Voiko Legoja pestä pesukoneessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piupau"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Piupau"

Vieras
Tietysti joko pesupussissa taikka kiinni ommellussa tyynyliinassa?!

Saatiin 15litran koppa täynnä legoja, ja on pakko pestä kun vintillä säilytetty viimeiset 10vuotta. Käsin pesemällä menee _ikuisuus_ :D

Eli lähteekö puhtaaksi esim. tynyliinan sisällä, vai onko pesupussi parempi? Ja JOS voi pestä noin, niin missä asteessa? Muitakin vinkkejä saa antaa.

"Legojen pesu astianpesukoneessa/tiskikoneessa

Moni pesee legot tiskikoneessa, mikä on usein ihan toimiva ratkaisu. Aivan turvallinen ratkaisu ei kuitenkaan ole vaikka Legot tehdään ABS muovista, joka itsessään kestää koviakin lämpötiloja. Huomioi kuitenkin, että pesukoneissa legot saavat ankaran koneellisen käsittelyn, enkä pysty lupaamaan ettei palikoiden väriaine haalistuisi ajan kanssa. Epätodennäköistä, mutta poikkeus vahvistaa säännön. Palikkatakomon foorumilla, käyttäjä R2-D2 kertoo Legojen pesemisestä seuraavasti:

”Pesukone naarmuttaa palikat mattapintaisiksi. Tiskikoneessa pesuaineet ovat tosi jyrkkää kamaa ja lämmöt nousevat viimeistään kuivauksen aikana liian korkeiksi. Yli 55 astetta lämpötilassa muovi ei vielä sula, tai muuta paljoa väriään, mutta valetun kappaleen sisäiset jännitykset ja muoveille tyypillinen turpoaminen lämmössä aiheuttavat palikoihin pysyviä muoto ja mittamuutoksia.”

Mikäli päätät suorittaa Legojen pesun pesukoneessa tai tiskikoneessa, laita kuitenkin legot tiiviiseen pesupussiin, sillä pienet osat ovat erittäin otollisia katoamaan pesukoneiden myllerryksessä."

Netistä tuollaista. Eli ei ehkä kannattais koneessa pestä. Miksi et vaan laita johonki ämpäriin likoamaan ja sitten yhdessä muksujen kanssa pesemään.

[QUOTE="Piupau";30110873]Tietysti joko pesupussissa taikka kiinni ommellussa tyynyliinassa?!

Saatiin 15litran koppa täynnä legoja, ja on pakko pestä kun vintillä säilytetty viimeiset 10vuotta. Käsin pesemällä menee _ikuisuus_ :D

Eli lähteekö puhtaaksi esim. tynyliinan sisällä, vai onko pesupussi parempi? Ja JOS voi pestä noin, niin missä asteessa? Muitakin vinkkejä saa antaa.[/QUOTE]

Mitä jos kokeilisit käsitiskissä mitä lämpötilaa sallii? 95 astetta en ehkä käyttäisi.

No mä pesin just kasan legoja siten, että laitoin ämpäriin käsitiskiainetta ja kuumaa vettä. Sit kun vesi oli vähän jäähtyny ni ei muuta kun oma käsi joukkoon ja sekoittelin sitä legosoppaa hetkisen aikaa. Sit lapsi tahto tehdä samaa :-) Sen jälkeen vaan huuhtelu, legot oli ihan puhtaita. Hankalin vaihe oli saada ne legot kuivaks, niissä kun on mukavasti koloja, joihin vesi jää...

Olen pessyt konessa pikaohjelmalla, eivätkä kyllä menneet miksikään. Laitoin pesupusseihin ja ne vielä tyynyliinojen sisään. Ainoa haitta, oli kamala kolina.

Käsin olen myös pessyt ja aikoinaan lapset kanssa tykkäsi pestä niitä käsin. Ulkona vanhassa vauvanammeessa ja ulos ison pyyhkeen päälle kuivumaan.

Me saatiin viime kesänä n 20 litraa Duploja jotka oli ollu vuosia kellarissa,eli pölyisiä muttei mitään "tahmaa". Laitettiin ne lasten kylpyammeeseen ja suihkulla vettä niin että amme melkein täys,sit lapset (1 ja 3,5v) sai pestä ne vanhoilla hammasharjoilla. Sit vielä veden vaihto ja pyyhkeen päälle aurinkoon kuivumaan. Lapsilla oli hauskaa,aikuiselle helppoa ja Duplot ei vahingoittunu.

Muoviesineitä pyykinpesukoneeseen? Mitähä?

Tiskikoneeseen mä ne laitan, viileimmällä ohjelmalla. Laitan osat metallisiivilöihin ja ihan pienimpien osien päälle lautasen. Meillä pestään kaikki muoviset lelut tiskikoneessa.

Pussilakanan sisässä niin että aukot solminut kiinni. 40 astetta, ei linkousta mutta muistaakseni lisähuuhtelu. Näin mennyt iso määrä kerrallaan. Meillä iso kone. Saunan lauteille(kylmä) kuivamaan. Eivät näyttänneet suuremmalti kärsineen.

Kyllä mun mutsi on pessy monesti legonsa, se ruukaa laittaa ne siihen tissiliivipussiin etteivät kolise sitten pesun aikana pitkin konetta. Aika tyyriithän ne meinaan on. Itse en ole konepesuun vielä alkanut, kun ovat toistaiseksi kaikki vielä paikallaan ja Pepsodentillä on vielä pärjätty.

Yhteistyössä