Voiko kiusaamisesta tehdä rikosilmotuksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Martsuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Martsuli

Vieras
Eli mulla on mun veljellä se tilanne että sitä kiusataan aivan kamalasti eikä mikään auta. Veli on kuulemma puolustanut itseään (jopa jo lyömälläkin) mutta ne vaan yltyy ja ovat kuulemma uhkailleet laittaa pojan kuvia nettiin! MÄ oon täällä ihan helisemässä kun poitsu asuu sen verran kaukana etten pääse lähtemään sinne (100km ) :ashamed: Ai että ku pääsisin täältä sinne ni kyllä tytöt menis hiljseks ku nostaisin seinälle. Ja ihan mielelläni ottaisin syytteen siittä kun ovat jo monta vuotta kiusannu mun veljeäni!! Opettajilla on tiedossa mutta eivät jumankauta saa mitään aikaseksi!!! Jo toinen mun veli ketä kiusataan ja kun mä omasta kokemuksesta TIEDÄN että noi kummittelee kauan ja varmaan lopun elämää :( perkele |O |O

On soitettu mutta eivät tee asialle mitään. Mun veli asuu mun isän exän luona enkä tiedä miten ne saa siellä asioita tehtyä. Pyysi mua tutkimaan galleriat yms että löytyykö kuvia.

Minkäikäinen veljesi on. Entä jos hän ottaisi yhteyttä paikkansa terveydenhoitajalle tms. ja pyytäisi sitä kautta apua.
Ja kysy poliisilta ihan suoraan, voiko kiusaamisesta tehdä poliisiasian.
Jos aikuiset (anteeks, mutta oletan ettei veljesi vielä ole täysi-ikäinen.. )
kiusaa toisiaan, siitä voi nostaa herjaussyytteen, niin miksipä lapsi ei sitä voisi myös tehdä ?

joo veli on 12v ja tytöt mitkä sitä kiusaa on jo 13v. Mä voisin ehdottaa tätä sinne että tekevät herjaussyytteen jos poliisit ottavat asian tosissaan. Koulussa meinaan opettajat sitä mieltä että ei toi kiusaaminen kauaa kestä :o :o :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Minkäikäinen veljesi on. Entä jos hän ottaisi yhteyttä paikkansa terveydenhoitajalle tms. ja pyytäisi sitä kautta apua.
kiusaa toisiaan, siitä voi nostaa herjaussyytteen, niin miksipä lapsi ei sitä voisi myös tehdä ?
Lapsi ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa

Sinuna soittaisin suoraan paikkakunnan poliisille ja selittäisin tilanteen. Jos vaikka joku voisi vaan ottaa yhteyttä kiusaajien vanhempiin, se jo saattaisi pelästyttää.

onneks veljelläsi on sut tukena, yksin tuos tilanteessa olis varmaan kauheeta :flower:

IRC-Gallerian lähipoliisit torjumaan koulukiusaamista
18.05.2009

IRC-Galleriassa toimivien poliisien määrää lisätty Helsingissä

Helsingin poliisi ja seitsemän keskustan alueen yläastetta* aloittavat elokuussa koulukiusaamisen ehkäisyohjelman. Ohjelman tarkoituksena on madaltaa kynnystä ilmoittaa koulukiusaamisesta ja tehostaa koulukiusaamiseen puuttumista poliisin, koulun ja sosiaaliviranomaisten yhteisvoimin.

Koulukiusaamisen ehkäisyohjelman käynnistymisen myötä ohjelman piiriin kuuluvien koulujen oppilaat voivat ilmoittaa kiusaamisesta Helsingin poliisilaitokselle netin kautta. Poliisi arvioi, että mahdollisuus ilmoittaa kiusaamisesta netin välityksellä madaltaa ilmoittamiskynnystä. Kiusaamisesta ilmoittaminen ja muutenkin ikävistä asioista kertominen on nuorelle internetin kautta helpompaa kuin meneminen henkilökohtaisesti poliisin tai opettajan puheille.

