Voiko koiralle saada psyykelääkitystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt koiranomistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt koiranomistaja

Vieras
Niin, ongelmani on se, että koirani on hysteerinen. Se on ollut pienempänä heittopussina, palloteltu kodista kotiin, kunnes "pelastin" sen meille kaksi vuotta sitten.

Koira on leimautunut minuun sairaalloisella tavalla, seuraa minua koko ajan joka paikkaan; kun menen vessaan tai suihkuun, se vinkuu oven takana. Kun istun, se joko hyppää heti syliini tai kiehnää jaloissa.

Jos olen poissa, se kiljuu ja/tai vinkuu ja tärisee poissaoloni ajan ja saa hysteerisen kohtauksen kun tulen takaisin. Ja tämä tapahtuu myös jos vaikka vain vien roskapussin tai pyykit ulos. Tämä luonnollisesti käy muiden perheenjäsenten hermoille, kun koira on ihan hysteerinen koko sen ajan, kun olen muualla.

Jos koira jostain syystä joutuu olemaan yksin kotona, edes minuuttia kauemmin, se huutaa ja haukkuu hysteerisenä. Lisäksi se tekee tarpeensa sisälle (vaikka muuten onkin sisäsiisti) ja aina matolle. Siksi se on pakko lukita kylppäriin, jos joutuu jättään yksin ja sieltä sen huuto raikuu ympäri naapurustoa. Ja tämä käytös tapahtuu myös silloin, jos olemme itse pihalla ja koira esim. helteen takia on pakko laittaa sisälle.

Olen yrittänyt kouluttaa ja totuttaa koiraa olemaan myös ilman minua ja yksin kotona, olemalla poissa ensin vain pienen hetken, mutta se vaan ei toimi. Ei auta. Eläinlääkäri sanoi, että se on vaan niin peloissaan, kun on joutunut kokemaan niin monta hylkäämistä, eikä välttämättä koskaan opi luottamaan siihen, että minä en sitä hylkää.

Elämä koiran kanssa käy rankaksi ja ennen kaikkea koiran itsensä elämä on rankkaa; sillä on jatkuva stressi päällä.

Ennen kuin alan miettimään piikille viemistä, haluaisin kokeilla kaikki muut keinot... Onko kellään kokemusta, että tällaiset ongelmat ratkeaa? Voiko koiralle hankkia jotain "onnellisuuspilleriä", jotta sen elämänlaatu (ja myös meidän) paranisi?

Koira on meille äärettömän rakas, se on kiltti ja tottelevainen muuten, ihanteellinen lapsiperheen lemmikki.

Alkuperäinen kirjoittaja vadelma ballerina:
voi saada. kysy eläinlääkäriltä. toki tilanne vaatii koulutusta myös.

Olisko sulla ideoita, miten sitä voisi vielä kouluttaa?

Hyvä tietää, että pillereitä on saatavilla. Onkohan kellään kokemusta, miten ne vaikuttavat, onko jotain sivuvaikutuksia?

Noin pahasta tilanteesta en tiedä. Mutta meidän koiramme kärsi nuorempana eroahdistuksesta, ja pahasta.

Lopulta apu löytyi kun aloitettiin yksinjäämiskoulutus alusta ja eläinlääkäriltä saatiin "masennus"lääkettä.

Merkkiä en enää muista mutta meillä auttoi. Joten voisi ainakin kuvitella että teidänkin tilanteessa olisi ainakin mahdollista kokeilla jotain.

Tsemppiä. Lääkkeistä päästiin eroon ja koiruus on nyt 9v ja osaa olla yksin ilman mitään ongelmia.

Koulutuksesta: Oletko ottanut yhteyttä koirakouluttajaan?

En tiedä, mutta uskoisin, että koirillekin voi psyykelääkkeitä saada. Ainakin esim. uudenvuoden aikaan monet antavat koirilleen jotain "rauhoittavaa".

Alkuperäinen kirjoittaja pinni:
Dap-haihdutinta voisi kokeilla. Mutta jos koulutus/siedätys ja lääkitys ei auta, niin parasta koirallekin on viedä se piikille.

Täytyypä googlettaa tuota haihdutinta, ihan outo termi mulle!

Sitä minäkin olen miettinyt, että vaikka koira on onnellinen silloin, kun saa olla minun lähellä, se ei voi olla aina mussa kiinni. Ja silloin se on hysteerinen. Se on varmasti aika rankkaa sille... jopa niin rankkaa, että piikitys olis vaihtoehto? (Oksettaa koko ajatuskin piikityksestä).

