Voiko lääkityksen lopettaa noin vain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apuva"

Vieras
Aloitettiin reilu viikko sitten lapsella uusi lääkitys ja kyllä tuntuu, ettei tuosta ole mitään apua ollut. Joten taidetaan huomenna tehdä niin, että lääke jätetään antamatta. Mitä järkeä on syöttää lääkettä jos ei siitä kerta mitään apua ole?

Tuntuu, että lapsi on lääkkeen vaikutuksen alaisena vain entistä levottomampi ja keskittymiskyky on onneton. Samoiten ei löydä mitään yksinkertaisiakaan juttuja esim; rakentelee leluillaan jotain ja ei löydä lelukasasta osia millä jatkaa rakentelua eteenpäin. Hän on myös erittäin äänekäs.

Lapsella on siis ADHD ja hän syö nyt psyykenlääkettä. Syksyllä hän söi ADHD:hen tarkoitettua lääkettä, mutta ei tuostakaan ollut aika ajoin mitään apua.

Tosin mies on nyt alkanut miettimään, että jospa pitäisi palata takaisin tuohon ADHD-lääkkeeseen. Minusta taas lapsi voisi hyvin olla ilmankin mitään lääkettä, mutta ei hän sitten koulussa pärjää lainkaan jos hänellä ei ole lääkettä.

Kyllä sitäkin tässä jo kauhulla ajattelen, että tammikuun toisella viikolla alkaa koulu ja mitähän siitä taas seuraa? Kun ei tälläkään lääkkeellä voi lasta kouluun laittaa menemään, ei tästä lääkkeestä ole mitään apua. Ja ei häntä toisaalta voi ilmankaan lääkettä kouluun laittaa menemään.

no viikossa ei useankaan lääkkeen vaikutus näy, alussa saattaa olla kaikenlaista sivuvaikutusta. Ja psyykenläkkeissä äkkilopetuskin saa aikaan ties mitä. Noista adhd-lääkkeistä en tiedä, mutta silti suosittelen seuraamaan lääkärin ohjeita.

[QUOTE="hmm";25340489]Joidenkin lääkkeiden vaikutus alkaa 3 viikon jälkeen, ja en tiedä kyseisestä lääkkeestä, saako sitä edes kerralla lopettaa?[/QUOTE]

niin, muistelen mullekin omassa vaivassani sanotun, että vaikutusta tuskin näkyy vielä 6 viikossakaan.

Tuntuu, taidetaan, mies on miettinyt, minusta....

Mitä jos kysyisitte ihan alan ammattilaisten mielipidettä siitä, miten kauan kestää ennen kun lääkkeen vaikutus näkyy? Ja miten lääkkeen lopetus tulee hoitaa?

Kuinka kauan kestää, että lääke alkaa varmasti vaikuttaa? Mitä aloitusoireita lääkkeellä on tyypillisesti tai mahdollisesti ja kuinka kauan niiden voidaan olettaa kestävän?

Nuo ovat ne tärkeät kysymykset, joihin pitäisi etsiä maltilla vastaus, ennen kuin tekee päätöksiä mihinkään suuntaan. Suosittelen ottamaan yhteyttä lääkkeet määränneeseen lääkäriin.

Joskus esim. ensimmäiset kolme viikkoa voi olla hankalampaa ja levottomampaa ja sitten alkaa helpottua ja todellinen vaikutus tulee esiin.

Ne alan ammattilaisetkin antavat hyvin ristiriitaisia mielipiteitä siitä, onko ylipäänsä mitään ADHD:ta olemassa. Kyseessähän on vain jonkinlainen diagnoosi, jolla sitten saadaan myytyä massoittain turhaa lääkettä.

Mä ensinnäkin heittäisin telkkarin mäkeen ja viettäisin mahdollisimman paljon aikaa lapsen kanssa. Keskustelkaa, ulkoilkaa ja tehkää juttuja ilman, että jättäisit lastasi hetkeksikään hypnotisoitumaan töllöttimen ääreen. Kaikki sokerit ruokavaliosta pois, paljon liikuntaa ja ulkona riehumista sekä kunnon yöunet. Kaikki lapset on erilaisia ja kaikilla on oma uniikki lahjakkuutensa. Keskity niihin asioihin, joissa poikasi on hyvä.

Vaikea vastata, jos ei edes tiedä,mistä lääkkeestä puhutaan.

MF tehoaa alta tunnin, Stratteran kanssa menee kuulemma joitain viikkoja. Muitakin ADHD-lääkkeitä on.

Ne alan ammattilaisetkin antavat hyvin ristiriitaisia mielipiteitä siitä, onko ylipäänsä mitään ADHD:ta olemassa. Kyseessähän on vain jonkinlainen diagnoosi, jolla sitten saadaan myytyä massoittain turhaa lääkettä.

Mä ensinnäkin heittäisin telkkarin mäkeen ja viettäisin mahdollisimman paljon aikaa lapsen kanssa. Keskustelkaa, ulkoilkaa ja tehkää juttuja ilman, että jättäisit lastasi hetkeksikään hypnotisoitumaan töllöttimen ääreen. Kaikki sokerit ruokavaliosta pois, paljon liikuntaa ja ulkona riehumista sekä kunnon yöunet. Kaikki lapset on erilaisia ja kaikilla on oma uniikki lahjakkuutensa. Keskity niihin asioihin, joissa poikasi on hyvä.