Ilmoitus kiusaamisesta tehdään IRC-Galleriassa toimiville Keskustan poliisipiirin poliiseille. Ilmoittajana voi toimia kiusattu tai sivustaseuraaja. Myös koulu ja vanhemmat voivat toimia kiusaamisen ilmoittajina. Jatkotoimenpiteet poliisi harkitsee tapauskohtaisesti ja tekee vakavimmista kiusaamistapauksista rikosilmoituksen, jota seuraa esitutkinta. Kiusaamistapauksissa yleisimpiä rikosnimikkeitä ovat lievä pahoinpitely, pahoinpitely, laiton uhkaus ja kunnianloukkaus.

IRC-Galleriassa toimivien poliisien määrää on lisätty ministeriön lisärahoituksen turvin. Helsingin poliisilaitoksella on nyt kolme IRC-Galleriassa työskentelevää poliisia, joilla jokaisella on IRC-Galleriassa oma profiili. Resurssien lisäämisen taustalla on virtuaalimaailman merkityksen kasvaminen. Virtuaalimaailmaan liittyy myös erilaisia lieveilmiöitä kuten koulukiusaamista, joka jatkuu monesti koulun jälkeen nimenomaan netissä.

Helsingin poliisilaitos aloitti lähipoliisitoiminnan IRC-Galleriassa viime syksynä, jolloin ylikonstaapeli Marko Forss loi IRC-Galleriaan oman profiilin. Lähipoliisitoiminta IRC-Galleriassa laajeni toukokuun alussa, kun ylikonstaapeli Mikko Manninen ja vanhempi konstaapeli Jutta Antikainen perustivat omat profiilinsa. Forss löytyy IRC-Galleriasta profiililla -fobba-, Manninen profiililla ^mane^ ja Antikainen profiililla [--jutta--].

Kaikki kolme esiintyvät IRC-Galleriassa avoimesti poliiseina ja omilla nimillään. He keskustelevat nuorten kanssa aktiivisesti ja pitävät profiiliensa puitteissa myös blogia, joissa ottavat kantaa ajankohtaisiin asioihin.

IRC-Galleriassa toimimisen lisäksi Forss, Manninen ja Antikainen tutkivat alle 18-vuotiaiden tekemiä rikoksia. Kerran kuukaudessa he jalkautuvat kentälle tekemään päihdevalvontaa nuorten pariin. Toiminnan tarkoituksena on, että poliisi on siellä, missä nuoret viettävät aikaansa - sekä reaalimaailmassa että netissä.

*Koulukiusaamisen ehkäisyohjelman pilottivaiheeseen osallistuvat Etu-Töölön yläaste, Höstadiesskolan Lönkan, Högstadieskolan Svenska normallyceum, Kruununhaan yläaste, Lauttasaaren yhteiskoulu, Ressun peruskoulu ja Töölön yhteiskoulu.

www.intermin.fi

IRC-Gallerian lähipoliisit torjumaan koulukiusaamista
18.05.2009

IRC-Galleriassa toimivien poliisien määrää lisätty Helsingissä

Helsingin poliisi ja seitsemän keskustan alueen yläastetta* aloittavat elokuussa koulukiusaamisen ehkäisyohjelman. Ohjelman tarkoituksena on madaltaa kynnystä ilmoittaa koulukiusaamisesta ja tehostaa koulukiusaamiseen puuttumista poliisin, koulun ja sosiaaliviranomaisten yhteisvoimin.

Koulukiusaamisen ehkäisyohjelman käynnistymisen myötä ohjelman piiriin kuuluvien koulujen oppilaat voivat ilmoittaa kiusaamisesta Helsingin poliisilaitokselle netin kautta. Poliisi arvioi, että mahdollisuus ilmoittaa kiusaamisesta netin välityksellä madaltaa ilmoittamiskynnystä. Kiusaamisesta ilmoittaminen ja muutenkin ikävistä asioista kertominen on nuorelle internetin kautta helpompaa kuin meneminen henkilökohtaisesti poliisin tai opettajan puheille.

