Voiko mistään tietää irtoaako ovulaation aikana yksi vai kaksi munasolua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinnostaisi kovasti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiinnostaisi kovasti

Vieras
Siinä kysymys.

Eli ne joilla on kaksoset: tunsitteko ovulaation aikaan kun kaksi munasolua irtosi? Miten eroaa yhden munasolun irtoamiseen?

kaikille: Millaiset ovisoireet teillä on? Miltä munasolun irtoaminen tuntuu? Epäilettekö että jossain kierrossa olisi irronnut kaksi?

Juuri oikeaan aikaan ultraan menenminen taitaa olla ainut keino selvittää se varmaksi.

Eipä sitä irtoamista taida kuin tosi tosi harvat erottaa, irtoaako yksi kaksi vai ei yhtään.

Joillakin tuntuu kipuilua silloin. Siinäpä se taitaa olla. Jos on varaa niin ei muuta kuin vakkari asiakkaaksi yksityiselle ultraajalle niin sitten saa tietoa

Ei sitä voi millään tietää muuta kuin ultralla. Mullakin tuntui ekaa kertaa kovaa kipuilua keväällä oviksen aikaan ja olin varma että kaksi irtosi mutta edelleen vain yksi oli irronnut vaikka kivut oli täysin erilaiset kuin ennen.

Mulla oli parit edelliset kuukautiset ollu tosi runsaat, ja sitten sai alkunsa kaksoset. En tiedä oliko niillä yhteyttä, mutta tuli mieleen että olisko niitä irronnut enempi, olinko jotenkin hedelmällisessä vaiheessa. Muuten ei tuntunut mitään, ei ovista eikä tuplia. Ihan täys yllätys oli ultrassa rv 12.

Eipä sitä taida voida tietää. Ainut mikä mulla oli kun käytin joskus ennen raskautta ovistestejä niin mun mielestä ne näytti mitä sattuu, eli tuli useampi päivä kun olis ollut ovis testiliuskojen mukaan. Jälkikäteen ajateltuna se on ollut ihan mahdollista ja jopa todennäköistä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuplamamma:
Mulla oli parit edelliset kuukautiset ollu tosi runsaat, ja sitten sai alkunsa kaksoset. En tiedä oliko niillä yhteyttä, mutta tuli mieleen että olisko niitä irronnut enempi, olinko jotenkin hedelmällisessä vaiheessa. Muuten ei tuntunut mitään, ei ovista eikä tuplia. Ihan täys yllätys oli ultrassa rv 12.

Mulla noi tuplat sai alkunsa heti seuraavalla kierrolla kun lopetin pillerit. Uskoisin, että toi on tuurista, onnesta, epäonnesta, sattumasta kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä odotan kahden munasolun kaksosia ja se selvis ekassa ultrassa vkolla12.

No eiköhän se oli sitä uteliaisuutta ja monethan haluaa kaksosia.

Peesi. Ihan uteliaisuuttani vaan kyselin miten eroaa tuntemuksia vai eroaako ollenkaan. :) Ja kun kaksosrasietta löytyy suvun puolesta.

Ihan muuten OT sulle vieras joka sanot odottavasi rv12 kahden munasolun kaksosia? Miten voit sen tietää jos takana ei ole hedelmötiyshoitoa? Siis tottakaihan kaksoset ovat identtiset jos on yhteinen istukka tai yhteinen istukka ja suonikalvo. Mutta myös identtiset kaksoset voivat olla omilla istukoillaan, vaikka se tietysti on todennäköisempää että omilla istukoilla varustetut sikiöt ovat erimunaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Ihan muuten OT sulle vieras joka sanot odottavasi rv12 kahden munasolun kaksosia? Miten voit sen tietää jos takana ei ole hedelmötiyshoitoa? Siis tottakaihan kaksoset ovat identtiset jos on yhteinen istukka tai yhteinen istukka ja suonikalvo. Mutta myös identtiset kaksoset voivat olla omilla istukoillaan, vaikka se tietysti on todennäköisempää että omilla istukoilla varustetut sikiöt ovat erimunaisia.

no mä en tota hienoa terminologiaa tiedä, OT? mutta jos sanotaan, et on omat pussit ja istukat, ei identtiset, niin eikö ne sillon ole kahdesta munasta?

Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:

No ylipäänsä on todennäköisempää saada erimunaiset kuin identtiset kaksoset. Lisäksi jos ultrassa näkyy kaksi istukkaa, voi mielestäni pitää niitä vahvalla syyllä epäidenttisinä. Ei mulle kukaan missään vaiheessa edes ehdottanut, että kaksoset olisivat identtiset.

Alkuperäiseen: en erota munasolun irtoamista, en yhden enkä kahden.

Ai niin. Sellainen "sairaus" kai on olemassa, missä jatkuvasti joka kierrossa irtoaa kaksi munasolua. En muista miksi tilaa kutsutaan, veilä vähemmin tiedän miten se voidaan todeta, mutta käsittääkseni kuitenkin voidaan saada selville tutkimuksissa.

Te jotka odotatte kaksosia niin onko teillä ollut mitään ennakko aavistuksia tai vahvemmat oireet?

Mulla munasolun irtoaminen tuntuu kovana vihlasuna jommalla kummalla puolella.

Minulla ovis tuntuu aina vihlaisuna tai jomotuksena jommalla kummalla puolella. Ovulaatiokipu tuntuu vuorotellen oikealla ja vasemmalla. Eli jos tässä kuussa tuntuu oikealla puolella, niin seuravassa kierrossa vasemmalla. Eli tunnen siis ovulaationi.

Kaksosraskaudessani ihmettelin, kun ovulaatiokipu tuntui molemmilla puolilla. Nyt jälkeenpäin ymmärsin, että kyse olikin siitä että irtosi kaksi munasolua.

Alkuraskauden ultrassa puolestaan näkyi lambda (tai lamda) merkki, joka kertoo että kyseessä on ei identtiset kaksoset. Lääkäri tuolloin sanoi, että sen voi nähdä vain raskauden alkuvaiheessa, ei enää myöhemmin. Merkki oli ultrakuvassa y-kirjaimen muotoinen viiva sikiöiden välissä.