Voiko kuukuppia käyttää valkovuotoon?

  • Viestiketjun aloittaja LaJoulukuu
  • Ensimmäinen viesti
LaJoulukuu
Jeps, eli otsikossa kysymys lyhykäisyydessään. Mulla tulee nykyään valkovuotoa ihan tolkuttomasti ja se on välillä kiinteämpää, välillä ihan litkua (anteeksi tämä kuvaus, ei sovi heikkohermoisille). Pikkuhousunsuojat ei oikein riitä ja siteet saa ihon ärtymään, joten tulipas vaan mieleen että voisiko pitkään turhanpanttina seissyttä kuukuppia käyttää tähän ongelmaan avuksi. Vai onko sille jotain estettä...?
 
lääkärille
Jos sitä vuotoa tosiaan on niin paljon ettei pikkuhousunsuojat riitä on ehkä syytä kääntyä lääkärin puoleen! Se ei ole normaalia edes raskauden aikana, että jatkuvasti tulee noin runsasta vuotoa. Voi olla joku tulehdus tms..
 
LaJoulukuu
No, ei neuvolassa lääkäri ainakaan ole mitään sanonut kun teki tarkastuksen. Ja jatkaakseni tällä ei-heikkohermoisille-linjalla, niin valkovuoto ei haise miltään ja on muutenkin normaalin oloista. Mulla on joskus (siis ennen raskautta) ja luullakseni erottaisin tulehduksen - silloin on paikat mm. kutisseet ihan eri malliin. Terkkarikin arveli kaiken olevan ok. Se käski vain testata isommalla siteellä ettei ole kyseessä lapsiveden tihkuminen. Eli jos side tulee ihan painavaksi ja märäksi, niin se voi olla siitä merkkinä. Mutta ei siinä kuitenkaan niin käynyt, joten oletan että kyse on ihan normaalista mutta runsaasta valkovuodosta...
 
Kuukuppi?
Anteeksi, mutta voisitteko kertoa tietämättömälle mikä kuukuppi on?

Olen melkein 26 vuotias, täysin suomalainen, enkä ole kertaakaan koko elämäni aikana tähän päivään kuullut sanaa kuukuppi.

?
 
äiti83
sellainen pehmeä muovinen "kuppi" joka asetetaan emättimeen "tukkeeksi" ja se kerää siellä sen veren ja se tyhjennetään n.2kertaa päiväs..

siis kuukautis suoja.. aika hyvä ainakin jos on runsaat kuukautiset.. ei tule ylivuotoja eikä tarvi ravata vaihtaas tamponia tai sidet koko ajan.. sen kanssa voi myös nukkua.. hinta muistaakseni n.35-50€ saa ihan apteekistakin jos pyytää..

toivottavast selvensi..
 
yktyk
www.kuukuppikunta.net, muistaakseni. Tai googlesta myös löytyy. Erittäin kätevä kapistus. :) Ikinä en enää vaihtaisi takaisin tamppooneihin ja siteisiin. Ja kuinka paljon roskia säästyy!!! Ja rahaa myös.

Se vain harmittaa, kun ostin aikoinani semmoisen diva-kupin, ja niitä on synnyttäjille sitten omansa, jossa ei ole oikein muuta eroa kuin että se "yläreuna" on paksumpi.. Ainakaan en ole huomannut.. Olisiko jollain tietoa voiko sitä entistä, "ei-synnyttäjille" tehtyä kuppia käyttää silti synnytyksen jälkeenkin? vai valuuko se pois sieltä tms..

No, täytyypäs katsoa josko sitä joutuisi uuden hankkimaan, voi kai sitä kokeilla kuitenkin tuota entistäkin.
 
LaJoulukuu
Nosto. Olisiko kenelläkään lisää ajatuksia alkuperäiseen kysymykseen? Jos tässä pitää vielä viisi viikkoa kärvistellä ennen kuin vauva syntyy, niin tuo kuppi houkuttelisi kyllä kovasti. Olisi sitten yksi huoli vähemmän, voisi keskittyä vaikka jännittämään sitä alkaako lakko vai ei :/
 
LaJoulukuu
Käväisin tuolla Kuukuppikunnan keskustelufoorumilla ja sieltä löytyi jotain lisäajatuksia tähän aiheeseen. Eivät ne siellä nähneet juuri syitä, miksi kuppia ei voisi käyttää valkovuotoonkin. Siis jos kuppi ei hierrä tai tunnu pahalta tms. Ehkä kannattaa silti pitää myös kupittomia päiviä välillä... mutta kyllä mä taidan sitä kumminkin huomenissa kokeilla.
 
Minulla näin
Ostin yli vuosi sitten sen kuukupin ja mä en tykästynyt siihen ollenkaan. Parissa kierrossa sitä käytin, mutta sitten päätin ettei sovi minulle. Oli todella ällöttävää kaivaa sitä tuolta sisuksista pois ja mä en millään meinannut saada sitä painetta kupista pois ennen ulosvetoa. Ja muutenkin verilillun näkeminen ei hirveästi innostanut....
 