Eikö sellainen totuttaminen onnistuisi, esim menet just vaikka vessaan tai viemään roskia, ja kannattaa vaan sanoa reippaasti eikä tehdä suurta numeroa lähdöstä. Hysteriaa ei kannata syöttää lisää hysteriaa, vaan saada rauhalliseksi. Jos itse oot rauhallinen, koira aistii saman energian. Aina palkinto hyvästä käytöksestä.Mua kiinnostais kyllä seurata miten edistyy tämä koulutus sulla...

Solina: Kauanko koiranne söi lääkkeitä? Missä muodossa ja kuinka usein se annettiin? Oliko vierotusoireita vai vähennettiinkö lääkitystä vähän kerrallaan?

Täytyy kyllä huomenna soittaa taas eläinlääkärille. Miksihän en aiemmin ole tullut ajatelleeksi tuota lääkitystä? Ja miksi lääkäri ei ehdottanut sitä silloin, kun ongelmasta hänelle avauduin...?

kannattaa alkuun kokeilla DAP-pantaa, se on sellainen hyvänolonhormonia (feromonia) tuottava panta (saa käsittääkseni eläinkaupoista tai apteekista) eli se laitettaisiin paljon paljon ennen sinun lähtöä koiralle kaulaan. Näitä on saatavilla myös sellaisia versioita mikä laitetaan pistorasiaan.

Toinen keino tämän lisäksi on antaa makupaloja koiran pedille ja kun koira alkaa syömään, poistut ovesta ja tulet samantien takaisin, jos makupalaa on jäljellä, otat sen pois. Tätä harjoitusta toistetaan joka päivä useasti. Ajan myötä voit lisätä poissaoloaikaa.

Kannattaa myös nukkua esim t-paidan päällä (laita se tyynyn päälle) ja aamulla pistät sen koiran petiin, myös esim vanhoista pyyhkeistä voit leikata paloja ja vaihtaa joka päivä "tuoreet hajut" koiralle.

Mutta kyllä tosiaan lääkitystäkin saa ja suosittelenkin mutta yksin lääkitys ei auta vaan koira on koulutettava pois tuosta opitusta tavasta, koiran pystyy siis opettamaan "sietämään yksinoloa". aikaa ja panostusta se vaatii, mutta kokemuksesta voin kertoa että koira on tämän jälkeen paljon onnellisempi!!

Itselläni oli meinaan ihan samanlainen tilanne kun toinen koirani jouduttiin lopettamaan ja nuori koira jäi yksin. Se meinasi tulla ovista ja ikkunoista läpi. Käytin sitä koiraterapiassa ja sain nuo yllä olevat ohjeet + lääkityksen.

Monta kuukautta siinä meni mutta nyt pääsen jo ulos ovesta, ilman että koiraa kiinnostaa pätkääkään minun menemiset.

Tsemppiä teille! Helppoa se ei tule olemaan, mutta sitäkin palkitsevampaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Eikö sellainen totuttaminen onnistuisi, esim menet just vaikka vessaan tai viemään roskia, ja kannattaa vaan sanoa reippaasti eikä tehdä suurta numeroa lähdöstä. Hysteriaa ei kannata syöttää lisää hysteriaa, vaan saada rauhalliseksi. Jos itse oot rauhallinen, koira aistii saman energian. Aina palkinto hyvästä käytöksestä.Mua kiinnostais kyllä seurata miten edistyy tämä koulutus sulla...

Niin kun en mä siis koiralle ilmoita, että milloin meen ja minne... Se vaan kulkee koko ajan mun perässä sisällä ollessamme. Lähtiessäni rapsutan sitä vähän ja sanon, että palaan pian.

Alkuun yritin kouluttaa sitä niin, että olin tosiaan ihan hetken pois, ulko-oven takana. Tarkoitus oli pikku hiljaa pidentää poissaoloani, mutta koira ei kertakaikkiaan rauhoittunut, vaikka olisin ollut kuin vähän aikaa pois. Puhumattakaan siitä, että olin vähän kauemmin (5 minsaa) pois...

En ole mielestäni hysterisoinut koiraa, päin vastoin. Tää juttu on mulle jo niin tuttu, että ehkä sitä ei reagoi mitenkään koiran hysteriaan.

Se on kamalaa, kun tulen sisälle takaisin, kun se alkaa kiljumaan kurkku suorana ja yrittää väkisin hypätä syliin, vaikka seisoisin. Se hästää niin, että näyttää, että sen selkäranka menee poikki... Tätä olen yrittänyt opettaa pois niin, että en reagoi tai ole edes huomaavinani koiraa, ennen kuin se rauhoittuu. Mutta se ei oikein rauhoitu ollenkaan, ennenkuin olen antanut sille rapsutuksia.

