voiko koiran myydä jos kavattajalla on astutusoikeus?mutta koira on muuten kaverin omistuksesa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Saako koiraa myydä,siis tälläinen tilanne: Kaverillani on koira minkä on ostanut astustus oikeudella, siis että sen koiran kasvattajalle jäi kaksi astutusoikeutta. Nyt kaveri ois myymässä koiraa pois. mut saako se muka myydä ilman kasvattajan lupaa?Sanoin että pitää siltä kasvattajalta kysyä,mut se vaan huikkas että sehän on sen... Voiko kasvattaja kieltää myymästä koiraa?kun sillä se astutusoikeus?

en tiedä voiko ketään kieltää myymästä omaa omaisuuttaan. siis pakottaa pitämään koiraa, jos esim tulee allergioita niin luovuttavahan siitä on. kyllä kasvattajalle ainakin ilmoittaa täytyy. voisko siitä astutusvelvollisuudesta sopia uuden omsitajan kanssa

niin tässä on takana se että kaveri ei meinaa kertoa tulevalle ostajalle mitään siitä että kasvattajalla on astutusoikeus:O mut eiks se papereista nää, sano mulle että siitä on tehty erilliset paperit eikä aijo puhua mitään haluaa vaan koirasta eroon:O mun tekis mieli laittaa sille kasvattajalle sähköpostia mut kehtaanko puuttua asiaan?

ensin yhteys kasvattajaan, tällä saattaa olla myös "etuosto-oikeus". Voihan sen koiran myydä, mutta tuo astutusoikeus siirtyy sitten mukana, eli se koskee myös uutta omistajaa.

Käsittääkseni tossa on pääpointtina se, onko kasvattaja antanut alennusta pennunhinnasta. Jos on niin ei ehkä silloin voi noin vain sitä myydä, mutta jos ei niin tuo oikeus ei ole pätevä.

joo kasvattaja oli myynyt sille halvemmalla pennun sen takia että sille jäi se pari astutus kertaa. kysyin kaverilta kans siitä että miksi ei myy kasvattajalle yms niin ei kehtaa...ei ainakaan mun silmiin pistäny kun katsoin niitä koiran lappuja että missään ois lukenu että kasvattajalla etuosto oikeus..

mut entä jos se kertoiski kasvattajalle ja ostajalle että myy koiran ja ostaja ostaa sen ja tietää että on sellainen astutussopimus niin voiko kasvattaja kieltää myymästä koiraa?

etuosto oikeus ilman hinnan alennusta. on sama ku pyyhkis persensä siihen paperiin, yhtä tyhjän kans. jalostus oikeuven jättö yleensä kirjataa nja tarkasi, erilliset paperit yms. kyseessä vissin uros ?? uroksen kans ei ole niin paha, nartun kans 2 pentuetta ois jo aika perseestä.

ota kasvattajaan yhteyttä,varmastikki kiinnostunu mitä käy, yleensä astutukset on sovittu etua voi tulla isojaki taisteluja muuten.

niin tässä on takana se että kaveri ei meinaa kertoa tulevalle ostajalle mitään siitä että kasvattajalla on astutusoikeus:O mut eiks se papereista nää, sano mulle että siitä on tehty erilliset paperit eikä aijo puhua mitään haluaa vaan koirasta eroon:O mun tekis mieli laittaa sille kasvattajalle sähköpostia mut kehtaanko puuttua asiaan?

Kuulostaa petokselta...

Jos myy koiran niin joutuu korvaamaan kasvattajille alennetut hinnan ja täyden hinnan erotuksen ja oletetun pentujen määrän myyntihinnan. Lisäksi voi tulla myös maksua jalostustoiminnan haitasta.

no saako koiraa myydä jos se kertoo että sillä kasvattajalla on tälläine oikeus? uros on kyseessä. ja antaa sille ostajalle ne paperit että kasvattajalla on oikeus kahteen astutukseen. kysyin varsin kaverilta että missä ne astutukset tapahtuu niin siinä ei lukenu mitään...eli missä ne muuten tapahtuu? astutuksien täytyy tapahtua ennekuin uros täyttää 4vuotta.tällöin sopimus raukeaa.

Se tietty varmaan riippuu sopimuksista, saako sitä koiraa myydä vai ei. Joskus kasvattajat haluaa myydessään koiran erillisen sopimuksen, ettei koiraa saa myydä noin vaan, vaan kasvattajalla säilyy etuosto-oikeus. Sinuna minä ottaisin yhteyttä kasvattajaan.

Jos on sijoituskoira, niin se on kasvattajan omaisuutta kunnes iän puolesta sopimus raukeaa tai kunnes koira on astunut sovitut kerrat. Meillä ei ainakaan saatu edes virallisia papaerita meille ennen kuin sopimus oli ok. Eli ettei vaan sitten myisi toisen omaisuutta.

joo kasvattaja oli myynyt sille halvemmalla pennun sen takia että sille jäi se pari astutus kertaa. kysyin kaverilta kans siitä että miksi ei myy kasvattajalle yms niin ei kehtaa...ei ainakaan mun silmiin pistäny kun katsoin niitä koiran lappuja että missään ois lukenu että kasvattajalla etuosto oikeus..

Tällöin kyseessä luultavammin sijoituspentu. Sijoitussopimuksessa lukee, että koiraa ei saa myydä eteenpäin, neuvottelematta tästä kasvattajan kanssa. Jos kaveri ei kehtaa ilmottaa kasvattajalle, niin mitäs sitten kun se rupee kyselemään astutuksista? Sitten vasta nolottaakin. Ja hyvällä säkää siinäkään vaiheessa kaveris ei enää tiedä missä koira menee, mikäli laitettu uudesta kodista kiertoon. Eli käske ottamaan yhteyttä kasvattajaan nyt, ettei tule vakavempaa juttua.

Yhteistyössä