Voiko kavereiden lapselle antamaan lempinimeen jotenkin puuttua? Minusta äitinä vaan se on kamala :(

• Viestiketjun aloittaja Huhhelihei
  • Ensimmäinen viesti
Huhhelihei
Meidän keksimmäinen lapsi on nimeltään Sebastian ja kaverit ovat alkaneet kutsua poikaa nimellä "Basti" sekä myös "Pasti". Huh-huh. Kamalaa. Joku Seba tms. olisi ihan oka, mutta tuo Basti on mielestäni ihan kamala! Poika itse on sitä mieltä, että "Ei se nyt mikään kiva oo silleen, muttei se nyt sillee haittaakaan".

Voinko vaan ruveta sanomaan kavereille, että sanokaan "Sebastian"!!??

höllää
No etpä paljon voi. No ehkä vielä jos poika on 5 v, mutta meeppä ohjaamaan 15-vuotiaita. Ethän sä voi kaikkea kontrolloida kaiken aikaa. Eikä tuo minusta mikään kovin kamala ole, siis ettäkö nyt kyse olisi haukkumisesta. Ja pojan nimihän se on, jos poikaa ei haittaa niin eipä se minusta sun asia ole asiaan puuttuakkaan. Vaikka nimen oletkin antanut :)

"lisko"
No et!!!!!!!!!! Niitä lempinimiä pikkujätkillä ja isommilla varsinkin tulee kuule vielä vaikka minkälaisia. Ja jos opetat poikas vinkumaan ettei ne kelpaa, niin saa vinku-iitan maineen.

Saraldo
Niin ja jos ajattelee vaikkapa partiota, siellähän keksitään jokaiselle joku lempinimi. Eikä nekään aina ehkä ole niitä hienoimpia mahdollisia :). Onhan se nyt työlästä aina kutsua kaveria pihalla "Sebastian hei, tuutko käymään", Basti on lyhyempi, helpompi ja ytimekkäämpi käyttää. Mulla oli lapsuudessa kaksi kaveria, joiden lempinimet oli lyhennetty oikeista nimistä, kuten esim. Kristiina -> Tiina, Johanna -> Hanna. Ja ihan heidän vanhemmatkin käyttivät noita nimiä. Edelleen aikuisinakin he "tottelevat"noita nimiä paremmin kuin oikeita nimiään :).

Huhhelihei
Jepjep. Se on sitten vaan totuttava tuohon Bastiin. Särähtää vaan niin pahasti kun tulee noita pikkujätkiä ovelle kyselemään että "Onks Basti himas?"
Mä en vaan tosta lempinimestä yhtään tykkää, mutta enköhän mä totu sitten. Hyvä kuitenkin ettei se ihan yleisesti ole ihan kamala, että teistä se on ookoo.

Meidän vanhin poika Daniel on Dane ja se on ihan ok mulle. Emilia-tytär on Emilia, vaikka olin varautunut Emppuihin ja muihin. No ehtiihän niitä tietysti vielä...

Mä olen aika nirso nimien suhteen ja pidän kauniista nimistä. Pasti on kamala ja liian kovis ja kova ja vähemmän herkkä nimi...

Mut joo. Nielen kitkerät sanani sitten ;)

"Jossu"
Voit tietysti sanoa asiasta, mutta ei se luultavasti tule asiaa muuttamaan. Lempinimet juurtuu aika tiukkaan.

Itse en ole ikinä välittänyt lempinimestäni Jossu, olen aina ollut mieluummin Johanna enkä itse ole tuota lempparia koskaan käyttänyt. Vasta aikuisiällä olen päässyt tosta eroon, tosin muutama lapsuudenystävä tai entiset koulukaverit käyttää sitä vielä :D

Munkin korvaan tuo?nuo kuulostaa mukavalta lempinimelta.
Niin se vaan on, etta lempinimia tulee, toisia kutsutaan sukunimella, toisia jonkin ulkoisen olemuksen perusteella, meidan luokalla esim. oli poika, joka viela ylaasteellakin oli nimeltaan "Mini". Ei se sita hairinnyt, eika ketaan muutakaan. Jos joku olisi aidiltaan kysynyt, niin hanta olisi (ainoana) saattanut hairita.. Tuohon ei liittynyt mitaan kiusaamistakaan.
Basti tai Pasti on ihan kivoja lempinimia.

minkäs teet
Mun lempinimi oli koko lapsuuden Ile (oikea nimi Inka). Herramunjee, että itsekin sitä vihasin oikein sydämeni pohjasta, mutta jotenkin se vain juurtui ja toistakymmentä vuotta sitä kuunneltiin.... :LOL:

Yhteistyössä