Voiko liivatteella tehdyn juustokakun hyytymistä mitenkään nopeuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja waninka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

waninka

Aktiivinen jäsen
03.01.2012
3 002
0
36
Tein kinuskikissan sivuilta kakun: Appelsiini-valkosuklaakakku | Kinuskikissa – Suomen suosituin leivontayhteisö jossa sanotaan että pitäis hyytyä 3-4 tuntia ennen kun tekee kiilteen päälle, mutta hyytyiskö se mitenkään nopeemmin? Tai mitä tapahtuu jos laitan kiilteen siihen jo kuudelta, kun kakku meni jääkaappiin 20 vaille neljä. En ollukkaan ihan niin nopee leipoja kun aattelin :D Niin ja jos lähen kiilteen laittamisen jälkeen ajeleen autolla toiseen paikkaan kakun kanssa niin hytskääkö se kiille jos laitan sen siellä uudestaan jääkaappiin, vai onko se nyt tuhoon tuomittu koko kakku?

Tyrkkää pakkaseen...? Ja tempaset sen päälle sitten sen kiilteen ja tyrkkäät toviksi pakkaseen... Ei pitäs oleman muussa kuin syömiskelpoisessa kunnossa sitten ajomatkan jälkeen....

Mitä jos laitan vaan jääkaapin tosi kylmälle? Tai vien ulos pelkään tosiaan et se jäätyy jos pakkaseen lykkään sen, unohdan sen sinne kumminkin, jos että viä tajunnu en oo mikään kotitalousihme :D

Pakkaseen olen minäkin laittanut, ei se kauaa ollut ja tarkistin välillä ettei pääse jäätymään.

Todella nopeasti jähmettyi, eikä mausta tai koostumuksesta lopulta eronnut jääkaapissa hyydytetyltä.

Kyllä mulla yleensä liivatteella tehty juustokakku on riittävän hyytynyt 1-1,5 tunnissa. Siis riittävän hyytynyt toisen kerroksen laittamiseen, ei syömiseen. Ja useasti teen annoksen tuplana ja pakastan toisen. Ainakin konjakkia tms. sisältävät juustokakuissa maku vain jalostuu...ainakin mun mielestä.

Kuin pitkä automatka kakulla on edessä? Ite varmaan laittaisin nyt pakkaseen,sit kiille päälle just ennen lähtöä ja - tärkeintä - vuoka pois vasta perillä. Jos sun pitää siis kuuden jälkeen lähteä autoilemaan niin ei se tässä parissa tunnissa NIIN pahasti jäädy etteikö sulais automatkan aikana.
Jäisenä/kohmeisena juustokakkua on muutenki helpompi käsitellä,esim siirtää vuoasta tarjoiluvadille.

No jos mä sit laitan pakkaseen. Automatka on ehkä 45 min. Missä kohtaa mun kandeis laittaa se kiille siihen sitten että se ehtis pikkasen hyytyä ennen automatkaa. Perillä laitan joka tapauksessa jääkaappiin ja otan vuuan reunat vasta siellä pois.

Onko mahdollista et teet kiilteen vasta perillä? Vai meneekö liian hankalaksi. Pakastimeen olen itse laittanut hetkeksi jos on ollut kiire saada kiille, mut en ole sen jälkeen kyllä kakkua liikutellut autolla. Eli ei ole kokemusta miten kestää automatkaa jos ei ole kunnolla kiille hyytynyt.

..tuota...mitään aikaa en pysty sanomaan, itelläni kun ei ole kokemusta mutta mä veikkaan, että toi hyydytysaika pakastimessa menis kuitenkin semmoiseksi käsikopeloksi eli vahtaamiseksi ja tarkistamiseksi. Kyllähän sen näkee, kun täyte on jämähtänyt kiinteeksi...ja sen päälle kun laittaa kiilteen, niin johan se saa jo etumatkaa hyytymiseen kivasti, kun pohjakin on valmiiksi viileä. Tässä on kivasti aikaa sinne kello kuuteen, joten...ehtinet varmasti ihan hyvin :).

Katon minkä näkönen se on puol kuus ja jos on yhtään hytskänny teen kiilteen ja se ehtii sit vähän hyytyä. Tai varttia vaille kuus. Puol seiska pitäis varmaan viimestään lähtee. Nyt kyllä vähän jännää :D

Katon minkä näkönen se on puol kuus ja jos on yhtään hytskänny teen kiilteen ja se ehtii sit vähän hyytyä. Tai varttia vaille kuus. Puol seiska pitäis varmaan viimestään lähtee. Nyt kyllä vähän jännää :D

Loistavaa - kokeellista kokkailua :D, niin sitä pitää! Kerrohan kuinka kävi...niin, tyrkkäsitkö sen kakun pakastimeen vai annatko olla jääkääpissa?

Ja varmasti se syödyksi tulee :p...mukavaa iltaa sinulle :)!

Yhteistyössä