Voiko narsisti löytää onnellisen parisuhteen vai onko narsistin kanssa eläminen aina ongelmallista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vielä jotain:
Narsistin parisuhteet toistavat aina samaa kaavaa, jossa alussa koukuttaa uhrinsa tavalla tai toisella. Sitten n. 1/2 - 1 v. päästä narsistin naamio alkaa rapista ja ongelmat alkavat. Silloin alkaa kumppanin syyttely ja alistaminen, kumppanissa ei ole narsistin mielestä mitään hyvää.

Tuollaista se todellakin meillä oli, tosin se kesti hieman kauemmin toi hyvä vaihe, ehkä joku 2-3 vuotta, mutta lapsen tulo pahensi sitten asiaa todella paljon, sitten se todellinen alistaminen alkoikin, ehkä asiassa ärsytti toista eniten se, että minä en niin helposti aina alistunutkaan. Ja se minkä huomasin, niin miehessähän ei koskaan ollut vikaa, aina se vika oli muissa, yleensä minussa, erityisesti jos jotain tavaraa ei löytynyt, niin minähän sen aina olin piilottanut, vaikka en ollut kyseistä tavaraa edes nähnyt.

meil oli myös just noin. Raskausaika meni viel jotenkin, mut täyshelvetti irti kun vauva synty. Ekan kerran löi kun vaavi oli 6kk, aloitti sivusuhteen kun vaavi 8kk. Mua haukkui päivästä toiseen, mitään en osannut tehdä oikein, olin ruma, lihava, huono sängyssä, en osaa laittaa ruokaa... Ja mä hullu uskoin kaiken. Ja se valehtelu ja kieltäminen, kun olin 100% ett ukolla toinen mut toinen vaan naama kirkkaana valehtelee ett ei oo ja samalla syyttää mua ett kattelen muita. Eroakin tehtiin vuosi tolkulla kun se aina tuli takas lepertelemään ja osasi olla niin vakuuttava. Olin jo itekin aivan sekaisin...

Alkuperäinen kirjoittaja valle valle:
Alkuperäinen kirjoittaja nii:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
no mulla on toisenlainen tarina. Mies huomas itseki, sain tajuumaan, miten törkeää sen käytös oli.. erottiinkin. mut se halus muuttuu ja muuttui, palattii takas ja on kuin uus ukko :) vuoden jo oltu ilman mitään entiseen viittaavaa..

In your dreams! Herää pahvi!

Nii mistä mun pitää herätä? Mies tajusi, halusi itsekin muuttua ja nyt on kaikki ihanasti. MIstä mun pitää herätä?

Ei sun mies sitten varmaan edes narsisti ollut, ehkä itsekäs ja lapsellinen vain? Jos on narsisti niin hän ei noin vain parane yhtäkkiä. Jos on narsisti niin eiköhän se ikävä käytös vielä palaa...

Niin, en voi sata varmaan sanoo mikä se oli.. ainakin todella usein tosi itsekäs. Kieltämättä mitään alistamista ei ollut ja kyl se oman osuutensa riitoihin myöns aina ennemmin tai myöhemmin. Mutta nyt joka tapauksessa riitoja ei niin ees tuu ja millo tulee, niin se ei sulkeudu niistä pois niinku ennen, et kieltäyty keskustelemasta jne ja syytteli vaan. vaan asiat puhutaan halki ja pinoon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta miksi joku on narsisti? Synnytäänkö sellaisiksi? Vai muututaan, joidenkin kokemusten myötä?

Ei synnytä, ei ole perinnöllistä, se johtuu huonosta lapsuudesta ja hylkäämisen kokemuksista lapsuudessa.

no mulla on toisenlainen tarina. Mies huomas itseki, sain tajuumaan, miten törkeää sen käytös oli.. erottiinkin. mut se halus muuttuu ja muuttui, palattii takas ja on kuin uus ukko :) vuoden jo oltu ilman mitään entiseen viittaavaa..

Nii mistä mun pitää herätä? Mies tajusi, halusi itsekin muuttua ja nyt on kaikki ihanasti. MIstä mun pitää herätä?

Ei sun mies sitten varmaan edes narsisti ollut, ehkä itsekäs ja lapsellinen vain? Jos on narsisti niin hän ei noin vain parane yhtäkkiä. Jos on narsisti niin eiköhän se ikävä käytös vielä palaa...

