voiko KELA EVÄTÄ mun äitiysrahan sillä että hakemus ollut myöhässä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PulttiBois
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

PulttiBois

Aktiivinen jäsen
14.10.2005
2 620
1
36
|O :o |O ????????

tää on vaan mun tuuria. eikä edes mun syy.
mä laitoin työpaikan palkanlaskentaan paperit hyvissä ajoin, mutta kun lasketutin äitiysrahan 6kk tulojen mukaan niin työpaikka pisti kauden poikki viimeinen päivä helmikuuta ja laski siitä 6kk taaksepäin.

hakemus olisi pitänyt toimittaa 2kk ennen laskettua-aikaa kelaan.
palkanlaskijani ei näin tehnyt, sillä saan 3 ekaa kuukautta työpaikan kautta ja näin ollen ei pitänyt kiirettä asian kanssa.

vit.tu |O

nyt ne pyytää selvistystä MIKSI HYLKÄÄMINEN olisi kohtuutonta!!!
onko ne oikeasti niin vi.tun tyhmiä että kyselevät vielä että onko kohtuutonta ellen saisi senttiäkään äitiysrahaa? :laugh: :kieh: :laugh:

tää voi vaan tapahtua SUOMEN MAASSA :laugh: :laugh:

mihin me rahaa tarvitaan kun miehen lähes koko liksa menee lainan maksuun ja vastikkeeseen..
asunto myyntiin vaan ja mä muutan perheeni kanssa kelan ovien eteen.. :laugh:

onko kellään kokemusta tälläisestä? minkälaisen päätöksen sait lopulta? :attn: :attn:

Miksi et palauttanut hakemusta ja merkinnyt siihen, että työpaikka toimittaa palkkatiedot, kun ne saa valmiiksi? Mutta ei mun mielestä tuossakaan tapauksessa voi evätä etuutta, kun ei ollut sun vikasi vaan työnantajasi.

vaan selostuksen laatimiseen ja toivotaan onnea, että on joku sellainen henkilö ottamassa selostuksesi vastaan kuka osaa ajatella, että sen takana on oikea ihminen!

Niin pistät palkkalaskennan piikkiin. Siis sanot kelaan miten asia oli ja mistä viivästys johtui. Joka tapauksessa mun mielestä ei voisi evätä maksua, vaikka olisikin myöhässä. Korkeintaan maksaa viiveellä sun äp rahat.
Tosin mulla ei mitään virallista tietoa ole, kelallahan tunnetusti on ihan omat pykälät joka asiaan :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi et palauttanut hakemusta ja merkinnyt siihen, että työpaikka toimittaa palkkatiedot, kun ne saa valmiiksi? Mutta ei mun mielestä tuossakaan tapauksessa voi evätä etuutta, kun ei ollut sun vikasi vaan työnantajasi.

koska työpaikkani palkanlaskija sanoi että lähetä hänelle kaikki paperit, hän laittaa tarvittavat liitteet (6kk palkkatulot) ja lähettää eteenpäin paperini.
näin hän tekikin, vaan melkein kk myöhässä :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Aiduli:
Niin pistät palkkalaskennan piikkiin. Siis sanot kelaan miten asia oli ja mistä viivästys johtui. Joka tapauksessa mun mielestä ei voisi evätä maksua, vaikka olisikin myöhässä. Korkeintaan maksaa viiveellä sun äp rahat.
Tosin mulla ei mitään virallista tietoa ole, kelallahan tunnetusti on ihan omat pykälät joka asiaan :whistle:

saan onneksi ekat 3kk työpaikan kautta, joten ehtivät kaiken järjen mukaan tehdä päätöksen heinäkuuhun mennessä.
ainakin toivossa on hyvä elää... :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja PulttiBois:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

koska työpaikkani palkanlaskija sanoi että lähetä hänelle kaikki paperit, hän laittaa tarvittavat liitteet (6kk palkkatulot) ja lähettää eteenpäin paperini.
näin hän tekikin, vaan melkein kk myöhässä :snotty:

Ens kerraksi sitten sullekin vinkiksi, että toimit toisella tavalla :) Toivottavasti asia nyt selviää, ei sitä mun mielestä tuon takia voi evätä sulta.

kela on tosi kankea näissä. Nämä äitiyspäiväraha-asiat on muinaisjäänne jostakin kaudelta ööö. Esim. todistus jälkitarkastuksesta on toimitettava kelaan, muuten ei rahaa tipu enempää jne.

Mutta perustele tuolla palkanlaskennan ongelmalla tuo hakemuksen viivästyminen. Tosin fiksua olisi ollut toimittaa oma hakemus ajallaan ja ilmoittaa palkkatodistuksen tulevan myöhemmin. Näin taidetaan ohjeissakin mainita. Mutta jos kela kerran kysyy,miksi olisi kohtuutonta hylätä hakemus, niin perustelet että sulla on niin ja niin monta lasta elätettävänä ja ilman päivärahaa tulot putoaa liikaa.