Mie en enää ihan tarkkaan muista kun tuosta lääkityksestä jo yli viitisen vuotta aikaa. Pilleri taisi olla joka otettiin kerran, kaksi päivässä.
Ei ollut vieroitusoireita ja pikkuhiljaa tiputettiin annosta.
Hitsi mie en muista enää tarkkaan kauanko lääkkeitä söi, olisko parikuukautta täydellä annoksella ja sitten pikkuhiljaa tiputettiin.

Koiran yksin jättäminen oli tosiaan mahdotonta. Tavaroiden tuhoaminen alkoi samantien. Tuosta Dap haihdutttimesta ei ollut mitään hyötyä. Ei myöskään koirankouluttajalta saanut toimivaa apua. Hyviä keinoja tuli mutta eivät vain auttaneet.

Lääkitys oli pelastus. Toki samalla tarvittiin koulutusta. Mutta ne auttoivat. Enää ei tarvitse pelätä että koira olisi syönyt lattiat auki tms. "pientä" Koira jäänyt jo vuosia kotiin ilman stressiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt koiranomistaja:
Niin, ongelmani on se, että koirani on hysteerinen. Se on ollut pienempänä heittopussina, palloteltu kodista kotiin, kunnes "pelastin" sen meille kaksi vuotta sitten.

Koira on leimautunut minuun sairaalloisella tavalla, seuraa minua koko ajan joka paikkaan; kun menen vessaan tai suihkuun, se vinkuu oven takana. Kun istun, se joko hyppää heti syliini tai kiehnää jaloissa.

Jos olen poissa, se kiljuu ja/tai vinkuu ja tärisee poissaoloni ajan ja saa hysteerisen kohtauksen kun tulen takaisin. Ja tämä tapahtuu myös jos vaikka vain vien roskapussin tai pyykit ulos. Tämä luonnollisesti käy muiden perheenjäsenten hermoille, kun koira on ihan hysteerinen koko sen ajan, kun olen muualla.

Jos koira jostain syystä joutuu olemaan yksin kotona, edes minuuttia kauemmin, se huutaa ja haukkuu hysteerisenä. Lisäksi se tekee tarpeensa sisälle (vaikka muuten onkin sisäsiisti) ja aina matolle. Siksi se on pakko lukita kylppäriin, jos joutuu jättään yksin ja sieltä sen huuto raikuu ympäri naapurustoa. Ja tämä käytös tapahtuu myös silloin, jos olemme itse pihalla ja koira esim. helteen takia on pakko laittaa sisälle.

Olen yrittänyt kouluttaa ja totuttaa koiraa olemaan myös ilman minua ja yksin kotona, olemalla poissa ensin vain pienen hetken, mutta se vaan ei toimi. Ei auta. Eläinlääkäri sanoi, että se on vaan niin peloissaan, kun on joutunut kokemaan niin monta hylkäämistä, eikä välttämättä koskaan opi luottamaan siihen, että minä en sitä hylkää.

Elämä koiran kanssa käy rankaksi ja ennen kaikkea koiran itsensä elämä on rankkaa; sillä on jatkuva stressi päällä.

Ennen kuin alan miettimään piikille viemistä, haluaisin kokeilla kaikki muut keinot... Onko kellään kokemusta, että tällaiset ongelmat ratkeaa? Voiko koiralle hankkia jotain "onnellisuuspilleriä", jotta sen elämänlaatu (ja myös meidän) paranisi?

Koira on meille äärettömän rakas, se on kiltti ja tottelevainen muuten, ihanteellinen lapsiperheen lemmikki.

Tuonkin takia kannattaa ottaa pentuna eläin, eikä toisten jäljiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kannattaa alkuun kokeilla DAP-pantaa, se on sellainen hyvänolonhormonia (feromonia) tuottava panta (saa käsittääkseni eläinkaupoista tai apteekista) eli se laitettaisiin paljon paljon ennen sinun lähtöä koiralle kaulaan. Näitä on saatavilla myös sellaisia versioita mikä laitetaan pistorasiaan.

Toinen keino tämän lisäksi on antaa makupaloja koiran pedille ja kun koira alkaa syömään, poistut ovesta ja tulet samantien takaisin, jos makupalaa on jäljellä, otat sen pois. Tätä harjoitusta toistetaan joka päivä useasti. Ajan myötä voit lisätä poissaoloaikaa.

Kannattaa myös nukkua esim t-paidan päällä (laita se tyynyn päälle) ja aamulla pistät sen koiran petiin, myös esim vanhoista pyyhkeistä voit leikata paloja ja vaihtaa joka päivä "tuoreet hajut" koiralle.

Mutta kyllä tosiaan lääkitystäkin saa ja suosittelenkin mutta yksin lääkitys ei auta vaan koira on koulutettava pois tuosta opitusta tavasta, koiran pystyy siis opettamaan "sietämään yksinoloa". aikaa ja panostusta se vaatii, mutta kokemuksesta voin kertoa että koira on tämän jälkeen paljon onnellisempi!!