Niin, en voi sata varmaan sanoo mikä se oli.. ainakin todella usein tosi itsekäs. Kieltämättä mitään alistamista ei ollut ja kyl se oman osuutensa riitoihin myöns aina ennemmin tai myöhemmin. Mutta nyt joka tapauksessa riitoja ei niin ees tuu ja millo tulee, niin se ei sulkeudu niistä pois niinku ennen, et kieltäyty keskustelemasta jne ja syytteli vaan. vaan asiat puhutaan halki ja pinoon.

Ei kuulosta narsistilta.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:

Ei kuulosta narsistilta.

jep. sovitaan sitten niin että ei ollut narsisti, ihan jo senkin takia että saatte hyvän mielen.. Eihän kukaan voi oikeesti parantua tms... Ihan sama, oli mikä oli, niin aivan kauheeta oli aiemmin ja nyt on kuin uus mies.. Öitä teille, mä meen mussukan vieree

Ei kuulosta narsistilta.

jep. sovitaan sitten niin että ei ollut narsisti, ihan jo senkin takia että saatte hyvän mielen.. Eihän kukaan voi oikeesti parantua tms... Ihan sama, oli mikä oli, niin aivan kauheeta oli aiemmin ja nyt on kuin uus mies.. Öitä teille, mä meen mussukan vieree

Tee se ja ole iloinen että ei ollut narsisti sillä siitä luonnehäiriöstä ei parannuta.

Ei kuulosta narsistilta.

Ei munkaan mielestä. Narsistit ei parane, ei terapialla, ei rakkaudella, en usko että millään. Ensinnäkin niiden pitäisi ensin tajuta, että heissä itsessään on vikaa ja sitä seuraisi monen vuoden tiivis terapia.

Mua ärsyttää, kun ihmiset väheksyy narsistien uhreja, kun eivät ole ottaneet asioista selvää. Narsistin uhrille toiseksi pahinta on se läheisten (ja joskus vähän vieraampienkin ihmisten) vähättely, että eihän se nyt niin kamala ihminen ole jne.

ei todellakaan, narsisti pyörii samaa ympyrää, oravanpyörää, ja toistaa samoja virheitään...
niinkuin joku osuvasti kirjoittikin, narsisti koukuttaa uhrinsa, imartelee, ym, vannoo kaipausta ja rakkautta, saa uhrinsa rakastumaan ja uskomaan narsistimieheensä, KUNNES totuus iskee, ja kuoret putoaa, ja todellinen narsismi paljastuu kuoren alta. Narsisti syyllistää ja saa uhrinsa jopa uskomaan sairaisiin valheisiinsa, onnistuu alistamaan ja uhri tuntee huonoa omaatuntoa, vaikka syy on narsistissa itsessään, joka ei tunne aitoa rakkautta ketään kohtaan.

yleensä haluaa nopeasti sitoutua ja kihlata uuden uhrinsa, omistaa ja on sairaaloisen mustasukkainen ja tämä kuvio toistuu aina uuden uhrin kanssa.

Ainoastaan silloin, jos löytäisi vierelleen ei-narsistin, joka osaisi pitää puoliaan eikä olisi kynnysmatto. Mutta valitettavasti narsisti lähtee hyvin vikkelään sellaisesta suhteesta vaikka varmasti kunnioittaakin sitä puolensa pitävää ihmisistä todellisuudessa paljon enemmän kuin alistujaa jonka ottaa tilalle. Narsistin on vain vaikea kestää sitä, että häntä arvostellaan tai hänen toimiaan kyseenalaistetaan, ne on niin suuria loukkauksia ettei hän kestä sellaista puolisoa vaikka tämä oikeassa olisikin.

Vastaus on siis yleensä ei -ehkä todella poikkeustapauksessa, jos narsisti kestäisi vahvaa ihmistä rinnallaan hän voisi vähitellen alkaa nähdä itsessäänkin jotain vikaa eli parantuisi edes vähän narsismistaan. Mutta riittääkö siihen yksi elinikä....

Tiedän yhden tapauksen, jossa naisnarsistilla oli vahva, hyväitsetuntoinen mies, joka ei suostunut alistumaan.
Tää narsisti yritti hyvin pitkään, kaikkiaan n. 10 vuotta kaikin keinoin alistaa miestä. Lopulta hän keksi, ettei ole enää muuta keinoa, kuin erota, jolloin voi alistaa ja kiduttaa lasten kautta.