Mä oon kans saanu taistella palkanlaskijan kanssa, kun se ei tunnu pitävän mitään kiirettä sen laskemisen kanssa. Mut mä onneks lähetin sen hakemuksen jo kelaan, eli sieltä puuttuu enään se liite. Kiva soitella koko ajan perään, että joko oot laittanu :headwall:

Toivottavasti sä kuitenkin saat ne rahat, kelan tuntien voi kyllä käydä ohrasesti :( :hug:

olitkin kirjoittanut jo jatkoa sillä aikaa kun naputtelin vastausta. Eli jos todellakin moka on palkanlaskijan (eli laittanut paperit eteenpäin myöhässä) niin vika ei ole sun! Kerrot vaan sen kelalle. Kelallahan merkataan aina papereiden saapumispäivät ja näkevät sieltä myös, milloin palkkatodistus on tehty, eli vika on palkanlaskennan. Nou hätä

Alkuperäinen kirjoittaja Miss Piggy:
Mä oon kans saanu taistella palkanlaskijan kanssa, kun se ei tunnu pitävän mitään kiirettä sen laskemisen kanssa. Mut mä onneks lähetin sen hakemuksen jo kelaan, eli sieltä puuttuu enään se liite. Kiva soitella koko ajan perään, että joko oot laittanu :headwall:

Toivottavasti sä kuitenkin saat ne rahat, kelan tuntien voi kyllä käydä ohrasesti :( :hug:

tää on ihan sairasta.
mun mielestä viimeksikin tein samalla tavalla kuin nyt ja kaikki meni hyvin.
ei tullut mieleenkään tälläinen show.

no, teltta pystyyn kelan ovien eteen. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja syysäippä:
olitkin kirjoittanut jo jatkoa sillä aikaa kun naputtelin vastausta. Eli jos todellakin moka on palkanlaskijan (eli laittanut paperit eteenpäin myöhässä) niin vika ei ole sun! Kerrot vaan sen kelalle. Kelallahan merkataan aina papereiden saapumispäivät ja näkevät sieltä myös, milloin palkkatodistus on tehty, eli vika on palkanlaskennan. Nou hätä

palkanlaskijani meinasi että keskeyttää 6kk palkkatulot vasta 15.3 mutta sain juuri ja juuri pyydettyä että helmikuun viimeiseen päivään.
joten vielä enemmän se olisi myöhässä ollut ellen olisi pyytänyt "väkisin" keskeyttämään kautta helmikuuhun..

tuli mieleen, että entäs ne jotka ovat tietämättään raskaana ja saavat vasta tietää raskaudesta kun synnytys käynnistyy (tosin näitä taitaa sattua vaan suomen ulkopuolella...)

ovatko hekin ilman rahaa koko ajan kun eivät ole saaneet papereita ajoissa kelaan????? B)

Voi ne, tai maksaa pienempää äitiyspäivärahaa. Mut mulla ainakin riitti selvitys miksei hakemus tullut ajoissa (yks kerta kk jatkui ja jatkui ja tein selvityksen tuosta. Toinen kerta oli ku aikarajan muistaakseni ajattelin 8vkoksi ja kela 2kuukaudeksi, eli useamman pv ero tulee tuostakin riippuen kuukaudesta. Täydet päivärahat sain molemmissa tapauksissa)

teet vastineeseen tarkan raportin siitä mitä tapahtui eli milloin lähetit kaikki paperit firmasi palkkatoimistoon ja kenelle ja mitä sovitte. syyhän on selvästi palkanlaskijan, ei sinun. jos asian tarkasti ja rehellisesti kerrot, niin kyllä ne ymmärtää. luulis tuon työnantajaasikin kiinnostavan että saat päivärahat, koska ne 3kk menee kelalta työnantajalle ja nekin jäis nyt ilman.

tuli mieleen, että entäs ne jotka ovat tietämättään raskaana ja saavat vasta tietää raskaudesta kun synnytys käynnistyy (tosin näitä taitaa sattua vaan suomen ulkopuolella...)

ovatko hekin ilman rahaa koko ajan kun eivät ole saaneet papereita ajoissa kelaan????? B)

Tämä sama tuli mulla heti mieleen,ku luin ton sun juttus...mitenhän se sit menee ton jutun kans?Ainakin tietääkseni yks tuttu sai äitiyspakkauksen,en sitten tiedä onko sillä mitään väliä...

Tämä sama tuli mulla heti mieleen,ku luin ton sun juttus...mitenhän se sit menee ton jutun kans?Ainakin tietääkseni yks tuttu sai äitiyspakkauksen,en sitten tiedä onko sillä mitään väliä...

Tosi kurja tilanne :hug: Nyt ei muuta kun selvitys sinne kelaan miksi näin on päässyt käymään. Uskon kyllä että asia selviää parhainpäin. Tuosta tietämättään raskaana jutusta mulla on kokemusta kaksin kappalein, tai siis toinen oli se mun serkku ja toinen kaverin sisko, niin sellaisessa tapauksessa Kela on ainakin myöntänyt päivärahan vaikka sitä on haettu myöhässä.

oletko muuten kysynyt palkanlaskijaltasi sitä että miksi hän ei laittanut ruksia kohtaan että palkkatiedot lähetetään kelalle myöhemmin, täyttänyt työnantajan tiedot (mm. tilinumerot, y-tunnukset, yhteystiedot jne) ja laittanut hakemuspaperia kelalle? näinhän ammattitaitoisen palkanlaskijan kuuluu tässä asiassa toimia.

Yhteistyössä