Voiko miun varvas olla murtunut?

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Miul ei oo ikinä murtunut mikään, paitsi nenässä on ollu pieni hiusmurtuma, joten en oikein tiiä, et voiko tuo varvas nyt olla murtunut vai ei.

Liukastelin eilen portaissa, jonka seurauksena potkaisin toisen jalan suoraan portaisiin. Varvasta on koko illan ja yön jomottanut ja särkenyt, enkä ole pahemmin nukkunut. Varvas on turvonnut, ja juuri tuon puolivälin nivelen kohlata ihan pikkiriikkisen aavistuksen verran sinertävä, eikä taivu yhtään mihinkään. Tai siis taipuu ihan tyvestä vähäsen liki itkun kera, mutta tuosta puolivälin nivelestä ei taivu olleskaan. Käveleminen on tuskaa, joka askeleella (pelkkä kanta siis osuu maahan ) niin vihloo varpaaseen asti.

Voiko tuo olla murtunut? Mietin tässä vaan siksi, et pitäiskö sitä soitella päivystykseen vai onko tuo vaan pahasti tärähtänyt? On sitä aiemminkin varpaita tullut potkittua milloin mihinkin, mut kipu on mennyt ohi parissa minuutissa eikä muuta ole tullut.

Hmm. Mulla on kahdesti ollut pikkuvarvas murtunut, potkaisemalla huonekalujen jalkaan... Pikkuvarvas oli kyseessä eka kerralla esimerkiks, silloin oli koko varvas ja pitkälle jalan sivukin sinipunainen, astua pystyi just just jalan sisäsyrjällä eikä kengän laittamisesta voinut haaveillakaan. En olis kyllä edes pystynyt mistään kohdasta sitä varvasta taivuttamaan. Kävin lääkärissä, siellä laittoivat sen siteellä suht hyvään pakettiin viereisten varpaiden kanssa ja sanoivat että murtuneelle varpalle ei tehdä mitään jos ei ole isovarvas. Ei siis kuvattu tms. Saman olen kuullut monesti myöhemmin muualtakin, että jollei ole isovarvas niin lääkärissä ei sille ton ihmeempää tehdä.

Seuraavalla kerralla kun mursin varpaan, olisko ollut "nimetön", sidoin sen itse ja kuljin (talvella) se jalka sandaalissa konkaten kunnes parani... väri oli taas yhtä kaunis ja paljon laajemmalla alueella kuin vain itse varpaassa.

Mä mursin kerran varpaani kiveen enkä edes tajunnut koko asiaa. Koko kesän kuljin fläpäreissä kun muut kengät ei menneet jalkaan kun varvasta särki. Syksyllä kun koulu alkoi niin oli kaameeta laittaa tavallisia kenkiä jalkaan.

Sitten parin vuoden päästä teloin jalkani uudelleen ja röntgenkuvista lääkäri katsoi että tämä varvas ei ole murtunut, mutta tässä vieressä oleva kyllä.... eli se onneton joka siihen kiveen osui.

Voi olla murtunut. Jos osaat teipata sen viereiseen varpaaseen ja sulla on urheiluteippiä, niin sen saa hoidettua kotona, eivät tosiaan lääkärissä sen kummempaa tee. Jos et sitten sairaslomaa varten lääkäriä tartte.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä mursin kerran varpaani kiveen enkä edes tajunnut koko asiaa. Koko kesän kuljin fläpäreissä kun muut kengät ei menneet jalkaan kun varvasta särki. Syksyllä kun koulu alkoi niin oli kaameeta laittaa tavallisia kenkiä jalkaan.

Sitten parin vuoden päästä teloin jalkani uudelleen ja röntgenkuvista lääkäri katsoi että tämä varvas ei ole murtunut, mutta tässä vieressä oleva kyllä.... eli se onneton joka siihen kiveen osui.

Mulla on molempien pikkuvarpaiden viimeinen nivel kadonnut. Niin monesti murtanut ne :D Ja lähes huomaamattani. Sen verran kauan kilpajudoa tuli harrastettua että noin on käynyt. Kerran muun murtuman yhteydessä lääkäri tämänkin havaitsi röntgen kuvista.

Huominen ois töitä, mut istumista ois, ni eiköhän pärjää... muuten täs ois tänää ja viikonloppu lomaa. Miehellä ois teippiä töissä, ni vois teipatakin tuon.

Kävely onnistuu vain kantapäällä, mut silloinkin vihloo. tuo varvas on siis tuo ison varpaan viereinen "akkavarvas".

