Voiko nieluviljelyn tulokseen luottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minulla oli n. viikon verran ollut kurkku enemmän tai vähemmän kipeä.
Sitten ke iltana töissä nousi yli 38 asteen kuume ja siitä lähtien
kurkkuni on ollut todella kipeä! Kuumetta on koko ajan 37,1-38,8.

Torstaina kävin nieluviljelyssä ja tänään sitten soittelin tuloksista
ja oli kuulemma negatiivinen.
Sanoi että 90% tapauksista on virusperäinen ja voi kestää 2-4 viikkoa.
Eilen kuitenkin huomasin nielussani valkoisia "täpliä".

Onkohan sulta otettu se pikatesti, sillä saapi pikana vaan tietää sen yleisimmän bakteerin mikä aiheutaa angiinaa. Ne mitkä kattoo ueampia +viruksia kestää 1-2vko tuloksen saamiseksi...

Välttämättä ne vakeat pilkut/katteet siellä nieulussa eivät merkitse automaattisesti angiinaa. Eli niitä katteita voi tulla ihan vaikka kyseessä olisi viruksen aiheuttama tauti. Jos kuumeilu jatkuu kannattaa ottaa tulehdusarvo joka kertoo kyllä jos kyseessä bakteeritulehdus.

Mulla on usein lääkäri sanonut, että selkeä angiina, kun näkynyt valkoisia peitteitä ollut kurkussa, mutta tosi usein se onkin ollut nielutulehdus. Nykyään oon ruvennu vaatimaan ehdottomasti sen nieluviljelyn, koska nielutulehdus tekee ihan samanlaiset oireet, eikä siihen auta mikään lääkekuuri. Se on viruksen aiheuttama tauti. Toki senkin kovasti pitkittyessä pitää mennä uudestaan lääkäriin! Mä ainakin luottaisin siihen nieluviljelyntulokseen, pikanielun saa samana päivänä, siihen en kyllä luottaisi. Tuo tulehdusarvon otattaminen on kyllä hyvä idea, siitä näkee, että onko siellä joku muu bakteeritulehdus.

Pikatesti tulee puolessa tunnissa tai tunnissa ja se oikea nieluviljeny tulee 2 päivässä. Tavallinen nielutulehdus voi aiheuttaa katteet kurkkuun ja kyllä luottaisin nieluviljelytulokseen =) Toki jos jatkuu pitkään niin uudelleen lääkäriin ja lisäselvittelyjä.

Lisään vielä, jos kuume kestää kauan, niin siihen tarvitaan lääkekuuri. Mä ite kävin terveyskeskuslääkärillä, kun olin kuumeillut 4 vuorokautta. Lääkäri sanoi, että voi kestää vielä kaksikin viikkoa kuumeilu. Sitten käytin yhtä lapsista yksityisellä lääkärissä ja lääkäri sanoi, että katsotaanpa äiti samalla, kun yskä kuulostaa niin kauheelta! Kysyin sitten, että kuinka kauan aikuisen kuumeilu voi kestää, lääkäri sanoi, että ei yhtään sen kauempaa pidä katsella, kun lapsillakaan. Mulla oli siinä vaiheessa kestäny jo yli viikon kuumeilu. Sain lääkekuurin ja tauti hävis... Että joskus toisen lääkärin luona käynti voi olla hyvä juttu!

