Voiko mitenkään oppia järjestelmällisemmäksi? *turhis*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IhanaValo

Vieras
Ts.Miten pidätte kotinne, elämänne, tärkeät päivämäärät jne. järjestyksessä? Miten saatte kaikki hommat hoidettua ajoissa?

Miulla on ongelma, osaan olla tarkkakin joissain asioissa mut yleensä tuntuu et kaikki kaatuu niskaan kun koitan pitää kaikki "narut käsissä" vai miten sen sanois..
Kertokaa miten te sen teette jos nyt tästä sepustuksesta kukaan ymmärsi mitään..

Mulla on ihan sama "ongelma" -paitsi että enää se ei ole ongelma. Se on mun luonteenpiirre ja sillä hyvä. Paljon on toki auttanut hellittäminen, sen myöntäminen, että mä en voi kuitenkaan pitää kaikkia lankoja käsissä, niin en edes yritä. Ei mene muistikapasiteettia turhien asioiden säätöön ja vääntelyyn niin joskus jopa muistaa jotain, mikä on oikeasti tärkeää!
Puhelimen kalenteriin hälytys kaikesta oikeasti tärkeästä ja lopulta niitä tärkeitä asioita on tosi vähän! Miksi kotona kaiken pitäis olla viimisen päälle?
Mun lanttumaakari hoki mulle 8 vuotta kysmystä "mikä on pahinta mitä voisi tapahtua jos..." ja nykyään se on mun lemppari kysymys :D! JOs pahinta on vaikkapa että no joku tulee kylään ja täällä on sekaista, totean että se ei ole paha asia ollenkaan, ei vaadi toimenpiteitä.

Älä koita pitää kerralla "kaikkia naruja" käsissä vaan aloita yhdestä tai kahdesta :) Me ollaan miehen kanssa molemmat hajamielisiä unohtelijoita, myöhästelijöitä, viimetippaan jättäjiä jne. ja viimeistään lapsen syntymän jälkeen on ollut pakko koittaa muuttua, kun elämä alkoi tuntua ihan kamalalta kaaokselta. Ekana hankin ison kalenterin paikkaan josta sen huomaa ja kynän siihen viereen niin ettei voi vedota siihen ettei ollut kynää niin siksi en laittanut ylös ;) ja KAIKKI muistettavat menot/tapahtumat/tekemiset laitetaan siihen ylös heti kun ne tulee tietoon. Siis jos vaikka pitää muistaa soittaa johonkin, on sovittu kaverin kanssa kyläily, on verikokeet jne. ja jos nää jutut vaatii edellisenä päivänä jotain erityisiä valmisteluja (esim. ole syömättä 12h) niin sekin laitetaan ylös. Teen myös itselleni välillä aamulla listan kaikesta mitä pitää tehdä päivän aikana, koska unohtelen niin paljon.

Koti on alkanut pysyä järjestyksessä kun olen heittänyt pois tavaraa ja pidetään säännöllisesti illalla lyhyt "kaikki siivoaa" hetki jolloin tehdään päivällä rästiin jääneitä tai muuten vaan unohtuneita juttuja. Yleensä toinen antaa lapselle iltapalan ja siivoilee keittiötä siinä samalla ja toinen käy sillä aikaa muun asunnon läpi ja keräilee väärissä paikoissa olevat tavarat jne.

Tuntuu että pitäis vaan jaksaa laittaa ja tehdä kaikki, muistaa kaikki ja ärsyttää kun en kerkee/jaksa/muista..sit lopulta räjähdän jostain ihan muusta, tai no, esim.siitä sotkusta mikä täällä vallitsee lähes aina. Vaikka sit aina muistaa että ihan turhaahan se on, se räjähtely kun mikään ei muutu siltikään.
Miekin oon luonteeltani semmoinen et kuhan on vähän sinnepäin niin riittää mut välillä vaan tulee semmoinen olo etten riitä pyörittämään tätä kaikkea.

Meilläkin on kalenteri, mut se kynä tuppaa vaeltamaan ympäriinsä..

Oon koittanut saada tätä tavaramäärää pienemmäks, ehkä se vähentäis sitä kaaosta :)
Tuo "kaikki siivoaa"-hetki kuulostaa hyvältä, meillä ei lapset millään haluis osallistua siivoukseen, paitsi luuttuaminen ois heistä hauskaa.

Tuntuu että pitäis vaan jaksaa laittaa ja tehdä kaikki, muistaa kaikki

Toi sana TUNTUUhan se on, mistä pitäs alottaa...
Lopulta "mikään ei ole muuttunut, paitsi asenteeni, joten kaikki on muuttunut" on niin totta!
Kun pääsee siitä ahdistavasta tunteesta että mun on pakko ja mun täytyy, alkaa ihmeesti jaksaa ja HALUTA tehdä kaikenlaista! Perse nousee tietokoneelta ja saa laitettua tiskit koneeseen, kun se ei enää ole pakko.
Jostain syystä ihmismieli tuppaa vastustamaan noita pakkoja!

• Tykkää
Reactions: Minni:)
Toi sana TUNTUUhan se on, mistä pitäs alottaa...
Lopulta "mikään ei ole muuttunut, paitsi asenteeni, joten kaikki on muuttunut" on niin totta!
Kun pääsee siitä ahdistavasta tunteesta että mun on pakko ja mun täytyy, alkaa ihmeesti jaksaa ja HALUTA tehdä kaikenlaista! Perse nousee tietokoneelta ja saa laitettua tiskit koneeseen, kun se ei enää ole pakko.
Jostain syystä ihmismieli tuppaa vastustamaan noita pakkoja!

