\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 10:08 epiduraali kirjoitti:
...että epiduraali EI vaikuttaisi kaikille oikein laitettuna? Senhän avulla tehdään jopa leikkauksia, niin tuntuisi ERITTÄIN oudolta, jos se ei vie kipuja pois. Ja toiseksi, epiduraalia voi lisätä koko synnytyksen ajan, mikäli "putkiloon" on laitettu runsaasti puudutetta!
Ihmetyttää todella sellaiset väitteet ettei puudute auta. :/
Esim. sektiossa epiduraalin lisäksi laitetaan spinaalipuudutus, joka on nimenomaan sitä leikkausta varten, että et tuntisi mitään. Epiduraali on lähinnä leikkauksen jälkeisen kivunhoitoon tarkoitettu, se vain laitetaan siinä samalla kun spinaalikin, yhdessä epid.+spinaalipuudutteet ovat hyvät puudutteet sektiossa. Kaikille ei epiduraali synnytyksessä auta, minulla esim. katkaisi supistuksista terävimmän kärjen, ei vienyt kipua läheskään kokonaan pois, vaikka luulen kyllä et oli oikein laitettu. Joillakin auttaa niin ettei supistuksia juuri huomaa =) Yksilöllinen juttu.
Voiko synnytyksessä sitten käyttää näitä molempia, jos ne vievät kivut pois. siis epid.+spinaali? Mitkä ovat syyt miksi joillekin epiduraali ei auta? Voiko sitä tutkia etukäteen, jotta ei tarvisi synnytystä pelätä, JOS ei puudutus auta.? Yleensä olen kyllä kuullut että laittajasta kiinni, niinkuin kohdunkaulapuudutus yms.