Voiko lukihäiriö iskeä vasta aikuisiällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen aina ollut hyvä äidinkielessä ja se on kiinnostanut minua erityisesti. Kirjoitin siitä laudaturin. Olen myös kirjoitellut lehtiin muutamia juttuja. Nyt olen viestejäni oikolukiessa kauhukseni huomannut, että tekstini vilisee kirjoitusvirheitä. Ihan kuin olisi jonkun lukihäiriöisen tuotoksia.

Onkohan tässä taustalla vain huolimattomuus, vanhemmalla iällä puhjennut lukihäiriö vai oire jostakin vakavammasta sairaudesta?

En käytä alkoholia ja kymmensormijärjestelmä on hallussa. Se oli valinnaisena aineena minulla yläasteella. Taidan vain kirjoittaa liian nopeasti. Näppiksestäkään ei ole kyse, sillä huomaan, että usein toistuu samantyyppiset virheet, esimerkiksi sanan lopussa pitäisi olla t ja kirjoitankin usein siihen n.

Ei lukihäiriöllä ole mitään yhteyttä viehättävyyteen. Teidän monia kauniita ja nuoria lukihäiriöisiä. Joten ei kannata lykätä lukihäiriöisen iskemistä vasta aikuisiälle.

Lukihäiriö on kehityksellinen häiriö. Se liittyy siis aivojen poikkeavaan kehitykseen, eikä voi tupsahtaa tyhjästä aikuisena. Toki oireet on voineet jäädä huomiotta, mutta yleensä lukihäiriöidet esim. oppivat puhumaan ja kirjoittamaan hieman tavallista myöhemmin.

TIA tai pysyvämpi aivoverenkierron häiriö?

Yhteistyössä