Voiko olla että maito ei vaan riitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Vauva on nyt 4kk ja viimeisen kohta kuukauden on yöt ollut yhtä imettämistä. Vauva nukkuu korkeintaan 2 tunnin yhteenmenoon ja sitten jo herää syömään. Laitan nukkumaan klo 20, herää klo 23, sitten klo 01, klo 03, klo 05, klo 06 ja klo 07 alkaa sitten aamutoimet. Päivälläkin syö parin tunnin välein. Aikaisemmin nukkui yönsä pelkästään yhdella, max. kahdella syötöllä. Voiko olla että ei vaan saa mahaa niin täyteen että saisi nukuttua pidempiä jaksoja?

Ei, tuo on täysin normaalia. Vauva kasvaa ja tarvitsee enemmän sapuskaa (maitoa). 2 tuntia on pitkä väli, kun ruoka on täysin nestemäistä. Voithan kokeilla syöttä päivällä tiuhempaan, jos olisi sitten yöllä ihan ähky...?

Meil oli sama homma sillo ku miun poika ol vauva, alettiin antamaan velliä maidon lisäksi tuossa iässä niin alko yöunetkin pitenemään.

joku viisas on joskus kirjoittanut että vauva tuon ikäisenä tihentää syömis väliä varsinkin öisin että äiti tuottaisi enemmän maitoa.eli vauva vaan tilaa lisää maitoa.
itse tuohon aikaan olin aika raunioilla tuon imettämisen kanssa mutta sitkeenä sissinä jaksoin ja niin vähitellen imettäminen palasi "normaaliin"(pidentyi välit ja yöt rauhottui) ja aloitettiin kiinteät joskus 5½kk ikäisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja pienen mutsi:
lisäisin edelliseen;en ole koskaan ymmärtänyt vellin merkitystä.(olenkin vaan yhden pojun äiti,ja siirryttiin suoraan puuroon.)

näin minäki olen aina ajatellu.. ettei tuolla vellillä paljon ole "virkaa".

meillä poika myös 4kk ja olen ihan hajalla kun öisin ei nukuta juuri ollenkaan. sitten pitäisi jaksaa aamulla nousta aikaisin esikoisen kanssa. kohta ei vaan enää jaksa :(

Lastenlääkäriltä kuulin, että hän on nähnyt monta aliravittua vauvaa kun äidit eivät ole uskaltaneet antaa korviketta kun joka puolelta (ja neuvolasta) on toitotettu että kyllä se maito riittää. Ikävä kyllä se ei aina riitä vaikka tekisi mitä!!!!

Tuossa 4kk paikkeilla on ns. tiheän imun kausi, jolloin vauva syö useasti lisätäkseen maitomäärää itselleen sopivaksi. Maitoa riittää kyllä, mutta sitä tarvitaan jatkossa enemmän ja näin vauva sitä tuotantoa kasvattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:
ei muuten pidä paikkaansa! kokemusta on!

itsellä ei riittänyt maito edes vuorokautta.. eli maitoa ei vain tullut (vuorokaudessa max 20ml) ja poika veti kerralla sitä kuitenki sen 120ml...

Niin no, maitohan nousee rintoihin kunnolla vasta n. 3-5vrk synnytyksen jälkeen..ja sellaset pari vkoa yleensä menee, että maidontuotanto käynnistyy kunnolla.

Eikö 4 kk vanhalle anneta usein jo kiinteitä? Me aloimme antamaan pienikokoiselle esikoiselle ja samoin kaverini antoi esikoiselleen joka taas oli erittäin iso vauva (molemmat neuvolan neuvoja seuraten).

Aloita ihmeessä jo kiinteät ruoat! vauvalla on nyt tiheän imun kausi, mutta kiinteät on kyllä hyvä jo aloittaa tuon ikäisenä, niin niiden kanssa ei tule sitten mikään kiire eikä tule ongelmia. 6kk pitää jo saada energiaa muustakin kuin maidosta.

syökö vaua yöllä pitkän aikaa? jos vaan pari kertaa imasee ja nukahtaa heiti niin eihän maha tuu täyteen. kannattaa ekalla kerralla hieman "herätellä" niin että syö mahansa täyteen kerralla..

Alkuperäinen kirjoittaja Heinekeeni:
Eikö 4 kk vanhalle anneta usein jo kiinteitä? Me aloimme antamaan pienikokoiselle esikoiselle ja samoin kaverini antoi esikoiselleen joka taas oli erittäin iso vauva (molemmat neuvolan neuvoja seuraten).

suomessa on 6kk täysimetyssuositus

Meillä vauva alkoi tuon ikäisenä jo vierastaa ja tajuta olevansa äidistä erillinen olento, ajattelin että tihentynyt yösyöminen liittyi lohdun hakemiseen. Päivisin oli kova harjoittelemaan kääntymistä ja liikkumista. Jos epäilet maidon riittämistä niin varaa ylimääräinen neuvola punnitusta varten! Mutta tuossa iässähän täysimetetyillä on pieni notkahdus käyrillä ihan normaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja Lastenlääkäri ov:
Ja tämä on fakta!!!!!!!!!!!!!!

ai silloinkin jos maito ei ees nouse missään vaiheessa??????????????????????????????

mulla ei kolmannen synnytyksen jälkeen noussu maito ( sektio oli jos asiaan vaikuttaa) ei missääsn vaiheessa tuntunu siltä et rinnoissa ois ees maitoo; ekan lapsen jälkeen maito taas nousi niin et rinnat oli koko ajan täynnä ja kipeät.
mulle ei tosin kukaan kertonu et oisin voinu saada jonkun lääkkeen mikä ois nostanu maidon, mut kun en asiasta tienny niin en osannu ees kysyä. jouduin antamaan lisämaitoa kun ei paino noussu tarpeeksi!!

Yhteistyössä