Voiko olla mahdollista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epiduraali
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epiduraali

Vieras
...että epiduraali EI vaikuttaisi kaikille oikein laitettuna? Senhän avulla tehdään jopa leikkauksia, niin tuntuisi ERITTÄIN oudolta, jos se ei vie kipuja pois. Ja toiseksi, epiduraalia voi lisätä koko synnytyksen ajan, mikäli "putkiloon" on laitettu runsaasti puudutetta!

Ihmetyttää todella sellaiset väitteet ettei puudute auta. :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 10:08 epiduraali kirjoitti:
...että epiduraali EI vaikuttaisi kaikille oikein laitettuna? Senhän avulla tehdään jopa leikkauksia, niin tuntuisi ERITTÄIN oudolta, jos se ei vie kipuja pois. Ja toiseksi, epiduraalia voi lisätä koko synnytyksen ajan, mikäli "putkiloon" on laitettu runsaasti puudutetta!

Esim. sektiossa epiduraalin lisäksi laitetaan spinaalipuudutus, joka on nimenomaan sitä leikkausta varten, että et tuntisi mitään. Epiduraali on lähinnä leikkauksen jälkeisen kivunhoitoon tarkoitettu, se vain laitetaan siinä samalla kun spinaalikin, yhdessä epid.+spinaalipuudutteet ovat hyvät puudutteet sektiossa. Kaikille ei epiduraali synnytyksessä auta, minulla esim. katkaisi supistuksista terävimmän kärjen, ei vienyt kipua läheskään kokonaan pois, vaikka luulen kyllä et oli oikein laitettu. Joillakin auttaa niin ettei supistuksia juuri huomaa =) Yksilöllinen juttu.

Mun kohdalla ei auttanut. Heikensi supistuksia ja sit piti koko ajan lisätä oksitosiini-tippaa. Tulin puudutuksen jälkeen entistä kipeämmäksi. Jos seuraava kerta tulee, yritän taatusti ilman epiduraalia. Luulen, että se oli oikein laitettu, mistä sen tietää?!?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 10:13 kätilö kirjoitti:
\

Esim. sektiossa epiduraalin lisäksi laitetaan spinaalipuudutus, joka on nimenomaan sitä leikkausta varten, että et tuntisi mitään. Epiduraali on lähinnä leikkauksen jälkeisen kivunhoitoon tarkoitettu, se vain laitetaan siinä samalla kun spinaalikin, yhdessä epid.+spinaalipuudutteet ovat hyvät puudutteet sektiossa. Kaikille ei epiduraali synnytyksessä auta, minulla esim. katkaisi supistuksista terävimmän kärjen, ei vienyt kipua läheskään kokonaan pois, vaikka luulen kyllä et oli oikein laitettu. Joillakin auttaa niin ettei supistuksia juuri huomaa =) Yksilöllinen juttu.

Voiko synnytyksessä sitten käyttää näitä molempia, jos ne vievät kivut pois. siis epid.+spinaali? Mitkä ovat syyt miksi joillekin epiduraali ei auta? Voiko sitä tutkia etukäteen, jotta ei tarvisi synnytystä pelätä, JOS ei puudutus auta.? Yleensä olen kyllä kuullut että laittajasta kiinni, niinkuin kohdunkaulapuudutus yms.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 10:34 alli kirjoitti:
Mun kohdalla ei auttanut. Heikensi supistuksia ja sit piti koko ajan lisätä oksitosiini-tippaa. Tulin puudutuksen jälkeen entistä kipeämmäksi. Jos seuraava kerta tulee, yritän taatusti ilman epiduraalia. Luulen, että se oli oikein laitettu, mistä sen tietää?!?

mulla kävi myöskin niin että supistuksia piti voimistaa koko ajan tipan avulla. epiduraali toimi ensimmäiset 1,5h ja sitten kun lisättiin, puutui vain toinen puoli kehosta. toinen puoli puudutettiin pikaisesti kohdunkaulapuudutteella (vai mikä se nimitys nyt on) kun tässä vaiheessa huusin jo suoraa huutoa. se tepsi mutta sillä siunaaman hetkellä epiduraali katosi. kerkesi puuduttaa toista puolta noin puoli tuntia. pari viimestä tuntia sitten ei auttanutkaan mikään troppi.

\

Mä voin todellakin rehellisesti sanoa,että se ei mulla todellakaan auttanut...kivut olivat kauheat :o ja sen laittokin kesti ja oli yhtä tuskaa.Tämän seuraavan kohdalla:EN OTA EPIDURAALIA ja se on aivan varma.Mäkin luulin,että se veisi kivut,koska sitä voidaan lisätä,mutta olipahan pettymys... :( :( Sitä en tiedä,laitettiinkohan se aivan oikein..ei ainakaan siinä tilanteessa sanottu,että olisi ollut ongelmia,pelkkää tuskaa vaan.Enkä minä ole mikään kauhean kipuherkkä enkä edes piikkikammoinen..