Vainajan lähimmät naispuoliset omaiset, eli vaimo, äiti ja siskot, jos suruhunnun käytön itselleen sopivaksi tuntevat. Myös vainajan aikuiset lapset voivat käyttää suruhuntua.
[QUOTE="noh";25344458]Vainajan lähimmät naispuoliset omaiset, eli vaimo, äiti ja siskot, jos suruhunnun käytön itselleen sopivaksi tuntevat. Myös vainajan aikuiset lapset voivat käyttää suruhuntua.[/QUOTE]
Niin, ja jos leski ja/tai äiti eivät käytä suruhuntua, ei siskojen ja lasten ole sopivaa käyttää suruhunta.
En ole nähnyt Suomessa pidettävä, vaikka olen surullisen monissa hautajaisissa ollut. Koska meillä ei ole sellaista traditiota, se voitaisi pahimmassa tapauksessa tulkita huomion hakemiseksi. Luulen että joku etikettikirja voisi vastata kysymykseen siitä kuka huntua voisi pitää.
[QUOTE="eevis";25344538]En ole nähnyt Suomessa pidettävä, vaikka olen surullisen monissa hautajaisissa ollut. Koska meillä ei ole sellaista traditiota, se voitaisi pahimmassa tapauksessa tulkita huomion hakemiseksi. Luulen että joku etikettikirja voisi vastata kysymykseen siitä kuka huntua voisi pitää.[/QUOTE]
Suruhuntu ei aina tarkoita koko naaman peittävää mustaa huivia, vaan voi olla esim. hatussa kiinni oleva ja siitä hieman otsalle laskeutuva tärkitty keveä musta harso jolla on sama merkitys kuin "hunnullakin".
"Leski on voinut käyttää suruajan suruhuntua, joka on merkinnyt sitä, että nainen on edelleen muiden miesten saavuttamattomissa, eli tavallaan uskollinen edelleen kuolleelle aviomiehelleen."
Tuon lainauksen valossa suruhuntu olisi vähän omituinen valinta ihmisellä, jonka puoliso on elossa. Sisko on uskollinen kuolleelle veljelleen? Että pysykää muut miehet kaukana...
Kun minä olin nuori, suruhuntu kuului kuvaan mukaan. Leskellä oli huntu kasvoilla hautajaisiin saakka. Tämän jälkeen se nostettiin niskan puolelle. Aikuisilla tyttärillä oli usein pienet harsot hatuissaan. Leski käytti mustaa pukua koko suruvuoden liikkuessaan kodin ulkopuolella. Miespuolisilla lähiomaisilla oli takinhihassa musta surunauha tai napinlävessä surunappi. Naisen tuli maata leskenvuodetta täysi vuosi, miehen puoli vuotta, ennen kuin oli mahdollista solmia uusi liitto.