Voiko olla koditon kissa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voitteko vastaa tähän että kaupungilla menee kissa vapaana niin onko se laillisesti oikein päästää kissa harhailemaan liikenteeseen ihmisten ja autojen sekaan jos itse asuu siinä jossain keskustasa myös. minusta todella vaarallista ja tuollaisille kissojen omitajille eläinkielto tai kovat sakot..

En minäkään kaupungissa päästäisi kissaa vapaasti ulos. Siksi en kaupungissa kissaa ottaisikaan.

Onko kissaa nyt näkynyt? :)

Mitä tuohon lakiin tulee, niin itse en kuulu niihin ihmisiin joiden moraalikäsitys on lakiin kirjattu. Mulla on mielipiteitä asioista, lainvastaisiakin eikä tommoset lait mua paljon hetkauta. Ymmärrän että maalla kissoja pidetään vapaana. Kaupungissa taas ei.
Äitini asuu taajamassa rivitalossa. Hänellä on 10-vuotias kissa joka ulkoilee vapaasti. Tosin se ei mene omalta pieneltä pihalta minnekään. Etupihalla istuu tai siinä "kulkuväylällä" ja takapihalla kuistin kaiteella katselemassa, eikä se ketään häiritse. Naapureille on sanottu että ajavat pois jos tulee heidän pihalle. Naapureille kissa on ihan ok. Kissalla on hiekkalaatikko ja sinne tekee asiansa. Kyllä, tiedämme tämän. Kun lumi tulee maahan, kissa ei mene ulos ennen kuin se on sulanut joskus keväällä. Mummolla taas on kaksi kissaa, iso piha ja asuu maaseudulla. Kissat on 14- ja 5-vuotiaat. Vanhempi varsinkin on pihalla aina silmissä eikä mene minnekään. Nuorempi saattaa joskus jotain retkiä tehdä. Naapureillakin on melkein kaikilla kissa ja kissat liikkuvat toistensa pihoilla eikä se ketään häiritse.
Miksi näissäkin tapauksissa aikuiset kissat pitäs yhtäkkiä valjaisiin opettaa? Ymmärrän että pennun voi varsinkin jos kaupungissa asuu..

Ei ole kissaa nyt taas näkynyt. Luulen että päivällä taas tuohon ilmestyy. Ei kuulunut eilen soittoa vaikka laitoin pantaan viestin ja numeron. Jos kissalla on panta kaulassa kun tänään tulee niin sitten on ilmeisesti koditon. Mitenkähän hyvin sopeutuu uuteen paikkaan jos vanhempani ottavat kissan... Muutama päivä kannattaa tietty pitää ihan sisällä että tutustuu ja oppii paikkaan. Mutta mitenkähän tarpeiden tekeminen..oppiikohan laatikolle jos ei ole ikinä laatikolle tehnyt?

No aina noita epäilyttäviä tapauksia pyörii ympäristössä.
kkesällä kun oli helleaika, niin pidin ovea auki ja istuskelin tässä missä nytkin, mutta tämä ei näy ovelle asti. Yhtäkkiä näen peilin kautta, kun musta, karvainen, kissa marssii määrätietoisesti ja reippaan näköisenä eteenpäin. Mutta huomaa minut sitten, kun on noin metrin päässä ja ... swaaaaaaash - eikun karkuun ja lujaa.
En tiedä onko jonkun lemmikki :) mutta luultavasti.
Sillä oli jano ehkä, oli vessaan matkalla, kun oli vessan ovi auki.
Laitan joskus kesäisin vettä tuohon ulos, jos on oikein kuuma.

Tämä antaa silittää ja tulee luokse kun kutsuu. Ei ole siis yhtään villi. Koirankin kanssa haistoivat toisiaan, ei siis pelkää koiriakaan. Joten ei siis ainakaan kovin kauan ole voinut olla koditon. Mutta jännä että kukaan ei ole soittanut! Kyllähän sitä nyt huomaa jos omalla kissalla on panta kaulassa ja siinä viesti.

[QUOTE="huolissaan";22371468] Koirankin kanssa haistoivat toisiaan, ei siis pelkää koiriakaan. [/QUOTE]

ihana kisu :heart: varmaan tulisi siitä jollekin, jos ei omistajaa löydy.

Nyt kissa taas ilmestyi, panta kaulassa. Soitin isälleni että kissan voisi ottaa sinne. Tärisee kylmissään. En tiedä olisiko joku ajanut sitä tai jotain kun oli paljon arempi nyt kuin ennen. Saa nähdä miten sen saa kiinni ja kuljetuslaatikkoon... Ja miten sitten soputuu uuteen paikkaan. No sen näkee sitten mutta ei sen hyvä ole tuolla ulkonakaan olla.

Sain kissan laatikkoon. On nyt tuossa keittiössä kuljetuskopassa. Ihan rauhassa on ja näyttää tällähetkellä jopa nukkuvan. Nauttii varmaan kun on lämmin..luulisin.:) Odotan että isäni tulee kissan hakemaan. Eiköhän tuo hyvin sopeudu kun on noin rauhallinen tapaus.

Kyllä mua kiinnostaa. Kävin vaan saunassa tässä välillä (niin, jouduin siis poistumaan Palstalta).
Pääasia että kisumisusta pidetään huoli. Hänhän tuli teille ihan itse...

