Voiko lähihoitaja työskennellä sairaalassa missään tehtävissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä voi.. kun olin päivystyksessä rytmihäiriön vuoksi sielä oli yksi lähihoitaja.. en kyllä sitten tiedä millaisissa työtehtävissä ne sielä on... Mua se saattoi vessaan ja toi syötävää ja siirsi sänkyä huoneesta toiseen..

[QUOTE="vieras";26811102]No siten, että ei tarvitse olla lähihoitaja tehdäkseen tuota.[/QUOTE]

Sivari ei kumminkaan ole mikään ammatti. Eikä noihinkaan hommiin kyllä pääse jos koulutus on "ei mitään".

Tottakai voi. Meillä lähihoitajilla on suppeammat lääkeluvat kuin sairaanhoitajilla, joten työnkuva on pääasiassa perushoitoa, sairaanhoitajien vastuulla lääkehoidon toteutus.

[QUOTE="vieras";26811127]Näin juuri. Mutta sivareista ja lähihoitajista on apua, ettei sairaanhoitajan tarvitse ehtiä noita tekemään.[/QUOTE]

Onko se lh sen sh:n pikkuapulainen sitten tai mikä?

[QUOTE="vieras";26811315]Tottakai voi. Meillä lähihoitajilla on suppeammat lääkeluvat kuin sairaanhoitajilla, joten työnkuva on pääasiassa perushoitoa, sairaanhoitajien vastuulla lääkehoidon toteutus.[/QUOTE]

Millaisessa yksikössä sairaalassa työskentelet?
Meillä ei ainakaan tulisi lähihoitajista pitkässä juoksussa mitään, koska jokainen hoitaja hoitaa oman tiiminsä potilaat, eli on lääkärinkierrolla ja toteuttaa hoidon alusta loppuun. Lähihoitaja töissä = joku sairaanhoitaja tekee käytännössä kahden työt. Näin se vaan tuppaa olemaan.

Erikoissairaanhoidossa olen itse työskennellyt. Kaiken saman tein mitä sh:t lukuunottamatta lääkkeiden kanssa pelaamista. Sittemmin opiskelin sh:ksi eikä työnkuva muuttunut muutoin kuin lääkkeiden osalta.

Meillä ei ainakaan tulisi lähihoitajista pitkässä juoksussa mitään, koska jokainen hoitaja hoitaa oman tiiminsä potilaat, eli on lääkärinkierrolla ja toteuttaa hoidon alusta loppuun. Lähihoitaja töissä = joku sairaanhoitaja tekee käytännössä kahden työt. Näin se vaan tuppaa olemaan.

No, jos sairaanhoitajalla on työkaverina lähihoitaja (on siis sijainen, meidän talossa osastoille ei oteta lähihoitajia vakituisiksi), se menee käytännössä niin, että lähihoitaja ON sairaanhoitajan apulainen. Toki sh on myös vastuussa siitä, että potilas tulee asianmukaisesti hoidettua.

Oilsko ihan pientä aliarvioimista havaittavissa... :whistle: Jos yritätte väittää, että lh ei osaa edes perushoitoa, niin huh huh...

[QUOTE="vieras";26811418]Oilsko ihan pientä aliarvioimista havaittavissa... :whistle: Jos yritätte väittää, että lh ei osaa edes perushoitoa, niin huh huh...[/QUOTE]

:D
Sairaalassa työskennellessäni jaoin myös lääkkeitä. Ensin vain hankittiin lääkkeidenjakolupa. Ihan sh:n parina, en apurina. Tämä oli 1998-2002. Sitten jäi sairaalamaailma taakse. :)

[QUOTE="vieras";26811418]Oilsko ihan pientä aliarvioimista havaittavissa... :whistle: Jos yritätte väittää, että lh ei osaa edes perushoitoa, niin huh huh...[/QUOTE]

Ei kai tuossa kukaan väittänyt, etteikö lh osaisi perushoitoa?
Erikoissairaanhoidossa nyt vaan on paljon yksiköitä, joissa ei perushoitoa ole niin paljoa, vaan painopiste on toimenpiteissä, lääkitsemisessä ja ohjauksessa, ja silloin vastuu ja työmäärä on kyllä sairaanhoitajalla.

[QUOTE="mä";26811394]Erikoissairaanhoidossa olen itse työskennellyt. Kaiken saman tein mitä sh:t lukuunottamatta lääkkeiden kanssa pelaamista. Sittemmin opiskelin sh:ksi eikä työnkuva muuttunut muutoin kuin lääkkeiden osalta.[/QUOTE]

Millaisessa yksikössä??

Mitä eroa on lähihoitajalla ja perushoitajalla?

Perushoitaja on koulutettu toimimaan terveydenhuollossa, HOITAMAAN potilasta. Perushoitajat ovat siis kunnollisia perushoidon ammattilaisia. Lähihoitajilla tämä taito on vähemmällä.
Perushoitajia sairaaloissa vielä on, mutta nykylinjaus on, että heidän eläköityessä toimet muutetaan sh-toimiksi, sillä ei lähihoitajista ole samaan.

[QUOTE="vieras";26811455]Ei kai tuossa kukaan väittänyt, etteikö lh osaisi perushoitoa?
Erikoissairaanhoidossa nyt vaan on paljon yksiköitä, joissa ei perushoitoa ole niin paljoa, vaan painopiste on toimenpiteissä, lääkitsemisessä ja ohjauksessa, ja silloin vastuu ja työmäärä on kyllä sairaanhoitajalla.[/QUOTE]

No eihän aloituksessa kysytty mitään että missä yksiköissä lh ei voi työskennellä, vaan voiko lh ylipäätään työskennellä missään hommissa sairaalassa, ja vastaus on että kyllä voi. Eikai kukaan nyt kuvittelekkaan että lh tekee siellä jotain kirurgisia toimenpiteitä suunnilleen.

Taas yksi sh jonka täytyy tuoda omaa koulutustaan korostetusti esille ja kuinka oma työ eroaa lähihoitajan työstä, vaikka sitä ei edes kysytty.

Yhteistyössä