Ei narsistia voi parantaa, ei vaikka toinen olisi kuinka vahva ja hyvä ihmisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-narsistin uhri:
ei todellakaan, narsisti pyörii samaa ympyrää, oravanpyörää, ja toistaa samoja virheitään...
niinkuin joku osuvasti kirjoittikin, narsisti koukuttaa uhrinsa, imartelee, ym, vannoo kaipausta ja rakkautta, saa uhrinsa rakastumaan ja uskomaan narsistimieheensä, KUNNES totuus iskee, ja kuoret putoaa, ja todellinen narsismi paljastuu kuoren alta. Narsisti syyllistää ja saa uhrinsa jopa uskomaan sairaisiin valheisiinsa, onnistuu alistamaan ja uhri tuntee huonoa omaatuntoa, vaikka syy on narsistissa itsessään, joka ei tunne aitoa rakkautta ketään kohtaan.

yleensä haluaa nopeasti sitoutua ja kihlata uuden uhrinsa, omistaa ja on sairaaloisen mustasukkainen ja tämä kuvio toistuu aina uuden uhrin kanssa.

Meidän tilanteessa mies alussa puhui todella paljon ja oli niin hellä ja huomaavainen, oli puhetta että 2 vuotta seurustelua, sitten kihloihin ja sitten 2 vuotta kihloissa ja sitten naimisiin. No 2 vuotta seurusteltiin ja mentiin kihloihin, mutta naimisiin ei sitten mentykään, onneksi näin jälkikäteen ajateltuna. Puhuminen loppui jossain vaiheessa, ei enää omasta mielestään ollut mulle tilivelvollinen ja jos minulla oli omia menoja, niin kotona odotti sitten toinen naama väärinpäin, kun hänet oli hyljätty, mutta itse se kyllä saattoi tulla ja mennä mielensä mukaan eikä siis ollut mitenkään tilivelvollinen asioista, ärsyynty vaan jos yritti kysellä.

Naisnarsisti esiintyy usein uhrina, joka koukuttaa miehen sillä, että kertoo laveasti vaikeasta elämästään, kauheista entisistä miehistään. Samalla hän lataa uuden miehen harteille sen, että tämähän nyt ei ole sellainen, vaan kohtelee hyvin eikä koskaan loukkaisi naista.
Näin on uusi mies taas koukutettu. Sitten pikkuhiljaa naisen luonto alkaa paljastua: on mustasukkaisuutta, omituisia kohtauksia, vaatimuksia, miehen syyttelyä jne... Mies kestää, koska ei halua loukata kärsinyttä naista, mies pyytää anteeksi, vaikkei oikein ymmärrä miksi hänen pitää pyytää anteeksi kun ei ole mielestään tehnyt mitään väärää... Näin tämä kaikki jatkuu niin kauan kunnes narsistinainen kyllästyy kelvottomaan mieheen, joka taaskin osoittautui narsistiksi tai ainakin muuten surkeaksi.
Eikun uutta miestä etsimään, miestä joka olisi narsistinaisen arvoinen... ja kun se löytyy, alkaa sama taas alusta...

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:
Mutta voiko lapsessa olla jo narsistisia piirteitä? Lapsinarsisti? Joitakuita olen seuraillut, niin tuntuisi olevan, mutta tiedä sitten..

Ensimmäisten elinvuosien aikanahan se narsismi kehittyy. Jos se kaikkein merkittävin ja läheisin aikuinen on narsisti (tai muuten epävakaa) , hän usein onnistuu tekemään lapsestaan narsistin. Jos sillä merkittävällä vanhemmalla ei ole ollut kykyä opettaa lasta kestämään pettymyksiä, antamaan turvallisuuden tunnetta jne... Kyllä ne merkit voivat näkyä jo jossain 6 vuoden iässä...

Alkuperäinen kirjoittaja Ria af Näfverhorn:
Minä elin erään täydellisen kontrollifriikin kanssa, voisin vaikka väittää että lääketieteellinen diagnoosi olisi ollut: narsisti. Hän teki elämästäni painajaisen. Ei ollut väkivaltainen, eikä pettänyt. Mutta oli ajaa minut hulluuden partaalle. Hän oikutteli ja lupasi hoitaa asiat kuntoon, muttei sitten tehnytkään. Kietoi minua koko ajan pikkusormensa ympärille. Olin jo saanut lääkäriltä itselleni diagnoosin, jossa minulla todettiin masennus. Viimeinen tikki oli se, kun hän alkoi vahtimaan lääkkeiden ottoani. Ja voisin vaikka vannoa, että hän sekoitti juomiini jotakin.

