Voiko mies saada saikkua/vapaata sillä perusteella, että...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LEAL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LEAL

Aktiivinen jäsen
24.03.2007
3 955
0
36
minä ja tyttö ollaan kipeitä? Viime yönä nousi korkea kuume enkä meinaa millään jaksaa tota tyttöä hoitaa, enkä varsinkaan nostaa. Kuumetta nyt 38, yöllä oli varmaan ainakin 39.

Ukkelin pomo on kyllä yks kuspää, niin nuuka kun mies vaan voi olla, mutta eihän se sitä vapaata myöntäis vaan työterveys...? Jos niillä sellasta sattuu edes olemaan... :whistle:

Ei saikkua kyllä saa. Mutta itse mietin tuossa viime yönä, kun esikoinen alkoi oksentamaan, että jos itse tulin tuohon mahatautiin nyt niin millä ihmeellä jaksaisin hoitaa 1veetä. Mies ottais varmaan sitten pekkasen.

Meillä on saanut mies ihan palkallista saikkua. Tai lääkäri kirjoitti hänen nimellään, hänelle erikseen lupalapun olla kotona. Minulla ja pojalla oli kerran influenssa ja toisella kertaa minulla jalka kipsissä. Tärkeää vain, että se lappu nimenomaan miehen nimellä kirjoitettu. Se on sitten työnantajan reiluudesta kiinni, saako ajalta palkkaa, meillä mies on saanut.

Pekkasia noilla ei ole vaan ne tulee rahana. Muttä täytyypä käskeä miehen kipasita lekurilla, jos niillä nyt sellaista on. Ihan hyvin voi kyllä olla taas kerran niin nuuka se pomo ettei anna latin latia... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Ailakki:
Lapsen sairastamisen ajaksi saa jompi kumpi vanhemmista sairaslomaa (joko palkatonta tai palkallista riippuen työehtosopimuksesta) eli laita lapsi lääkäriin.

Paitsi siinä tapauksessa, että toinen vanhemmista on jo kotona. Tosin jotkut työnantajat ovat joustavia ja voivat antaa palkallistakin vapaata.

Kun kotivanhempi on sairas, työssäkäyvä vanhempi voi jäädä hoitamaan lapsia. Lain mukaan kyseessä on pakottava perhesyy. Laki ei määrittele, maksetaanko pakottavan perhesyyn vuoksi poissa olevalle palkkaa...

Jos lääkäri kirjoittaa miehen nimelle sairaslomalapun "pakottava perhesyy"-perusteella, voi jäädä hoitamaan teitä kotiin. Ei ole miehen työnantajan "paskamaisuudesta" kiinni maksaako palkkaa. Todennäköisesti ei maksa, koska ei ole pakko maksaa, laki ei siihen velvoita, koska miehesi ei ole sairas etkä sinä ole työsuhteessa miehesi työnantajaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Pekkasia noilla ei ole vaan ne tulee rahana. Muttä täytyypä käskeä miehen kipasita lekurilla, jos niillä nyt sellaista on. Ihan hyvin voi kyllä olla taas kerran niin nuuka se pomo ettei anna latin latia... :/

Sä taas oot helvetin ahne kun tekemättömästä työstä pitäisi maksaa palkkaa. Onks sillä työnantajalla muka jokin ihmeellinen taikatili josta voi ottaa fyffee niin paljon kuin huvittaa ja jos ei ota niin se on pelkkää ilkeyttä?

Yhteistyössä