Ei voi olla varma. Meidän pihaan tuli pari vuotta sitten oikein kaunis ja hyväkuntoinen kissa joka tuli mielellään sisään ja oli kamalan nälissään. Syötin ja laitoin takaisin ulos. Seuraavana päivänä sama homma. Annoin jäädä sisään. Panta onneksi oli ja numero siinä. Selvisi että kissa oli karannut neljä kuukautta aiemmin yli 20 km päästä.
Ilmeisesti kissaa oli ruokittu matkan varrella kun se niin hyvässä kunnossa oli. Omistajien ilo oli valtava kun saivat takaisin kotiin. :)

Hyvä että kissa saatiin suojaan ja huolenpidon alaiseksi.
Meillä täällä maalla myös omat kissat ulkoilevat vapaasti, mutta pysyttelevät suht lähellä kotia, n. 1 km säteellä (satunnaisia reissuja ehkä lukuun ottamatta), ovat kuitenkin siis useamman kerran päivässä syömässä ja nukkuvat yöt sisällä. Syksyn tulle pihalla alkoi satunnaisesti pyörimään vieras kissa, lähinaapureiden se ei ollut. Kissa oli arka muttei villi ja kovasti nälissään. Muutaman kerran ruokittuani sitä se antoi jo silittää itseään. Viime viikolla nappasimme sen kiinni ja toimitimme ressukan eläinsuojeluyhditykselle. Minun mielestäni tämä oli selvästi hylätty kesäkissa, tai mahdollisesti eksynyt tapaus. Ihmisrakas ja hellyydenkipeä ja todella nälkäinen.
Ei ruokintaan tottunut kotikissa selviä millään luonnossa, vaikka lintuja jyrsijöitä saisikin kiinni. Talven pakkaset viimeistään tekevät tulosta nälkiintyneen kissan kohdalla. Eli napatkaa vaan reippaasti kiinni vierat kissat, jos kukaan lähinaapureista ei niitä omakseen tunnusta. Kaupungissa mun mieelstä kaikki vapaasti ulkoilevat kissat saisi samantien napata kiinni ja toimittaa löytölään, on edes vastuutonta kissaa ja naapureita kohtaan pitää taajama-alueilla kissoja irti.

kannattaa kuitenkin pistää esim. karkurit.fi:n ilmotus, että olette kissan ottaneeet huostaan, mieluiten kuvallinen, jos kissaa kaivataankin kotona. minulta voisi kyllä jäädä panta huomaamatta, jos esim. kissanluukku ovessa ja älyttömän kiireinen päivä, niin ettei kissaan ko. iltana tule kauheasti kontaktia otettua.

meiltä vietiin hyväkuntoinen, pannallinen kissanpentu omasta pihasta. oli naapurin vanhan ukon tytär sitä siinä useamman päivän kuulemma katsellut ja olettanut kodittomaksi ja vei sitten mukanaan 50 km päähän. Ukko onneksi huomasi tolppiin liimamamme ilmoitukset ja saatiin pentu takaisin. Tämä nainen tosin ei meinannut millään uskoa, vaan vaati ihan kohtuulliset löytöpalkkiot (ja "löytyi" siis omasta pihastamme) ja todistusaineistoa valokuvien muodossa. huoh. mutta hyvää kai oli tarkoittanut.

Joo, ilman muuta ap hälyttelee vielä varmaan, en jaksanut lukea ketjua uudestaan alusta, mitä on sanonut, mutta pääasia että katti ei nyt yksinään hortoile ympäriinsä, kun niitä riittää kyllä sellaisia tapauksia.
Ilmot lähikauppoihin, ja tosiaan karkurit, ym. on avuksi. Mukavampi kuitenkin, että kissa on väliaikaistallessa, vaikka vähän pidemmällä kyläreissulla sitten.

[QUOTE="huolissaan";22364534]En mä ala loukuttamaan tai lopettamaan. Meidänkin kissa ulkoilee vapaasti. Täällä maalla on vähän eri asia kuin kaupungissa. Eikä minua haittaa vaikka tuossa käykin kun tietäisi vain että sillä on koti.[/QUOTE]

kannattais kysyä naapureista onko se jonkun kissa. me ainakin tiedetään nuo naapureiden mirrit ja jos joku outo näkyy niin saata nkysellä kylällä kenen se on. omatkin misset liikkuu miten tykkäävät. tähän aikaan vuodesta tuo rukahalu on loputon. mut jos noin kesy niin en olis ainakaan viel huolissaan. ja kyllä neruokaa löytää ulkoa. sehän niiden työ on - ja harrastus. meillä isompi rontti on välil yötkinulkona viel jos ei oo pakkasta. tietävät et illasta jos lähtee ulos niin pari kertaa käyn huutamas ennen nukkumaan menoa mut jos ei tuu niin aamulla on seuraava mahdollisuus. eikä oo näyttänyt haittaavan.

Kissa on todella tyytyväinen oloonsa.:) kellii matolla, syö ja nukkuu. On ollut todella nälkäinen. Ilmoitus on tulossa lehteen ja olen netissäkin kysellyt ja naapureille soitellut. Kukaan ei tunnu omistavan kissaa. Joten jos kotia ei löydy niin sitten kissa saa jäädä mummolaan asustamaan.:)

Onpa kiva lukea mukavia uutisia näin aamutuimaan :) Onneks löytyy ihmisiä jotka noin huolehtii eläimestä. Kylmähän tuolla ulkona jo alkaa olemaan. Onnea kissan kanssa ja onneksi sillä on uusi koti jossei omistajia löydy!

Uusimmat

Yhteistyössä