Joinain päivinä se onnistuu, se siis että ihan haluaa tiskata jne. mut välillä se vaan ahistaa, kun miettii mitä kaikkee pitäis tehdä.

Toi on kyllä niin totta et alkaa hirvee vastustus kun pitäis tehä sitä ja tätä. Ja sitten kun ei pidä ni eiköhän sit suju, tai ainakin melkein :).

Mut joo, pahinta on kun asioita kasaantuu, kämppä kaaos ja tuhat juttuu hoidettavana ja iskee sellanen "apua, tästä ei tuu mitään, mä en selvii"-fiilis. Tuntuu kyl et tää unohtelu vaan pahentuu iän myötä.

Mä kirjotan kaikenmaailman to do-listoja, mut sit ne laput hävii ja pyörii ympäri kämppää. Oon pitkään ollu sitä mieltä et tarttisin oman assistentin et hommat sujuis. Nytkin vähän ahistusmöykky rinnassa kun ois sellasia suhteellisen tärkeitä juttuja mitä täs pitäs hoitaa, muttei jotenkin vaan saa aikaseks. Lykkää ja lykkää. Huomen vois ottaa ne hoidettavakseen (muuten vaikka nyt jos ois virastot auki ja helpompi muutenkin hoitaa kun ei lapsi ole ympärillä höpöttelemässä), sais ees aluille ni helpottas.

Mä olen aina ihmetellyt miten jotkut niin mallikkaasti tuntuvat hoitavan useamman lapsen kuravaatteet ja liput ja laput päiväkoteihin ja kouluihin, siin samalla hoitaa omat duuninsa, viel ehkä opiskelee lisäks ja kämppäki kodikas ja siisti. Mut ehkä sellasia ei sit oikeesti ole ja mä vaan kuvittelen et kaikilla muilla menee noin. Tai onhan sit tietty jotain hulluja poikkeuksiakin.

Ny oon yrittäny saada tollaset pikkusälät johki järjestykseen ja ostanu vähän joka paikkaan erikokoisia säilytyskoreja, mut silti ne kamat vaan jotenkin vyöryy niist yli ja levii joka puolelle :|.

Ny oon yrittäny saada tollaset pikkusälät johki järjestykseen ja ostanu vähän joka paikkaan erikokoisia säilytyskoreja, mut silti ne kamat vaan jotenkin vyöryy niist yli ja levii joka puolelle :|.

Ja seuraava ongelma on, mihin ne kaikki säläkorit sijoitetaan, nimimerkillä kokemusta on:laugh:.
Vähän oli kateellinen, kun työpaikalla toimitusjohtaja tuli käymään, istu tietokonepöydän ääreen ja nakkeli melkein kaikki paperit roskikseen. Siis TÄH??? Että ne voi lukemisen jälkeen heittää pois! Kävis joku mun kotona olevan työpöydänkin välillä läpi yhtä tehokkaasti! Tää pöytä nimittäin on täynnä niitä koreja...Ja kun ne tulee täyteen, paperit siirtyy pahvilaatikkoihin :/

• Tykkää
Reactions: Minni:)
Ja seuraava ongelma on, mihin ne kaikki säläkorit sijoitetaan, nimimerkillä kokemusta on:laugh:.
Vähän oli kateellinen, kun työpaikalla toimitusjohtaja tuli käymään, istu tietokonepöydän ääreen ja nakkeli melkein kaikki paperit roskikseen. Siis TÄH??? Että ne voi lukemisen jälkeen heittää pois! Kävis joku mun kotona olevan työpöydänkin välillä läpi yhtä tehokkaasti! Tää pöytä nimittäin on täynnä niitä koreja...Ja kun ne tulee täyteen, paperit siirtyy pahvilaatikkoihin :/

Niinpä! Säläkorei koht kaikki paikat pullollaan. Sit niist säläkoreistakaan löydä ikin mitään.

Laitan aina muistutuksia kännykkään ja hälytykset niihin. Teen myös listoja muistettavista asioista, ja ne laput kulkee joko lompakossa tai takin taskussa. Jääkaapin oveenkin voisi kiinnittää kyllä. Muistutan itseäni ihan kaikesta, tärkeästä ja vähän turhastakin. En osaa kuvitella, että "unohtaisin" jotakin noin vain.

Tykkään ajoissa huomioida kotona asioita, esim. jos shampoo on vähissä, niin ostan sitä ajoissa lisää. Sama juttu ruuissa ja muissa pikkutavaroissa, lääkereseptien uusinnoissa, auton katsastuksessa... Mies taas ei oikein sellaisia ajattele, mutta minä sitten täryytän muistilappujeni kanssa. Mutta myöhästelyt ja unohtelut on minimissä.

Vähän stressaavaa ehkä pitää jatkuvasti listoja, mutta en kuitenkaan ole pikkutarkka perfektionisti. To do-listastakin voi yliviivata asioita vähitellen, ei tarvitse kaikkea tehdä kerralla. Langat pysyy käsissä kohtuullisesti. Mut meillä ei ookaan vielä lapsia. :P

[QUOTE="vieras";27544535]To do-listastakin voi yliviivata asioita vähitellen, ei tarvitse kaikkea tehdä kerralla. [/QUOTE]

Mun mielestä tää on se avain. Listat on hyvä juttu ja auttaa elämän hallinnassa, jos muistaa, ettei tarvi ratkaista heti koko elämänsä ongelmaa ja tänään hoidetaan vaan tämän päivän tärkeät asiat, mutta elämä muuttuu helvetiksi, jos yrittää hallita koko elämää (ja siinä sivussa koko perheen elämää).
JOs tekijä hallitsee listojaa, asia on jees, mutta jos listat hallitsee omistajaansa kyseessä on ongelma!

Yhteistyössä