Voiko mies saada palkallista vapaata lapsen hoitoon jos äiti kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja erika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

erika

Vieras
äityislomalla mutta hirveässä taudissa :(
vauva vielä terve mutta myös 3v todella kipiä, mies lähdössä lääkäriin sen kanssa. voiko mies pyytää lääkäriltä todistuksen sairaan lapsen hoitoa varten? vaikka olen kotona mutta lähes kyvytön toimimaan

Palkallisesta en kyllä tiedä ja riippuu niin paljon työpaikasta tuo vapaankin antaminen, meillä mies ei saa vapaata töistään lapseen liittyvissä asioissa kuin synnytyksen ajaksi :( Pomo on tehnyt selväksi ettei lapsi ja mies ole sama asia, vaan lapsea varten on äiti ei isä.

Toivottavasti teillä kuitenkin onnistuu.

Miehen työnantaja kysyy kuitenkin, mitä lapsen äiti teki ko aikana. Voihan mies varoiksi pyytää todistuksen, ja jos kyseessä on yksityinen hyväntahtoinen työnantaja, mies voi olla kotona. Palkatta tai palkan kanssa. Eikös kuitenkin ole pääasia että saatte apua.

EI. Mies voi saada palkallista hoitovapaata jos lapsi on sairaana eikä toinen vanhempi ole paikalla hoitamassa lasta, vaan on esim. töissä kodin ulkopuolella.
Kotona oleva sairas äiti ei ole syy palkalliseen hoitovapaaseen.

Palkatonta voi toki saada, mutta sekin riippuu työnantajasta. JOs työnantajalla on mahdollisuus saada joku toinen tekemään se työ, niin mikäs ettei. Mutta kun aina ei sijaista löydy.

Yksityinen hyväntahtoinen työnantaja.. hmm. Mies on yrittäjä, hänellä on muutama työntekijä. Joka kerta kun joku sairastuu, mies maksaa sairaslomapalkan, sekä vielä sijaisen palkan ja samalla ne firman kulut juoksee ihan samalla kuin ennenkin, eivät vähene siis. Jos sijaista ei löydy, firman kulut juoksee, asiakkaat on vihaisia kun ei ole kukaan tekemässä töitä.. Yrittäjän on kuitenkin saatava myös itselleen palkka, elätettävä sillä perhe, maksettava asuntolainaja firman lainat.. ja ennenpitkää tämä sairastelu, poissaolo työstä tulee niin kalliiksi, ettei kannata, siinä loppuu sitten työt niin työntekijältä kuin yrittäjältäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Kun ottaa äidille ja lapselle sairauslomatodistuksen niin voi jäädä kotia.

ok, eli meidän pitää sit viissiin koko perhe raahautua sinne lääkäriin että se näkee että minä ja 3v kipeenä ja antas miehelle paperin... hitto kun huippaa muutenkin! kova kuume ja yöllä vaan vauva tissuttelee, ei tässä saa nukuttua eikä kerättyä voimia... :(

Siis se on työnantajasta kiinni maksaako se palkan, pakko ei ole maksaa vaikka äiti olis kuinka kipeenä. Selvitin joskus tän asian kun olin leikkauksessa ja miehen tartti olla ihan välttämättä kotona kun oli kaks pientä lasta eikä saanu kohteen viikkoon nostaa mitään. Ja kunnalta voi kysyä josko kotipalvelusta sais kotiin apua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Kun ottaa äidille ja lapselle sairauslomatodistuksen niin voi jäädä kotia.

ok, eli meidän pitää sit viissiin koko perhe raahautua sinne lääkäriin että se näkee että minä ja 3v kipeenä ja antas miehelle paperin... hitto kun huippaa muutenkin! kova kuume ja yöllä vaan vauva tissuttelee, ei tässä saa nukuttua eikä kerättyä voimia... :(

Meillä neuvolan täti kirjottaa saikkua kun sinne vaan soittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis se on työnantajasta kiinni maksaako se palkan, pakko ei ole maksaa vaikka äiti olis kuinka kipeenä. Selvitin joskus tän asian kun olin leikkauksessa ja miehen tartti olla ihan välttämättä kotona kun oli kaks pientä lasta eikä saanu kohteen viikkoon nostaa mitään. Ja kunnalta voi kysyä josko kotipalvelusta sais kotiin apua.

Kyllä saa jos lapsikin on sairas koska sairasta lasta ei voi viedä hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja erika:
vauva vielä terve mutta myös 3v todella kipiä, mies lähdössä lääkäriin sen kanssa. voiko mies pyytää lääkäriltä todistuksen sairaan lapsen hoitoa varten? vaikka olen kotona mutta lähes kyvytön toimimaan

Voit kysyä lääkäriltä todistusta itsellesi ja lapsille, jotkut työnantajat myöntävät palkatonta vapaata, jos äiti joutuu esim. sairaalahoitoon. Mutta työnantajan ei ole pakko myöntää vapaata.

Voit kysyä lääkäriltä todistusta itsellesi ja lapsille, jotkut työnantajat myöntävät palkatonta vapaata, jos äiti joutuu esim. sairaalahoitoon. Mutta työnantajan ei ole pakko myöntää vapaata.

minne lapset laittaa jos ei pomo anna vapaata ja äiti joutuu sairaalaan?! Onkohan oikeasti olemassa sellaisia pomoja jotka ei antaisi vapaata isälle sellaisessa tapauksessa? :O

Alkuperäinen kirjoittaja vieraskans:

minne lapset laittaa jos ei pomo anna vapaata ja äiti joutuu sairaalaan?! Onkohan oikeasti olemassa sellaisia pomoja jotka ei antaisi vapaata isälle sellaisessa tapauksessa? :O

Tuollaisessa tapauksessa jo alki antaa mahdollisuuden jäädä kotia.Saako siitä palkkaa on sitten eri asia.

Yhteistyössä