voiko olla kyseessä kasvukivut, jos särkee päivällä eikä yöllä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaislikko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kaislikko"

Vieras
kun googlen mukaan kasvukipu tarkoittaa öistä särkyä, mutta meidän likalla kyllä särkee päivisin! välillä oikein itkeä tihrustaa oloaan :( on nyt 5v ja tämä alkoi kun oli 3v. olen kysynyt neuvolasta ja siellä sanottiin "voi olla kasvukipuja, ei hän nyt ainakaan valita". joskus kivuissa on välipäivä, mutta yleensä jossain vaiheessa päivää alkaa vaikeroida miten särkee. ei kuitenkaan onnu, missään ei näy turvotusta, pystyy riehumaan kavereiden kanssa normaalisti eikä esim. tarhan kanssa luontoretkillä sano mitään että koskisi eikä pysty kävelemään. yleensä kivut tulevat iltapäivästä.. olen antanut särkylääkettä ja hieronut. kipu tuntuu eniten pohkeissa, joskus reisissä. minä en muista kasvukivuista kärsineeni, eikä mieskään joten emme voi verrata omia kokemuksia tuohon.. ystävät, joilla on ollut kasvukipuja lapsina puhuvat myös öisestä särystä, mutta ei likalla öisin ole mitään! :O nukkuu kuin tukkipölkky

Meillä 6-vuotias on alkanut myös valitella kipua jaloissa aina iltapäivisin. Öisin ei itkeskele, vaikka esikoinen teki sitä kasvukipujen aikana. Jaloissa ei näy mitään erikoista eikä lapsi oikein osaa paikallistaa kipua sen tarkemmin. Mielestäni itsekseen kyllä hieroskelee pohkeita tuosta polven alapuolelta, joten ehkä siihen kohtaan sattuu.

Itse olen ajatellut, että kun tyttö on eskarissa ja siellä koko päivä leikitään ja touhutaan niin siten kotona rauhoittuessaan se kasvukipukin ehkä alkaa tuntua. Öisin nukkuu hyvin, kun on varsin sikeäuninen. Ehkä ei vaan herää kipuun. Esikoinen itki öisin, mutta sillä onkin huomattavasti matalampi kipukynnys kuin eskarilaisella ja on herkkäunisempi.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä myös;29692647:
Meillä 6-vuotias on alkanut myös valitella kipua jaloissa aina iltapäivisin. Öisin ei itkeskele, vaikka esikoinen teki sitä kasvukipujen aikana. Jaloissa ei näy mitään erikoista eikä lapsi oikein osaa paikallistaa kipua sen tarkemmin. Mielestäni itsekseen kyllä hieroskelee pohkeita tuosta polven alapuolelta, joten ehkä siihen kohtaan sattuu.

Itse olen ajatellut, että kun tyttö on eskarissa ja siellä koko päivä leikitään ja touhutaan niin siten kotona rauhoittuessaan se kasvukipukin ehkä alkaa tuntua. Öisin nukkuu hyvin, kun on varsin sikeäuninen. Ehkä ei vaan herää kipuun. Esikoinen itki öisin, mutta sillä onkin huomattavasti matalampi kipukynnys kuin eskarilaisella ja on herkkäunisempi.

meilläkin hieroo juuri tuosta polvien alapuolelta! nilkkoja joskus

Muistan kuinka itselläni alkoi särkemään aina alkuillasta. Juuri silloin kun alettiin rauhoittumaan iltaa varten. Kipua oli polvesta nilkkaan asti. Lämpö ja hieronta auttoivat.

Omalla tytöllä kipua on nukkumaan mennessä, joskus annan särkylääkettä yötä varten, mutta yleensä lämpö ja Dermosilin linimenttivoide riittää.

Ja itselläni on näin aikuisena kylmänarat kintut, ei tarvitse paljoa vilpoista saada kun tuntuu jo hurjalta se säryn määrä.

mun lapseni saa kasvuhormonia ja lääkäri sanoi,että sitä pitää antaa aina ennen nukkumaanmenoa,koska normaalistikkin lapsen elimistö tuottaa kasvuhormonia vain öisin.Eli veikkaisimpa ettei kyse ole kasvukivuista.

[QUOTE="kaislikko";29692577]kun googlen mukaan kasvukipu tarkoittaa öistä särkyä, mutta meidän likalla kyllä särkee päivisin! välillä oikein itkeä tihrustaa oloaan :( on nyt 5v ja tämä alkoi kun oli 3v. olen kysynyt neuvolasta ja siellä sanottiin "voi olla kasvukipuja, ei hän nyt ainakaan valita". joskus kivuissa on välipäivä, mutta yleensä jossain vaiheessa päivää alkaa vaikeroida miten särkee. ei kuitenkaan onnu, missään ei näy turvotusta, pystyy riehumaan kavereiden kanssa normaalisti eikä esim. tarhan kanssa luontoretkillä sano mitään että koskisi eikä pysty kävelemään. yleensä kivut tulevat iltapäivästä.. olen antanut särkylääkettä ja hieronut. kipu tuntuu eniten pohkeissa, joskus reisissä. minä en muista kasvukivuista kärsineeni, eikä mieskään joten emme voi verrata omia kokemuksia tuohon.. ystävät, joilla on ollut kasvukipuja lapsina puhuvat myös öisestä särystä, mutta ei likalla öisin ole mitään! :O nukkuu kuin tukkipölkky[/QUOTE]

kuulostaa lapsireumalta.

[QUOTE="anne";29696581]mun lapseni saa kasvuhormonia ja lääkäri sanoi,että sitä pitää antaa aina ennen nukkumaanmenoa,koska normaalistikkin lapsen elimistö tuottaa kasvuhormonia vain öisin.Eli veikkaisimpa ettei kyse ole kasvukivuista.[/QUOTE]

kasvukipu on vain nimike, kasvaminen ei oikeasti satu.Mutta vilkkaimmassa kasvuiässä ilmenee usein vaarattomia jalkasärkyjä.
Niitä voi aiheuttaa monikin asia, mutta jos hieroo kerta pohkeita ja reisiä niin kuullostaisi lihasperäiseltä. Hieronta kuullostaa hyvältä.ja vaikka lämpöpussia voisi kokeilla, kipuun kyllä parasetamoli on paikallaan, lasten kipua alilääkitään herkästi

Yhteistyössä