Voiko kuitin "tekaista"?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei,

olen tehnyt kaupat ( olen myyjä osapuoli ) . Ostaja on tulossa tänään hakemaan "tuotteensa" ja laittoi eilen viestillä kopion maksetusta summasta. Rahat eivät vaan näy tililläni. Tohdinko antaa hänelle "tuotetta " mukaan ? Voiko noita kuitteja tekaista tuonne? Kyse kuitenkin isosta kaupasta.
 
Pyytäisin tosiaan näyttämään verkkopankista, jos kyse isommasta summasta.
Itse olen sen verran pimeä, että varmaan myös laittaisin lapsen tm salaa videoimaan myyntitapahtuman, jossa vakuuttaa maksaneensa :D
 
vierailija
Pyytäisin tosiaan näyttämään verkkopankista, jos kyse isommasta summasta.
Itse olen sen verran pimeä, että varmaan myös laittaisin lapsen tm salaa videoimaan myyntitapahtuman, jossa vakuuttaa maksaneensa :D

Tuntuu epämiellyttävältä alkaa toisen tilitietojakaan kattelemaan. Sieltähän näkee saldot ja kaikki... mutta ehkä se on vaan tehtävä jos aijon kaupat tehdä tai sit odottaa,että se näkyy tilillä ja sopia tuotteen haku sitten. Videoimaan mä en viitti alkaa.
 
Riippuu ihan siitä, kuinka paljon olet valmis tekemään saadaksesi rahat oikeusteitse ja onko ostaja sellainen, että tuotteen saatuaan hän katoaa maasta.

Eli kuitin voi tekaista. Jos kuitissa näkyy arkistointitunnus ja sekin on tekaistu, on se jo astetta pahempi rikos. Jos ostaja on sitä tyyppiä, ettei rahaa ole ja tarpeen vaatiessa katoaa, ei silläkään ole merkitystä minkätasoinen rikos on kyseessä, koska rahoja ei missään tapauksessa tule.

Eli jos et luota ostajaan, odota, että rahat näkyvät tilillä.
 
vierailija
Mutta jos hän siis näyttää verkkopankkinsa sivun minulle minun koneelta ja nään,että se raha on mennyt hänen tililtä minun tilille, nii eihän hän enää voi mennä sitä maksua muuttamaan?
 
vierailija
Siinä olis väärinkäyttömahdollisuudet jos maksun vois saman päivän aikana peruuttaa. Kun ostaja tekee maksun verkkopankissa yhdessä myyjän kanssa ja veloitus näkyy tilillä, voit luottaa maksun toteutumiseen ilman mitään kuittia.
 
vierailija
No ei ole.
Mistä sitä voi tietää mille sivustolle henkilö "kirjautuu"?
Vaikka kuinka näyttäisi pankin sivustolta niin ei sen sitä tarvitse olla.
Jos myyjä itse kirjoittaa koneelleen pankin osoitteen ja tekee kaiken sisäänkirjautumiseen saakka ja seuraa sen sisäänkirjautumisen, niin silloin on aika luotettava. Mutta jos ostaja tekisi sen omallaan, niin ei voi koskaan olla varma, mihin oikeasti kirjautuu. Minä en kyllä jonkun oudon koneella kirjautuisi omilla pankkitunnuksillani verkkopankkiin.

Pankitkin on sopivasti lakossa, ettei ap. pääse ostajan pankkikorttoriin tarkistamaan maksua. Siellähän voivat näyttää niitä tilisuorituksia molemmille näytöltä.

Haiskahtaa vähän autokaupoilta, kun on niin isoista summista kyse, ettei niitä viitsi kuljetella.
 

Yhteistyössä