Voiko keuhkoahtauma tulla 10v tupakoinnin jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja Ohhohhh
  • Ensimmäinen viesti
Ohhohhh
Ystäväni, 34-vuotias lopetti tupakoinnin 1,5 vuotta sitten. Poltti himpun päälle 10v ja askin päivässä. Onnistui lopettamaan vasta lääkkeiden avulla. No, nyt sitten epäilee että on sairastunut keuhkoahtaumatautiin, oireet täsmäävät ja hän on menossa tutkimuksiin ensi viikolla. Kuinka todennäköistä on, että kyseessä on oikeasti keuhkoahtauma? Olen aina luullut että useimmiten se tulee kun on poltettu parikymmentä vuotta...
 
"vieras"
Veljeni kuoli alle kolmekymppisenä keuhkosyöpään, eikä ollut mikään ketjupolttaja edes.
Minun isä tupakoinut vuosikaudet, ja hänellä on ollut kaikki mahdolliset keuhkosairaudet ilmarínnasta keuhkoahtaumatautiin ja keuhkolaajentumaan. Pari vuotta sitten tuli keuhkosyöpä, nyt levinnyt aivoihin. Nyt kun tupakoijia, niin kyllä pistää ajattelemaan, etteivät tajua mitä itselleen tekevät.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22311357]Minun isä tupakoinut vuosikaudet, ja hänellä on ollut kaikki mahdolliset keuhkosairaudet ilmarínnasta keuhkoahtaumatautiin ja keuhkolaajentumaan. Pari vuotta sitten tuli keuhkosyöpä, nyt levinnyt aivoihin. Nyt kun tupakoijia, niin kyllä pistää ajattelemaan, etteivät tajua mitä itselleen tekevät.[/QUOTE]

Siis kun näen tupakoijia..
 
"vieras"
Voi se olla. Meidän elimistöjen kyky kestää ja sietää tupakka on hyvin erilainen. Tupakka voi tappaa. Ei se ole vitsi. Olen keuhko-osastolla töissä, eikä tee mieli tupakkaa.
 
ff
[QUOTE="vieras";22311394]No jatka vielä 10-20 vuotta ja katsotaan uudelleen tilanne. Minun isä on polttanut 40 vuotta, joten kyllä hänelläkin meni aikaa päästä tuohon kuntoon.[/QUOTE]

Ei se silti kaikille tietenkään tule.
 
alkuperäinenn
Kai nyt jokainen tietää, että on olemassa jo 90v pappa, joka on vetänyt kaksi askia 50 vuotta, mutta tässä nyt ei ollut kyse siitä! Olen tosi huolissani ystäväni vuoksi ja pahoillani jos hänellä tuo tauti todetaan. Onko se sitten varmaa että hän kuolee aika pian diagnoosista jos hänellä siis on keuhkoahtauma?? ymmärtääkseni siihen kuitenkin aina kuolee ennemmin tai myöhemmin. tupakoinnin hän on siis jo lopettanut yli vuosi sitten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinenn;22311455:
Kai nyt jokainen tietää, että on olemassa jo 90v pappa, joka on vetänyt kaksi askia 50 vuotta, mutta tässä nyt ei ollut kyse siitä! Olen tosi huolissani ystäväni vuoksi ja pahoillani jos hänellä tuo tauti todetaan. Onko se sitten varmaa että hän kuolee aika pian diagnoosista jos hänellä siis on keuhkoahtauma?? ymmärtääkseni siihen kuitenkin aina kuolee ennemmin tai myöhemmin. tupakoinnin hän on siis jo lopettanut yli vuosi sitten.
Mä olen käsittänyt että parannusta tuohon tautiin ei ole, mutta oireet voidaan pitää kurissa hyvinkin pitkään.
Surullista jos ystävälläsi on tuo tauti.
 
Keuhkosyövästä
[QUOTE="vieras";22311443]ja ajatella se keuhkosyöpä/keuhkoahtauma/astma/ym.keuhkosairaudet voi tulla vaikka ei olisi polttanut tupakantupakkaa elämänsä aikana.[/QUOTE]

Yli 95% keuhkosyövistä on tupakoinnista johtuvia.
 
"Yksvaan"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinenn;22311455:
ymmärtääkseni siihen kuitenkin aina kuolee ennemmin tai myöhemmin. tupakoinnin hän on siis jo lopettanut yli vuosi sitten.
Tää olikin uusi tieto mulle. Olen käsittänyt että taudin eteneminen pysähtyy kun lopettaa tupakoinnin.

t: 26 v polttanut
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinenn;22311455:
Kai nyt jokainen tietää, että on olemassa jo 90v pappa, joka on vetänyt kaksi askia 50 vuotta, mutta tässä nyt ei ollut kyse siitä! Olen tosi huolissani ystäväni vuoksi ja pahoillani jos hänellä tuo tauti todetaan. Onko se sitten varmaa että hän kuolee aika pian diagnoosista jos hänellä siis on keuhkoahtauma?? ymmärtääkseni siihen kuitenkin aina kuolee ennemmin tai myöhemmin. tupakoinnin hän on siis jo lopettanut yli vuosi sitten.
Tupakoinnin lopetus helpotta oireita heti ja tauti voi pysähtyä. Ei kannata hätäillä. Ystäväsi voi elää ihan täyden elämän rajoitteistaan huolimatta.
 
voi kyllä
COPD voi kyllä tulla jo 10 askivuoden jälkeen. Oireet eivät vaan yleensä tule silloin. Kun oireet huomataan niin sairaus on jo pitkällä. Siihen ei siis ole mitään parantavaa hoitoa. Happisaturaatiot on COPD-potilaalla pysyvästi alhaisemmat kuin muilla.

Omalla isälläni on keuhkoahtaumatauti eikä sille mitään voi.
 

Yhteistyössä