Tiedät nyt, miltä Pienestä Merenneidosta tuntui: jokainen askel juili niin kuin hän olisi kävellyt miekanterien päällä.

Murtunutta varvasta ei laiteta kipsiin lonkkaa myöten, vaikka siinä murtuma todettaisiinkin. Viereiseen varpaaseen teippaaminen on hoitokeinona niin todetussa kuin toteamattomassakin murtumassa.

Alkuperäinen kirjoittaja One large coffee to go:
Hmm. Mulla on kahdesti ollut pikkuvarvas murtunut, potkaisemalla huonekalujen jalkaan... Pikkuvarvas oli kyseessä eka kerralla esimerkiks, silloin oli koko varvas ja pitkälle jalan sivukin sinipunainen, astua pystyi just just jalan sisäsyrjällä eikä kengän laittamisesta voinut haaveillakaan. En olis kyllä edes pystynyt mistään kohdasta sitä varvasta taivuttamaan. Kävin lääkärissä, siellä laittoivat sen siteellä suht hyvään pakettiin viereisten varpaiden kanssa ja sanoivat että murtuneelle varpalle ei tehdä mitään jos ei ole isovarvas. Ei siis kuvattu tms. Saman olen kuullut monesti myöhemmin muualtakin, että jollei ole isovarvas niin lääkärissä ei sille ton ihmeempää tehdä.

Seuraavalla kerralla kun mursin varpaan, olisko ollut "nimetön", sidoin sen itse ja kuljin (talvella) se jalka sandaalissa konkaten kunnes parani... väri oli taas yhtä kaunis ja paljon laajemmalla alueella kuin vain itse varpaassa.

Näin täälläkin, parani parissa viikossa. Vielä hiukan kipeä.

Mun 10v poika mursi eilen pikkusormensa jalkapallopelissä (kaveri potkaisi siihen, kun hän oli just maalivahtina ottamassa palloa käsiinsä, auuuu!!) ja se lastoitettiin eilen. Perjantaina röntgeniin jos ilman lastaa vielä kipeä.

*muoks* niin mulle sanottiin silloin päivystyksestä, että sitten tulee kipsi puoleen sääreen jos murtuma jatkuu varpaan ylle. Paineleppas sormillas tuosta jalkapöydän päältä, heti kipeän varpaan yläpuolelta. Jos kosketusarka, kuvataan, ja kipsataan jos murtuma jatkuu sinne. Ymmärsitkös? :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Senni Tonnika:
Huominen ois töitä, mut istumista ois, ni eiköhän pärjää... muuten täs ois tänää ja viikonloppu lomaa. Miehellä ois teippiä töissä, ni vois teipatakin tuon.

Kävely onnistuu vain kantapäällä, mut silloinkin vihloo. tuo varvas on siis tuo ison varpaan viereinen "akkavarvas".

Teippaaminen auttaa särkyyn kummasti. Mulle laittoivat ekaksi sellaisia puhdistuslappuja kahden varpaan ympärille ja sitten teippiä päälle. Näin tuli tosi tukeva

Nyt on sinertävää levinnyt jo varpaan tyvinivelenkin päälle ja soittelin tuossa päivystykseen, kerroin, et mitä on käyny ja mimmonen tilanne nyt, ni olivat sitä mieltä, et kannattaa käydä näyttämässä. Muutaman tunnin päästä lähtö, ni katsotaan, et onko murtunu vai ei...

Alkuperäinen kirjoittaja akka:
no oliko murtunut?

Ei onneks. Röntgenissä kävin ja rustoihin rusahtanut sen verran voimakkaasti, et kipeyty noin pahasti. Mustelmat levis kivasti ja II-varpaan alapuoli oli nivelien kohdalta aikas värikäs :D ja II-IV varpaiden tyvessä on vieläkin jalkapöydän päällä isoiso mustelma, ja II- varvas on sinertävän punainen ja arka. Side siinä oli pari päivää ja nyt onnistuu jopa kävely ilman sidettä, mutta sattuu kuitenkin.

vanha ketju, mutta "pakko" kommentoida. Mulla on pikkuvarvas murtunut sieltä tyvestä niin, että murtuma menee jalkapöydän puolelle. Sitä ei edes teipattu mitenkään, hoitona kovapohjainen kenkä ja kepit 2 viikkoa. Teippausta olisin toivonut, koska taas tänään (kengästä huolimatta) pikkuvarvas liikkui sillä tuloksella, että nyt sitä taas särkee. Murtumisesta on reilu viikko nyt. Eli ei pysy pelkällä kovapohjaisella kengällä liikkumattomana. Taidan teipata itse....

Yhteistyössä