[QUOTE="Vieras";26030138]Lisään vielä, jos kuume kestää kauan, niin siihen tarvitaan lääkekuuri. Mä ite kävin terveyskeskuslääkärillä, kun olin kuumeillut 4 vuorokautta. Lääkäri sanoi, että voi kestää vielä kaksikin viikkoa kuumeilu. Sitten käytin yhtä lapsista yksityisellä lääkärissä ja lääkäri sanoi, että katsotaanpa äiti samalla, kun yskä kuulostaa niin kauheelta! Kysyin sitten, että kuinka kauan aikuisen kuumeilu voi kestää, lääkäri sanoi, että ei yhtään sen kauempaa pidä katsella, kun lapsillakaan. Mulla oli siinä vaiheessa kestäny jo yli viikon kuumeilu. Sain lääkekuurin ja tauti hävis... Että joskus toisen lääkärin luona käynti voi olla hyvä juttu![/QUOTE]

No eihän sitä kuuria sen kuumeilun perusteella määrätä vaan sen että onko kyseessä bakteerin vaiko viruksen aiheuttama tauti. Useinhan se kyllä noin menee että tk-lääkärit eivät heti ole sitä ab-kuuria määräämässä (on selkeät perusteet asialle tulehdusarvo ei ole koholla jne...) ja sit tyytymättömättömät ihmiset menevät yksityiselle ja saavat sen kuurin koska yksityiset haluavat pitää asiakkaat tyytyväisinä. No ehkäpä kirjoittajan tapauksessa sitten oli bakteerin aiheuttama tauti koska kerran kuurista oli apua. Itse en kyllä ihan jokaiseen "kuumeiluun ja yskään" alkaisi antibiootteja syödä.

[QUOTE="vieras";26030399]No eihän sitä kuuria sen kuumeilun perusteella määrätä vaan sen että onko kyseessä bakteerin vaiko viruksen aiheuttama tauti. Useinhan se kyllä noin menee että tk-lääkärit eivät heti ole sitä ab-kuuria määräämässä (on selkeät perusteet asialle tulehdusarvo ei ole koholla jne...) ja sit tyytymättömättömät ihmiset menevät yksityiselle ja saavat sen kuurin koska yksityiset haluavat pitää asiakkaat tyytyväisinä. No ehkäpä kirjoittajan tapauksessa sitten oli bakteerin aiheuttama tauti koska kerran kuurista oli apua. Itse en kyllä ihan jokaiseen "kuumeiluun ja yskään" alkaisi antibiootteja syödä.[/QUOTE]

Asiaa, tälle peesi.

Jos tulehdusarvot on kohollaan ja kuumeilu kestäny sen yli viikon, niin kyllä sitä jo mielellään sen kuurin syö... Mutta kun terveyskeskuslääkäri oli sitä mieltä, että kaikki hyvin. Enkä edes itse kysynyt yksityiseltä lääkäriltä, että pitäiskö mut katsoa, koska luotin terveyskeskuslääkäriin, joka sanoi, että voi kestää kaksi viikkoa! Olisin mun tapauksessa vaan kärsiny turhaan sen kaksi viikkoa ennen kuurin aloittamista. Yksityisellä se lääkäri vaan totes mulle, että sun yskä jo yksistään kuulostaa niin kauheelta, että pitää kyllä kuunnella.. Itse en todellakaan turhaan halua lääkkeitä syödä! Joskus vaan on pakko kuuri ottaa. Tää oli vaan yksi esimerkki meidän tapauksista... Ja kyllä ei aina pysty niihin terveyskeskuslääkäreihin luottamaan! Meillä niin monta kertaa käyty ensin terveyskeskuksessa ja samana iltana yksityisellä ja joka kerralla, kun itse oon epäilly lääkärin diagnoosia, niin ollaan jouduttu sairaalaan osastolle... Hiukan siis huonoja kokemuksia diagnoosien saamisessa. Itse kyllä voin kärvistellä kauankin, koska oman olonsa tuntee!

Kyllähän nieluviljely kertoo, onko bakteeria vai ei. Onneksi se nykyään otetaan aina tk:ssa. Mulla on melkein poikkeuksetta nielutulehduksessa peitteitä ja vain yhden kerran on ollut kyse streptokokista. Jos kurkun ulkonäön ja kuumeen perusteella olisi aina kuuri määrätty, olisin syönyt kymmeniä turhia ab-kuureja.

Yhteistyössä