Voiko kylkiluu murtua kovan ja pitkään jatkuneen yskän seurauksena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
vai mitähän hittoa tää on.. :/

mulla ollut tässä nyt jo kk:n verran yskä, nyt ei muutamaan päivään enää niin kamala. Ja sit olen täsäs vajaan viikon syönyt nyt ab:ta kehkoputkentulehdukseen.

Noh eilen alkoi sellanen et oikealla puolellekylkiluihin tai niiden alueelle sattu kun veti oikein syvään henkeä.
No yöllä havahduin useampaankin otteeseen kun asentoa vaihdoin niin sattu siihen samaseen kylkeen. Nyt sattuu pelkkä käden liikauttaminen/nostaminen tms.ja ja normi hengitys, puhumattakaan yskimisestä.. sillon tekis mieli itkeä :(

Mitähän tää on?

"Kylkiluumurtumat

Kylkiluu saattaa murtua melko vähäiseltäkin tuntuvan vamman yhteydessä, jos iskun suunta ja terävyys on sopiva. Esimerkiksi voimakas horjahdus pöydän reunaa vasten riittää aiheuttamaan murtuman. Murtumakohtaan tulee voimakas kipu, siinä saattaa painellessa tuntua pykälä tai jopa rahinaa katkenneiden luiden päiden hangatessa toisiaan. Kipu tuntuu erityisesti hengittäessä ja yskiessä.

Yhden kylkiluun murtuma voidaan yleensä hoitaa turvallisesti kotona, edellyttäen, että vamman yhteydessä ei kehity hengenahdistusta merkkinä mahdollisesta ilmarinnasta. Suurin ongelma on kipu, joka on voimakkaimmillaan ensimmäisten vuorokausien aikana ja jatkuu yleensä 2–3 viikkoa. Joskus murtuma-aluetta voidaan tukea liimasiteellä kivun lievittämiseksi. Kovaa kipua voidaan 1–2 vuorokaudeksi lievittää myös kylkiluunhermon puudutuksella.

Kahden tai useamman kylkiluun murtuma voi vaikeuttaa rintakehän laajenemista sisäänhengityksessä ja näin haitata hengitystä. Tila voi siksi edellyttää sairaalatarkkailua."
Lähde:Terveyskirjasto

[QUOTE="aloittaja";23017215]ei oo kuumetta ja joo voi olla vissiin kuumeetonkin mut tää kipu ei tunnu keuhkoissa vaan nimenomaan oikeassa kyljessä[/QUOTE]

ei mullakaan tuntunu kipu keuhkoissa, vaan ylempänä. SIlti oli keuhkokuume.
Menisin lääkäriin sinuna.

Veikkaan kyljen revähdystä kovan yskimisen seurauksena.
Mulla itellä revähti keuhkoputkentulehduksesta johtuvan yskimisen seurauksena ja oireet oli ihan samat kuin sinulla.
Ei kivaa varsinkin kun olin 7:llä kk:llä raskaana.

[QUOTE="vieras";23017242]Veikkaan kyljen revähdystä kovan yskimisen seurauksena.
Mulla itellä revähti keuhkoputkentulehduksesta johtuvan yskimisen seurauksena ja oireet oli ihan samat kuin sinulla.
Ei kivaa varsinkin kun olin 7:llä kk:llä raskaana.[/QUOTE]

Saako siihen mitään hoitoa?
Täähän on yhtä helvettiä, jos näin vois sanoo.

Vai maksanko vaan turhaan päivystysmaksun?

[QUOTE="aloittaja";23017286]Saako siihen mitään hoitoa?
Täähän on yhtä helvettiä, jos näin vois sanoo.

Vai maksanko vaan turhaan päivystysmaksun?[/QUOTE]
Sinun tapauksessasi hoito on todennäköisesti vain kunnollinen kipulääkitys. Ja voi olla, että varmuudeksi kuvaavat, niin näkyy samalla myös, jos on kuitenkin keuhkokuume.

[QUOTE="vieras";23017367]Sinun tapauksessasi hoito on todennäköisesti vain kunnollinen kipulääkitys. Ja voi olla, että varmuudeksi kuvaavat, niin näkyy samalla myös, jos on kuitenkin keuhkokuume.[/QUOTE]

täytyy koittaa päästä läpi .. ruuhkaa siellä.

Ite oon vähän sellanen etten turhaan haluis lekuriin mennä, vaan ihan viimesenä vaihtoehtona melkeinpä.

[QUOTE="vieras";23017367]Sinun tapauksessasi hoito on todennäköisesti vain kunnollinen kipulääkitys. Ja voi olla, että varmuudeksi kuvaavat, niin näkyy samalla myös, jos on kuitenkin keuhkokuume.[/QUOTE]

niin ja unohtui kysyä että voiko todella tuntua kipu kuvailemallani tavalla jos onkin keuhkokuume? Tuntuu jotenkin oudolle et vois..
Siis liikkuminen, kumartuminen,nostaminen yms.. hengityksen nyt ymmärrän. syvään ei pysty yhtään vetää henkee tuntuu helvetillinen viiltävä kipu ja yskä.. täytyy jäykistää kaikki vartalon lihakset ja yskiä tavallaan "pumpaten"

Voi murtua, itselleni on käynyt niin. Hoitona tuli kipulääkkeitä (panacod). Kylkiluumurtumaa ei kuulemma voi edes sitoa mitenkään, joten piti vain lääkkeiden avulla kestää se kipu ja odottaa paranemista.

Yhteistyössä