voiko olla raskausmyrkytystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätietoinen"

Vieras
Hmmentää nää mun oireet joten oon alkanu miettiä vakavissani, voisiko viitata raskausmyrkytykseen? Olen aikaisemmin ollut tosi herkkä menemään lääkäriin mutta nyttemmin oon himmaillu senkin edestä. Nyt kuitenkin tuntuu, että jossain mättää...

Se alkoi näön sumenemisella noin pari kolmeviikkoa sitten. Oon ajatellu, että jopas mulla huononee näkö, mutta oon kuullut että raskaana silmien limakalvot turpoaa, joten näkö saattaa huonontua muutenkin. Tänään suihkussa sitten silmissä vilisi tulikärpäsiä, kesti noin 20sekuntia ja meni ohi palaamatta takaisin.

Paino noussut 1,1kg viikossa. Eli kun kaksi viikkoa sitten kävin neuvolassa, painoin 2,2kg vähemmän kuin eilen. Se sai sekä minut että neuvolatädin hämmästymään.

Sf-mitta ei kasva. raskausviikkoja kasassa 34 ja sf ollut nyt kuukauden lukua 27cm. neuvolassa oltiin siitä tosiaan huolissaan.

Verenpaineet ok. Pissa puhdas.

Kiristävää tunnetta istukan kohdassa, eli aivan ylävatsassa. Luin että raskausmyrkytyksen oireena on viiltävä kipu oikean rintalastan alla. Eli tää mun kiristys ei siis ehkä voi johtua siitä?

Tänään oon ollu niin väsynyt, että en ole saanut MITÄÄN aikaiseksi. Oon vaan itkeskellyt ja tiuskinut lapsille. Tosi ahdistava fiilis tästä loppuraskaudesta.

Mutta niin, kannattaako soittaa huomenna päivystykseen vai mitä ootte mieltä?

Voit käydä myös äitiyspolilla noilla viikoilla ilman lähetettä, pyydä toksemiaverikokeet ja ultraus. Proteiinia ei välttämättä tule. Raskausmyrkytykås voi yhtäkkiä edetä vaaralliseksi, joten kylä menisin ä.polille/lääkäriin.

Toki myrkytysoireet voi alkaa nopeaatikin, mutta ei ihan kuulsota nuo sun oireet niiltä. Painoa voi lopussa kerryttää ns. "normaali" turvotuskin. Särkeekö sulla päätä? Olisko mahdollista mitata verenpainetta, vaikka jollain naapurin mummon mittarilla tms?

Mutta toki voit soittaa sinenäitipolille et mitä ne on mieltä. Ja aamullal käydä päivystyksessä sairaanhoitajalla mittauttamassa verenpaineen.

niin ja sf-mitta on "käsialariippuvainen" onko sulla mittaaja vaihtunut välissä? Mulla on aina ihan eri lukemat jos lääkäri mittaa tai oma th. Olis ne sut lähettäny ä-polile jos olis todellista aihetta huoleen. Saitko sä siis lähetteen vai et?

Ei kyllä vaikuta pre-eklampsialle. Verenpaineet ja pissa kyllä siitä ilmoittelevat ja jos molemmat puhtaat... Itselläni ei muuta ollutkaan kuin kaikkia kamalia vatsakipuja ja viiltelevää tunnetta joka puolella. Taju meinasi sumeta kun vähän kyykki (verenpaineet matalat) jne. Tuntui että kohta koko kroppa hajoaa:) Mutta itse tiedät parhaiten. Käy näytillä jos huolettaa.

Mulla oli todella epämääräisiä oireita mm. silmissä, mutta ei verenpainetta, proteiinia tai muitakaan "perinteisiä" pre-eklampsian oireita. Neuvolasta ei tehty lähetettä. Tuli viikonlopun aikana silloin noin rv 36 niin outo olo ettei kaikki ole kunnossa, joten menin soittamatta äitiyspolille. Ultrasivat ja ottivat pre-eklampsiakokeet ja lähettivät kotiin. Enne kun pääsin kotiin, soittivat takaisin sairaalaan osastolepoon. Oli pre-eklampsia, joka sitten muuttui vakavaksi.

Ainakin jos alkaa kutisemaan niin äkkiä näytille. Itsellä oli kutinaa, kipuja vatsan seudulla, silmissä sumenemista, päänsärkyä jne. Oli raskausmyrkytys vaikkei ollut vitsassa mitään ylimäärästä eikä ollut edes verenpaineissa häikkää pahemmin...

http://www.oireet.fi/raskausmyrkytys.html

Kyllä aika moni oire sopisi... soittaisin äitiyspolille ja kysyisin heidän mielipidetttään. Varmaankin nyt heti.

Yhdellä mun kaverilla oli tosi paha raskausmyrkytys ja puhui juuri noista valo-oireista silmissä.

Yhteistyössä