Voiko liittyä helluntaiseurakuntaan jos kuuluu ev.lut. kirkkoon?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Helluntaikirkkoon (rekisteröitynyt uskontokunta) ei voi liittyä. Helluntaiseurakuntaan, siihen yhdistysmuotoiseen voi. Ev.lutit ei ehkä tykkää ajatuksesta, että käy toisen kerran kasteella, todennäköisesti sua ei kuitenkaan potkita ev.luteista sen tähden pois.

Ev. lutit ei potki pois mutta monet haluaa itse erota Ev. lut. kirkosta. Syynä lähinnä se, että hellareilla rahoitus perustuu kymmenyksiin, eli vapaaehtoisiin lahjoituksiin. Ja monesta tuntuu sitten hassulta maksaa kirkollisveroa sen lisäksi vielä johonkin toiseen seurakuntaan...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Helluntaikirkkoon (rekisteröitynyt uskontokunta) ei voi liittyä. Helluntaiseurakuntaan, siihen yhdistysmuotoiseen voi. Ev.lutit ei ehkä tykkää ajatuksesta, että käy toisen kerran kasteella, todennäköisesti sua ei kuitenkaan potkita ev.luteista sen tähden pois.
Mikä ero näillä on?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitäs hellarit on mieltä siitä, että kuuluu ev.lut. seurakuntaan??
Mitäs ne siihen sehän on jokaisen oma valinta jos haluaa maksaa veroja.
Mä olin jonkun aikaa ev.lut. kun tulin uskoon ja erosin sitten ennen kuin meidän esikoinen synty.

vieras
Tiedän monia hellareita, jotka yhä kuuluvat ev.lut.kirkkoon.
Tuo rekisteröintiasia erottaa helluntaikirkon ja yhdistysmuotoisen helluntaiseurakunnan. Ennen kaikki ovat olleet noita yhdistysmuotoisia. Viime aikoina osa helluntailaisista halusi rekisteröityä viranomaisten edessä viralliseksi uskontokunnaksi. Osa ei halunnut tätä. Siitä aiheutui skismaa monessa seurakunnassa. Helluntaikirkko kuitenkin perustettiin, ja nyt siihen kuuluu osa helluntailaisista. Riippuu miten eri paikallishelluntaiseurakunnissa asiaa on ajettu, ja mikä kanta vanhemmistolla on ollut tähän rekisteröitymisasiaan.
Käytännössä yksilön kannalta se tarkoittaa juuri sitä, että jos haluaa kuulua helluntaikirkkoon, niin samalla ei voi kuulua muihin rekisteröityneisiin kirkkokuntiin eli esim. ev.luteihin. Ja toisinpäin, jos kuuluu ev.luteihin, ei voi kuulua helluntaikirkkoon. Mutta siis helluntaiyhdistykseen voi liittyä (eli käydä kasteella hellareissa jne.).

Yhteistyössä