LaJoulukuu
Eipä kai se kuppikaan kaikille sovi. Ja vaatii se harjoittelua ja vähän tarkempaa tuttavuuden tekoa oman alapäänsä kanssa kuin siteet ja tamponit. Mulla meni kans vähän aikaa totutteluun, mutta tykästyin. Sen paineen kanssa oli myös alkuun vaikeaa. Pari kertaa kuppi jäi väärin ja valskasi. Ja toisinaan se "antenni" on niin liukas ettei siitä tahdo saada kiinni. Mutta melko hyvin alkoi sujua... nythän on ollut jo 8 kuukautta vapaata kuukautisista. Tullut vaan tuo h****n valkovuoto tilalle.

Mä en ole mikään ekoilija vaan ihan mukavuudenhalu sai mut kuppia kokeilemaan. Mitään kestositeitä en ikimaailmassa haluaisi (kestovaippailua vielä harkitsen). Mutta ei se verilillu siellä kupissa mun mielestä ole juuri sen ällömpää kuin siteessä ihoa vasten muhimassa.

Itse aiheesta sitten... mä koitin laittaa kuppia aamulla, mutta ilmeisesti limakalvot on aika kuivat, tai jotain. En nimittäin saanut ainakaan sillä erää kuppia niin ettei se olisi tuntunut koko ajan. Harmi. Täytynee kokeilla vielä uudestaan jossain vaiheessa.
 
Hinnis
Tuleeko valkovuoto kohdusta? Tai siis (onpas tyhmä olo, kun en tiedä), luulin, että valkovuoto "erittyy" emättimen limakalvoista. Joten silloinhan kuppi ei pysty vuotoa keräämään.

Mulla on tällainen käsitys, koska kuukautisten aikaan kuppia käyttäessäni on ollut tilanteita, joissa olen kiihottunut ihan reippaasti. Ja se kiihotusvuoto on kyllä tullut pöksyihin asti, eli kupin alapuolelta tai sivuilta (emättimen seinämistä).

Luulisin, että kuppia voi käyttää milloin vain, onhan se sen verran hygieeninen ja ei-limakalvoja-kuivattava. En vain tiedä onko siitä apua valkovuotoon.
 
Raipe83
Itselläni ainakin kun olen käyttänyt kuppia kun olen odotellut kuukautisia, on kuppiin kerääntynyt valkovuotoa. Kuppihan pitäisi olla emättimessa mahdollisimman alhaalla, joten kaipa se kerää "yläpuolella olevan" emättimen erittämän valkovuodon. Miksei sieltä mahda sivuilta tulla, mutta tuleepahan ainakin vähemmän. Ajattelisin, että sitä voisi käyttää valkovuotoon. Ja olen kuullut että myös synnytyksen jälkeiseen vuotoon, mutta lääkärit ei vaan kovin yleisesti sitä tiedä. Kuppihan on oikein käytettynä tosi hygieeninen.
 
dgncb
Ap. ei varmati ole enää linjoilla, mutta alkoi vaan mietityttämään että kun siteet ei kerta sovi, niin mites tuli sitten toimeen jälkivuodon kanssa. Siihen ei kyllä varmaan voi mitään kuukuppeja käyttää, kun ei tamponejakaan. Hänhän ei myöskään fanittanut mitään kestositeita (kuten en kyllä minäkään).
 
vierailija
Moi, en tiiä että käykö kukaan enään täällä keskustelussa. Mutta oon siis 11v ja mulla on alkanu valkovuoto jo jonku aikaa sitten. Ja mietin että voiko sitä kuukuppia käyttää silleen harjotuksena aina välillä? Eli silleen että pitää vaikka vasn puolet päivästä ja ei ees joka päivä. Että sitten kun ne mensut oikeesti alkaa nii homma on jo tuttua. Ja sitte viel semmonen kysymys että jos jollakin on kokemusta luneten ja nomain(sitä ei ehkä kirjotetata tolleen mutta toivottavasti joku ymmärtää tosta) kuukupeista. Nii kumpi olis ehkä parempi? Hinnalla ei ny niinkään väliä. Mutta ihan niinku että kumpi ois helpompi laittaa?Kumpi tuntuu paremmalta? Ja n o sitte ihan että kumpi ehkä sopis 11vuotiaalle? Ja oon siis tutkinu omaa anotomiaa. Eli oon jokusen kertaa laittanu sormen emättimeen. Ja luulen että mun emätin on aika pieni. (tietysti ku oon vasta 11v) mutta se taitaa olla aika pitkä. Ja ainii on mulla vielä yks kyssäri! Eli kuis syvälle se pitää laittaa? Eli pitääkö sen pohjan näkyy vai ei? Ku oon lukenu että sen antennin pitää näkyä. Mutta pitääkö sen olla tosi syvällä? Vai pitääkö vaan työntää äniin syvälle että ei satu yms?
Kiitos jos joku ees vastaa!
 
vierailija
Tuskin yksikään 11v kirjoittaa noin. En kyllä tiedö miksi pitöisi ikäänsä feikata nimettömänä.

No joka tapauksessa 11v suosittelen ihan siteiden käyttöä. Jos runsasta valkovuotoa niin pikkuhousunsuojaa.

Kuppi ei missään vaiheessa näy eikä tunnu oikein käytettynä.
 

Yhteistyössä