Et taida tietää juuri mitään fysiologisista faktoista?

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
No voi herranjestas. Jos on joku psyykenlääke käytössä niin sitä käytetään niin kuin lääkäri määrää. Monet alkavat toimimaan vasta 3-4 viikon jälkeen. Äkkilopetus ei ole suositeltavaa. Vaikea sanoa nyt kun et kerro tarkkaan mikä lääke on kyseessä. MUTTA. Aina jos ja kun lääkitys jostain syystä mietityttää niin soitto sen määränneelle lääkärille on se ensimmäinen askel ELLEI lääkäri ole jo etukäteen antanut jotain muita toimintaohjeita.

Ap, sinä et ole lääkäri. Jatkatte määrätyllä lääkkeellä kunnes lääkäri toisin sanoo TAI kunnes olet lääkärille edes ilmoittanut lopettavasi sen. Hän voi sitten kertoa lopettamisen vaikutuksista ja miten se kannattaa tehdä yms. Älä nyt herrajestas mene oman lapsesi päällä leikkimään kun ei huvita olla lääkäriin yhteydessä.

[QUOTE="peikko";25340690]No voi herranjestas. Jos on joku psyykenlääke käytössä niin sitä käytetään niin kuin lääkäri määrää. Monet alkavat toimimaan vasta 3-4 viikon jälkeen. Äkkilopetus ei ole suositeltavaa. Vaikea sanoa nyt kun et kerro tarkkaan mikä lääke on kyseessä. MUTTA. Aina jos ja kun lääkitys jostain syystä mietityttää niin soitto sen määränneelle lääkärille on se ensimmäinen askel ELLEI lääkäri ole jo etukäteen antanut jotain muita toimintaohjeita.

Ap, sinä et ole lääkäri. Jatkatte määrätyllä lääkkeellä kunnes lääkäri toisin sanoo TAI kunnes olet lääkärille edes ilmoittanut lopettavasi sen. Hän voi sitten kertoa lopettamisen vaikutuksista ja miten se kannattaa tehdä yms. Älä nyt herrajestas mene oman lapsesi päällä leikkimään kun ei huvita olla lääkäriin yhteydessä.[/QUOTE]

sama mieltä olen että pitää kysyä lopetuksesta, jos ei käy, kun lääkäri tietä paremmin miten just sille lapselle loptus käy paremmin... mutta en mä olisi syöttänyt lapselle sen jälkeen yhtäkään adhd lääkettä, kun miten se tulevaisuudessa pärjää, kans lääkeillä vai... mä en pidä adhd sairauteena, koko juttu on keksitty

sama mieltä olen että pitää kysyä lopetuksesta, jos ei käy, kun lääkäri tietä paremmin miten just sille lapselle loptus käy paremmin... mutta en mä olisi syöttänyt lapselle sen jälkeen yhtäkään adhd lääkettä, kun miten se tulevaisuudessa pärjää, kans lääkeillä vai... mä en pidä adhd sairauteena, koko juttu on keksitty

Minun keksitty diagnoosini on tehnyt sen, että olen saanut lääkityksen, jonka avulla pystyn keksityistä oireista ja vaikeuksista huolimatta elelmään suht normaalisti. Lääke ei muuta ympäröivää maailmaa, mutta auttaa jäsentämään ja kestämään sitä ja hallitsemaan pään sisäistä kaaosta.

Suhtautumiseni lasten lääkitsemiseen on kuitenkin ristiriitainen... Lääkkeen avulla voi pärjätä todellisten kykyjensä mukaisesti ja välttyä monilta oheisikävyyksiltä: alkoholismi, syrjäytyminen, alisuorittaminen, itsetuhoisuus, päihteidenkäyttö, muut addiktiot... On helpompaa ja halvempaa muuttaa aivokemioita kuin yhteiskuntaa. Sori.

Voi ei, tästä huomaa miten onneton tavallisten ihmisten tietämys on lääkkeistä. Ensimmäisellä viikolla kaikki sivuvaikutukset ovat pahimmillaan. Voi tulla vaikka mitä oloa. Vasta muutaman viikon jälkeen näkee miten tulee vaikuttamaan eli nyt ei saa missään nimessä lopettaa. Kerrotte vaan koulussa mikä tilanne.

Hevosmiesten tietotoimistostako lääkeasioita taas kysellään. Lääkkeiden mukana saa paperin, josta tietoa, tai netistä !
Ei nyt ruveta siellä lääkäriä leikkimään.

Lääkettä ei enää tänään annettu lapselle ja hän on taas oma kiva itsensä. On hyvin keskittynyt leikkimään, ei ole kovaääninen, ei ole levottomuutta ja ylimääräistä juoksentelua sinne tänne. Huomenna toki otamme yhteyttä sairaalaan asian tiimoilta.

Yhteistyössä