Voiko mies tehdä jotain?

• Viestiketjun aloittaja Pelokas
  • Ensimmäinen viesti
Pelokas
Tilanne on nyt se, että mies ja minä erotaan. Meillä on 5kk vanha poika.
Asutaan Helsingissä yhdessä, mutta nyt minä olisin muuttamassa vanhalle kotipaikkakunnalleni, missä minulla enemmän ystäviä, tukea yms yms.
Poika tulisi tietenkin mukaani.
Välimatkaa tulisi olemaan n. 550km.
Mies uhkailee vaikka millä että emme saisi muuttaa enkä saa viedä poikaa niin kauas.
En tee tätä kiusakseni vaan ihan sen takia että minulla ei eron jälkeen pääkaupunkiseudulla mitään ole.
Tekisin kaikkeni että isä näkisi poikaansa.

Voiko hän tehdä jotain, että emme OIKEASTI pääse muuttamaan?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mahakas:
Kyllä isällä jotain sanavaltaa on koska välimatkaa tulisi noin paljon. Onko teillä sittten yhteishuoltajuus?
On meillä yhteishuoltajuus.
Kamalaa jos joudun jäämään helsinkiin sen takia että isä näkisi poikaansa joka toinen viikonloppu, niinkun on puhunut..
Mulla ei oo täällä mitään!

hmm. täytyy kommentoida, että lähdet siitä, että mitä sinulla on missä? lapsella on kuitenkin iskä pääkaupunkiseudulla? tietysti riippuu siitä, kuinka läheinen lapsi on isänsä kanssa. Ymmärrän, että kaipaat "kotiin", mutta ymmärrän miehenkin mielen. En kestäisi, jos mies veisi meidän pojan 500km päähän, jos eroaisimme. Mutta, jos isä haluaa nähdä poikaansa vaan joka toinen vkl, niin sitten on ehkä järjesteltävissä. Jos useammin, niin aika vaikeaa. Ja sitten taas, että jos lapsi sairastuu, joutuu sairaalan tms, niin se 500km on aika paljon. Vaikea juttu :/ kompromissi?

ohis
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mahakas:
Kyllä isällä jotain sanavaltaa on koska välimatkaa tulisi noin paljon. Onko teillä sittten yhteishuoltajuus?
On meillä yhteishuoltajuus.
Kamalaa jos joudun jäämään helsinkiin sen takia että isä näkisi poikaansa joka toinen viikonloppu, niinkun on puhunut..
Mulla ei oo täällä mitään!
Jos mies haluaa nähdä lasta vain joka toinen viikonloppu niin eiköhän tuo kauempana asuminen onnistu jos teette sopimuksen, että osallistut matkakustannuksiin. Siis mies varmaan suostuu tähän.

Tottakai sinulla on oikeus muuttaa lähemmäksi sukua&ystäviäsi, joilta saat varmasti enemmän apua arkeen kuin ex-mieheltäsi. Yhteishuoltajuus kuitenkin velvottaa sopimaan lapsen asumispaikan yhdessä, siitä siis nyt neuvottelemaan ja vaikka kunnan lastenvalvojan luo keskustelmaan asiasta.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja hapsie:
hmm. täytyy kommentoida, että lähdet siitä, että mitä sinulla on missä? lapsella on kuitenkin iskä pääkaupunkiseudulla? tietysti riippuu siitä, kuinka läheinen lapsi on isänsä kanssa. Ymmärrän, että kaipaat "kotiin", mutta ymmärrän miehenkin mielen. En kestäisi, jos mies veisi meidän pojan 500km päähän, jos eroaisimme. Mutta, jos isä haluaa nähdä poikaansa vaan joka toinen vkl, niin sitten on ehkä järjesteltävissä. Jos useammin, niin aika vaikeaa. Ja sitten taas, että jos lapsi sairastuu, joutuu sairaalan tms, niin se 500km on aika paljon. Vaikea juttu :/ kompromissi?
No en mä nyt tässä itseäni pelkästään ajattele. Olisi lapsella täällä mummi ja pappa, isomummi ja kaikki tädit sekä eno. Kyllä mäkin ymmärrän miehen mielen, mutta olen aika varma ettei hänellä olisi edes mahdollisuutta ottaa poikaa viikonlopuksi luokseen, saatika uskaltaisinko antaa. Viina nimittäin maistuu ja se eron syy olikin.
Halusin vaan tietää voiko mies estää muuttomme jotenkin.

vihuri
Tiedän yhden parin joka erosi ja kiista pojasta syntyi tietysti. Lastenvalvoja (?) oli määrännyt ettei äiti voi muuttaa jtn 300km päähän jotta isä voi pitää/nähdä poikaa vuorollaan....

Kuinkahan kauan se isä sit haluaa lapsen joka toinen viikonloppu luokseen jos viina kerran maistuu? Huolehtisiko varmasti lapsesta koko viikonlopun ja tois takasin kotiin? Mä sinuna muuttaisin jos ei mikään "virkamies" laita kapuloita rattaisiin. Noin pieni ei varmaankaan vielä osaa kaivata isäänsä. Ajattelen nyt vaan sun ja lapsen kannalta, en isän oikeuksien.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja matamiko:
Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Kamalaa lapsen istua autossa joka toinen vkl yhteensä 1100 km...
No tuskin se nyt olisi joka toinen viikonloppu jos muuttaisimme.
Sitten se varmasti olisi vähän harvemmin ja pitempi aika kerrallaan.
entä sitten kun tarhassa käy tai koulua?
niin, no sitten mahdollisuuksien mukaan.. mä en oo vielä kyllä noin pitkälle ajatellu, kun lapsi vasta 5kk.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Kuinkahan kauan se isä sit haluaa lapsen joka toinen viikonloppu luokseen jos viina kerran maistuu? Huolehtisiko varmasti lapsesta koko viikonlopun ja tois takasin kotiin? Mä sinuna muuttaisin jos ei mikään "virkamies" laita kapuloita rattaisiin. Noin pieni ei varmaankaan vielä osaa kaivata isäänsä. Ajattelen nyt vaan sun ja lapsen kannalta, en isän oikeuksien.
No sitä mä pelkäänkin. En usko että pystyisin antaman vaikka asuttais helsingissäkin.. pelottas liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja matamiko:
Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Kamalaa lapsen istua autossa joka toinen vkl yhteensä 1100 km...
No tuskin se nyt olisi joka toinen viikonloppu jos muuttaisimme.
Sitten se varmasti olisi vähän harvemmin ja pitempi aika kerrallaan.
entä sitten kun tarhassa käy tai koulua?
niin, no sitten mahdollisuuksien mukaan.. mä en oo vielä kyllä noin pitkälle ajatellu, kun lapsi vasta 5kk.
niin...asiat kannattaa ajatella aika pitkälle että homma toimisi ilman ongelmia.niitä tulee kuitenkin siinä vaiheessa kun jompi kumpi löytää uuden.

Khimaira
Entä jos katsotte miten asiat lähtevät rullaamaan Helsingissä? Olette vaikka puoli vuotta ja niin saat vähän osviittaa siitä, tapaako isä lastaan todella niin kuten nyt sanoo - voi nimittäin olla että tilanne muuttuu selkeästi :/

Yhteistyössä