Ilmoitus kiusaamisesta tehdään IRC-Galleriassa toimiville Keskustan poliisipiirin poliiseille. Ilmoittajana voi toimia kiusattu tai sivustaseuraaja. Myös koulu ja vanhemmat voivat toimia kiusaamisen ilmoittajina. Jatkotoimenpiteet poliisi harkitsee tapauskohtaisesti ja tekee vakavimmista kiusaamistapauksista rikosilmoituksen, jota seuraa esitutkinta. Kiusaamistapauksissa yleisimpiä rikosnimikkeitä ovat lievä pahoinpitely, pahoinpitely, laiton uhkaus ja kunnianloukkaus.

IRC-Galleriassa toimivien poliisien määrää on lisätty ministeriön lisärahoituksen turvin. Helsingin poliisilaitoksella on nyt kolme IRC-Galleriassa työskentelevää poliisia, joilla jokaisella on IRC-Galleriassa oma profiili. Resurssien lisäämisen taustalla on virtuaalimaailman merkityksen kasvaminen. Virtuaalimaailmaan liittyy myös erilaisia lieveilmiöitä kuten koulukiusaamista, joka jatkuu monesti koulun jälkeen nimenomaan netissä.

Helsingin poliisilaitos aloitti lähipoliisitoiminnan IRC-Galleriassa viime syksynä, jolloin ylikonstaapeli Marko Forss loi IRC-Galleriaan oman profiilin. Lähipoliisitoiminta IRC-Galleriassa laajeni toukokuun alussa, kun ylikonstaapeli Mikko Manninen ja vanhempi konstaapeli Jutta Antikainen perustivat omat profiilinsa. Forss löytyy IRC-Galleriasta profiililla -fobba-, Manninen profiililla ^mane^ ja Antikainen profiililla [--jutta--].

Kaikki kolme esiintyvät IRC-Galleriassa avoimesti poliiseina ja omilla nimillään. He keskustelevat nuorten kanssa aktiivisesti ja pitävät profiiliensa puitteissa myös blogia, joissa ottavat kantaa ajankohtaisiin asioihin.

IRC-Galleriassa toimimisen lisäksi Forss, Manninen ja Antikainen tutkivat alle 18-vuotiaiden tekemiä rikoksia. Kerran kuukaudessa he jalkautuvat kentälle tekemään päihdevalvontaa nuorten pariin. Toiminnan tarkoituksena on, että poliisi on siellä, missä nuoret viettävät aikaansa - sekä reaalimaailmassa että netissä.

*Koulukiusaamisen ehkäisyohjelman pilottivaiheeseen osallistuvat Etu-Töölön yläaste, Höstadiesskolan Lönkan, Högstadieskolan Svenska normallyceum, Kruununhaan yläaste, Lauttasaaren yhteiskoulu, Ressun peruskoulu ja Töölön yhteiskoulu.

www.intermin.fi

No jos löydän kuviä poitsusta niin heillekkö mä siitä kerron? Mitä he tekee sen hyvksi kun se ei riitä että ne kuvat poistetaan vaan mä haluan että tää paska loppuu just nyt heti. Tässä juur mietin että olis auto käytössä tänään että pitäiskö lähtee käymään raumalla ku muutenki olis siellä juttuja... Bensa on vaan niin saatnan kallista et onkohan mulla niin pal rahaa että sais sinne asti bensaa...

onneks veljelläsi on sut tukena, yksin tuos tilanteessa olis varmaan kauheeta :flower:

Olisinki mutta ei oo semmonen tukeva olo ku oon täällä kaukana :/

Alkuperäinen kirjoittaja Piste iin päälle:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Lapsi ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa

Mutta siinä varmaan tytöt sais edes pientä pelkoa perseeseen.

Ohjelman tarkoituksena on madaltaa kynnystä ilmoittaa koulukiusaamisesta ja tehostaa koulukiusaamiseen puuttumista poliisin, koulun ja sosiaaliviranomaisten yhteisvoimin.

Jos koulu ei kerran puutu asiaan niin ilmoituksen voi tehdä poliisille tai sosiaaliviranomaisille esim. lastensuojeluun.
Tuossa alla on linkki Rauman kaupungin sosiaalitoimeen. Sieltä löytyy nimet ja numerot. Soitat esim. lastensuojelun sosiaalityöntekijälle ja kerrot tilanteen. He kyllä neuvovat asioissa eteenpäin.

http://www.rauma.fi/sosiaali/yhteystiedot.htm

Yhteistyössä