miten on?:
Voiko naapurin käräyttää? Voiko tarkastajille ilmoittaa missä osoitteessa on tv, mutta ei lupaa? Meneekö ne sen jälkeen käymään ko osoitteessa?
Voit käräyttää, mutta se ei auta mitään. He eivät voi kirjoittaa sakkoa ennenkuin heillä on todisteet siitä, että naapurissa on myös digiboksi / digisovitin. Todisteeksi ei riitä sinun sanasi. Ja lupatarkastajaa ei ole pakko päästää sisään, joten vaikka tarkastaja kävisi, he eivät siltikään välttämättä kärähdä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Tässä asiassa sinä olet vapaamatkustaja!
Maksoin tai en niin se ei vaikuta yhtään mihinkään. Jos kukaan ei maksaisi niin koko maksuahan ei edes olisi!
Ihan sama juttu mun kohdalla sen työttömyyskassan jäsenmaksun kohdalla, maksoin tai en ei vaikuta mihinkään.

Mun alani ihmiset, kun kuuluvat useisiin eri liittoihin, eli parhaimmillaan it-ammattilainen on lakossa, kun pankkilaiset ovat tai sairaanhoitajat ovat. Tosi fiksua ja toimivaa!

 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Ihan sama juttu mun kohdalla sen työttömyyskassan jäsenmaksun kohdalla, maksoin tai en ei vaikuta mihinkään.

Mun alani ihmiset, kun kuuluvat useisiin eri liittoihin, eli parhaimmillaan it-ammattilainen on lakossa, kun pankkilaiset ovat tai sairaanhoitajat ovat. Tosi fiksua ja toimivaa!
Miten nämä kaksi asiaa liittyväöt toisiinsa? En oikein osaa verrata näitä toisiinsa.
 
siis mitä ihmettä
Alkuperäinen kirjoittaja flea:
omakotitalossa asutaan, ei lupaa ja telkkari näkyy erittäin hyvin tuohon tielle, josta meille tullaan.... ovella sanon, että on lupa, se siitä. Eipä ne muuta mahda.
Mut kai niillä joku rekisteri on kuka on maksanut? Mä olen asunut monessa eri paikassa ja koskaan ei ole tullut tarkastajaa. Olen kuvitellut sen johtuvat siitä, et lupa on maksettu, eikä ne turhaan sellaisten ihmisten luona käy kyselemässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
näkyyhän se kajastus kerrostalossakin, eli samalla lailla pärjää ilman, jos niin haluaa.
ei takuulla näy, jos asut vaikka kuudennessa kerroksessa. Omakotitalossa tarkastaja voi nähdä television katsomalla ikkunasta sisään. Kerrostalossa se ei onnistu.
Mutta ei sillä ole mitään oikeutta kurkkia ikkunoista sisään!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi maksattaisit muilla lupasi? Älyttömän typerää olla maksamatta.
Taas näitä kitisijöitä. Se maksu ei tosiaankaan ole koskaan laskenut, vaikka edellisvuonnakin jonkun kampanjan aikana niitä lupia maksettiin jotain 10 000 enemmän kuin ennen sitä kampanjaa. Silti se vaan aina nousee.

Mihin hel**ttiin perustat väitteesi, että sinä maksat muiden osuuden tv-luvasta (siis niiden, jotka ei maksa).
Jos tosiaan katsoo maikkaria ja kaapelia ja kuuntelee radiostakin rockia ja paikallista kanavaa, ni miksi ihmeessä pitäis maksaa ylelle noin 200? vuodessa hyvää hyvyyttään?
 
näin muistelisin
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Saahan sitä telkkari nykyään olla. Kunhan ei ole sellainen telkkari, jossa on valmiina digisovitin. Ei ne voi enää pelkän kajastuksen perusteella antaa sakkoja. Voihan ihmisellä olla terkkari esim. videoiden katselua tai pleikan pelaamista varten. Digiboksit toivat monelle helpotuksen tähän asiaan. :)
mä kyllä just digiboksien tulon aikaan luin jostain että kyllä ne voi sakottaa jos on laite, joka on helpolla toimenpiteellä muutettavissa vastaanottimeksi, eli siis helppo toimenpide on se, että otat vaikka sieltä piilosta sen digiboksin ja pistät kiinni... Ei riitä että sanoo, että katotaan vaan dvd:tä.
 

Yhteistyössä