Lopuksi sitten ampui itsensä. Ja voin sanoa että se oli suunnaton helpotus. Niin julmalta kuin tämäkin kuulostaa, mutta totta joka sana. Joten en usko, että narsistin löytää on onnen.

en usko että kyseessä oli narsisti, varmasti sairas, mutta ei narsisti

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
Minä olen taas lukenut, että narsistin voi pelastaa vain todellinen rakkaus, mutta tämä on kuulemma todella harvinaista. Mene ja tiedä, itse aina uskon kuitenkin, että ihminen voi parantua ja rakkaus on paras keino.

Höpö höpö. Sairasta ei rakkaudella paranneta. Toisekseen se rakkaus vaan pahentaa tilannetta.. Narsisti käyttää tätä rakastunutta hyväkseen entistä enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei onnaa:
Ainoastaan silloin, jos löytäisi vierelleen ei-narsistin, joka osaisi pitää puoliaan eikä olisi kynnysmatto. Mutta valitettavasti narsisti lähtee hyvin vikkelään sellaisesta suhteesta vaikka varmasti kunnioittaakin sitä puolensa pitävää ihmisistä todellisuudessa paljon enemmän kuin alistujaa jonka ottaa tilalle. Narsistin on vain vaikea kestää sitä, että häntä arvostellaan tai hänen toimiaan kyseenalaistetaan, ne on niin suuria loukkauksia ettei hän kestä sellaista puolisoa vaikka tämä oikeassa olisikin.

Vastaus on siis yleensä ei -ehkä todella poikkeustapauksessa, jos narsisti kestäisi vahvaa ihmistä rinnallaan hän voisi vähitellen alkaa nähdä itsessäänkin jotain vikaa eli parantuisi edes vähän narsismistaan. Mutta riittääkö siihen yksi elinikä....

Tiedän yhden tapauksen, jossa naisnarsistilla oli vahva, hyväitsetuntoinen mies, joka ei suostunut alistumaan.
Tää narsisti yritti hyvin pitkään, kaikkiaan n. 10 vuotta kaikin keinoin alistaa miestä. Lopulta hän keksi, ettei ole enää muuta keinoa, kuin erota, jolloin voi alistaa ja kiduttaa lasten kautta.

Ei narsistia voi parantaa, ei vaikka toinen olisi kuinka vahva ja hyvä ihmisenä.

Joo, ei toinen voi parantaa. Mutta uskon, että todella poikkeustapauksissa narsisti saattaa vähitellen itse hoksata asioita ja parantua. Nythän yleisesti ajatellaan, ettei narsisti voi koskaan parantua, mutta varmaa se ei ole.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on psykiatriseen diagnostiseen DSM-järjestelmään vuonna 1980 hyväksytty ja persoonallisuushäiriöihin kuuluva psyykkinen häiriö. Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivällä henkilöllä on laaja-alaisia suuruuskuvitelmia joko mielikuvien tai käytöksen tasolla, hän vaatii ihailua ja häneltä puuttuu kyky empatiaan. Hänen ihmissuhteensa häiriytyvät empatian puutteesta, kateudesta ja ylimielisyydestä. Narsistinen persoonallisuushäiriö alkaa yleensä varhaisaikuisuudessa.[1] Kyseessä on yksilön sopeutumista haittaava, jäykkä ja pysyvä patologinen persoonallisuuden muoto, joka voi aiheuttaa huomattavaa kärsimystä ympäristössä ja ongelmia ihmissuhteissa. ICD-10:stä puuttuu tämä häiriö, ja se luokitellaan muuksi persoonallisuushäiriöksi.

Professori Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan narsistinen häiriö ei ilmene älyllisinä tai suoritusongelmina eikä myöskään mielenterveysongelmina. Se ilmenee sosiaalisessa käyttäytymisessä, ja kun ihmiseltä puuttuvat tietyt hillitsevät mekanismit, esimerkiksi syyllisyyden- ja häpeäntunteet, hän voi suoriutua älyllisesti keskimääräistä paremmin. Hän ei kykene myöntämään epäonnistumista, mikä voi antaa harhaanjohtavasti kuvan vahvasta itsetunnosta.[2]

Narsisteja on ollut kaikkina aikoina ja kaikissa etnisissä ryhmissä, kulttuureissa, yhteiskuntaluokissa, ammateissa sekä molemmissa sukupuolissa, heitä kiehtoo erityisen paljon vallankäyttö.[3] Tilastollisesti miehillä on narsistinen persoonallisuushäiriö useammin kuin naisilla. Narsistisen persoonallisuushäiriön arvellaan olevan eri lähteiden mukaan 1-3 prosentilla väestöstä.[1][4] Narsistisen luonnehäiriön arvellaan yleistyneen viime aikoina, kun sen sijaan neuroosit olisivat vähentyneet.[5]