Itselläni oli meinaan ihan samanlainen tilanne kun toinen koirani jouduttiin lopettamaan ja nuori koira jäi yksin. Se meinasi tulla ovista ja ikkunoista läpi. Käytin sitä koiraterapiassa ja sain nuo yllä olevat ohjeet + lääkityksen.

Monta kuukautta siinä meni mutta nyt pääsen jo ulos ovesta, ilman että koiraa kiinnostaa pätkääkään minun menemiset.

Tsemppiä teille! Helppoa se ei tule olemaan, mutta sitäkin palkitsevampaa :D

Kiitos neuvoista! Tuo on kyllä niin ihana koira muuten, olen kyllä valmis yrittään kouluttamista uudelleen. Mieluummin kouluttaisin, kuin syöttäisin sille pillereitä. Jos se vaan jotenkin onnistuis...

Alkuperäinen kirjoittaja Solina:
Mie en enää ihan tarkkaan muista kun tuosta lääkityksestä jo yli viitisen vuotta aikaa. Pilleri taisi olla joka otettiin kerran, kaksi päivässä.
Ei ollut vieroitusoireita ja pikkuhiljaa tiputettiin annosta.
Hitsi mie en muista enää tarkkaan kauanko lääkkeitä söi, olisko parikuukautta täydellä annoksella ja sitten pikkuhiljaa tiputettiin.

Koiran yksin jättäminen oli tosiaan mahdotonta. Tavaroiden tuhoaminen alkoi samantien. Tuosta Dap haihdutttimesta ei ollut mitään hyötyä. Ei myöskään koirankouluttajalta saanut toimivaa apua. Hyviä keinoja tuli mutta eivät vain auttaneet.

Lääkitys oli pelastus. Toki samalla tarvittiin koulutusta. Mutta ne auttoivat. Enää ei tarvitse pelätä että koira olisi syönyt lattiat auki tms. "pientä" Koira jäänyt jo vuosia kotiin ilman stressiä.

Tämä kuulostaa rohkaisevalta, kiitos! :)

RTEmagicC_Group_9MM_Combat.jpg.jpg

Niin tuon lääkityksen hyötyhän on se, että koira voidaan kouluttaa, kun se saadaan vastaanottavaisempaan tilaan lääkkeiden avulla. Ilman lääkkeitä koira on hysteerinen kuten mainitsit eikä varmasti opi mitään. Eli lääkityksen aikana opetat sen hiljalleen yksinoloon aivan samoilla keinoilla kuin olet tehnyt tähänkin mennessä ja toivottavasti jossakin vaiheessa lääkkeet voidaan jättää pois =)

Tsemppiä teille. Toivottavasti apu löytyy. Tuo on kyllä rankkaa ja hankalaa.

Tottakai koulutusta kannattaa ensin koettaa. Mutta jollei siitä löydy apua niin ehdottomasti lääkkeetkin kokeiluun ennen lopullista päätöstä.

Aikaa siihen menee ja muutokset tapahtuvat hitaasti. Mutta kyllä se meillä ainakin oli sen arvoista. Mahtava koira nyt kun osaa olla yksinkin.

Käy homeopaatilla ennen kuin kokeilet psyykelääkkeitä!!!! Ne on luonnonmukaisia eikä tee koiraa apaattiseksi ja mitä lie muita vaikutuksia psyykelääkkeistä voi olla. Ainakin niistä saa apua jos koira jännittää, pelkää esim. uutena vuotena pauketta, mielihyvää tuottamaan joka auttaa eroahdistukseen jne. Ja niitä ei todennäköisesti tarvitse kauaa syöttää, kuten psyykelääkkeitä koiran loppuelämän mahdollisesti. Suosittelen, kannattaa ainakin kokeilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin tuon lääkityksen hyötyhän on se, että koira voidaan kouluttaa, kun se saadaan vastaanottavaisempaan tilaan lääkkeiden avulla. Ilman lääkkeitä koira on hysteerinen kuten mainitsit eikä varmasti opi mitään. Eli lääkityksen aikana opetat sen hiljalleen yksinoloon aivan samoilla keinoilla kuin olet tehnyt tähänkin mennessä ja toivottavasti jossakin vaiheessa lääkkeet voidaan jättää pois =)

Nimenomaan noin se oli meidänkin koiran kanssa. Siitä koulutuksesta ei ollut mitään hyötyä koska koira alkoi panikoimaan kun jäi yksin eikä tajunnut mitään koko koulutusyrityksestä.
Lääkitys syrjäytti paniikin ja koira ymmärsi mikä on asian ydin. Pikkuhiljaa sitten koulutus voitti paniikin ja sai koiran ymmärtämään että yksinkin pärjää.

Yhteistyössä