Narsistisen luonnehäiriön vakavimmasta muodosta käytetään nimitystä psykopatia. Lievemmästä narsistisesta luonnehäiriöstä sen erottaa väkivaltaisuus. Usein on esitetty, ettei psykopaatti koe ahdistuksen ja masennuksen tunteita, mutta tosiasiassa hän ahdistuu ja masentuu, mutta vain joutuessaan sellaisten tosiasioiden eteen, joihin hän ei voi vaikuttaa manipuloimalla.[6]

Tämä wikipediasta. Mua on sanottu narsistiksi. Exien taholta tietenkin. Mutta tuo kuvaus ei kyllä sovi minuun. Varsinkaan kohta häpeän- ja syyllisyydentuntojen puuttumisesta. En koekaan itseäni narsistiksi. Peroonassani on muuta "vikaa", jonka naiset ehkä kokevat narsismiksi.

Hellyys ja huomaavaisuus, imartelu, huomioonottaminen jne. Luulenkin, että moni mies ja nainenkaan ei ole oikeasti narsisti, vaan puolisonsa ovat mielenvikaisia. Eivät osaa eivätkä uskalla ottaa sitoutumista ja hellyyttä tosissaan, vaan itse luulevat kaiken olevan epäaitoa. Ja luulevat kumppaninsa olevan outoja, vaikka asia on päinvastoin. Narsisti on vähän sellainen taikasana. Niinkuin pedofiili. Heti tuomittu. Joku sanoo sua narsistiksi, niin siinähän olet. Mikään ei enää auta.

Kun ei persoonallisuushäiriöistä noin vaan parannuta. Ne tarkoittaa sitä, että siinä persoonan kehittymisessä on jossain vaiheessa mennyt jotain vikaan ja se koko persoona on kehittynyt "kieroon." Esimerkiksi empatiakyky voi jäädä kokonaan kehittymättä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Minä olen taas lukenut, että narsistin voi pelastaa vain todellinen rakkaus, mutta tämä on kuulemma todella harvinaista. Mene ja tiedä, itse aina uskon kuitenkin, että ihminen voi parantua ja rakkaus on paras keino.

Höpö höpö. Sairasta ei rakkaudella paranneta. Toisekseen se rakkaus vaan pahentaa tilannetta.. Narsisti käyttää tätä rakastunutta hyväkseen entistä enemmän.

Kun rakastunut ihminen paljastaa sydämensä, syvimmät tunteensa, ajatuksensa ja salaisuutensa, iskee narsisti niihin ennenpitkää säälimättömän julmasti ja käyttää lyömäaseena uhria vastaan.

On yksi tilanne, jossa narsisti voi mahdollisesti parantua. Tästä on puhuttu asiantuntijoiden kirjoituksissakin.

Siinä tilanteessa narsisti on jäänyt kertakaikkisen yksin, eikä hänellä ole ketään keneen heijastaisi pahan olonsa, vaan joutuu kohtaamaan sen kasvoista kasvoihin ja joutuu syvään kriisiin.
Jos tässä tilanteessa jostain syystä narsisti päätyy ammattiauttajalle (erittäin hyvälle sellaiselle, jota narsisti ei pysty manipuloimaan) ja saadaan sitoutumaan hoitoon, on parantuminen pitkän hoidon jälkeen mahdollista.

Ei kuulosta narsistilta.

Jos narsisti lupaa muuttua, se on vain sananhelinää, jolla toinen saadaan vakuutettua, että suhdetta kannattaa jatkaa.
Oikeasti narsisti saattaa vain hetken teeskennellä muuttuneensa, muttei oikeasti kykene menemään itseensä ja sama entinen käytös alkaa taatusti jo muutamassa kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Totta:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:

Kun rakastunut ihminen paljastaa sydämensä, syvimmät tunteensa, ajatuksensa ja salaisuutensa, iskee narsisti niihin ennenpitkää säälimättömän julmasti ja käyttää lyömäaseena uhria vastaan.

Eli ne olikin mun EXÄT, jotka oli narsisteja. Ja sitten väittivät mulle mun olevan. Vittu NYT TAJUSIN!!!!! KIITOS!! huhhuh, en ookaan sairas..vaan hyväsukonen. Vittu ne narsistit on ovelia!!!! EI SAATANA KIIIIIIIIIIIITOS!!!

Yhteistyössä