Voiko kaupunki maksaa minulle harjoittelijapalkkaa, vaikka minulla on alan tutkinto suoritettuna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ahertaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ahertaja"

Vieras
Olen tällä hetkellä opiskelija yliopistossa, mutta menossa kaupungille töihin tehtäviin, johon minulla on alan tutkinto suoritettuna (merkonomi). Eikö minulle pitäisi maksaa tällöin ihan ammattilaisen palkkaa, vai voiko tehtävänimike (toimistoHARJOITTELIJA) määrittää, että minulle maksetaan alempaa palkkaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26041619:
Nimike yleensä määrittää sen, millaista palkkaa maksetaan.

Eli voivatko he teettää minulla täysin saman työn 1000 eurolla / kk, koska tehtävänimike on toimistoHARJOITTELIJA kuin mitä tekisin kyseisessä paikassa vakituisesti palkkalistoilla olevana? Silloinhan saisin lähemmäs 2000 euroa. Melkoinen ero, vaikka minulla on merkonomin tutkinto suoritettuna!

[QUOTE="aapee";26041658]Eli voivatko he teettää minulla täysin saman työn 1000 eurolla / kk, koska tehtävänimike on toimistoHARJOITTELIJA kuin mitä tekisin kyseisessä paikassa vakituisesti palkkalistoilla olevana? Silloinhan saisin lähemmäs 2000 euroa. Melkoinen ero, vaikka minulla on merkonomin tutkinto suoritettuna![/QUOTE]
Jos kaupunki hakee harjoittelijaa, niin silloin he odottavat saavansa harjoittelijan. Ja palkka on sen mukainen. Mä tunnen ihmisen, joka teki harjoittelijana töitä paikassa, josta oli muutamaa vuotta aikaisemmin irtisanottu. Täsmälleen sama työpaikka ja samat työt kuin mitä teki noin 10 vuotta ihan täydellä palkallakin. Mutta koska kyse oli nyt harjoittelijan paikasta, niin sai sen rahan, mitä harjoittelijoille maksettiin.

Sun kannattaa muistaa, että vaikka työ olisikin samaa kuin työkavereillasi, vastuu tekemästäsi työstä on erilainen, jos olet harjoittelija.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26041682:
Jos kaupunki hakee harjoittelijaa, niin silloin he odottavat saavansa harjoittelijan. Ja palkka on sen mukainen. Mä tunnen ihmisen, joka teki harjoittelijana töitä paikassa, josta oli muutamaa vuotta aikaisemmin irtisanottu. Täsmälleen sama työpaikka ja samat työt kuin mitä teki noin 10 vuotta ihan täydellä palkallakin. Mutta koska kyse oli nyt harjoittelijan paikasta, niin sai sen rahan, mitä harjoittelijoille maksettiin.

Sun kannattaa muistaa, että vaikka työ olisikin samaa kuin työkavereillasi, vastuu tekemästäsi työstä on erilainen, jos olet harjoittelija.

Eihän se nyt helvetti noin voi mennä, sillä sitten taas jos menisin kauppaan töihin, niin kaupan työehtosopimuksen mukaan saisin heti 3. vuoden palkkaa, koska merkonomi on kaupallinen tutkinto. Eli harjottelijapalkkaa ei voi enää maksaa. Siis voiko kunta tosiaan riistää noin paljon? Ilmankos ottivat minut ilomielin, osaan hommat jo ennestään (olen ollut kyseisessä paikassa ennenkin) ja ei tarvitse paljon paskaakaan maksaa.

Saan siis saman verran kuin joku lukiolainen, jonka joutuisivat alusta alkaen perehdyttämään hommiin. Enhän minä kuitenkaan mitään avustavia hommia tee, vaan ihan sitä samaa työtä vakkareiden lomaillessa.

[QUOTE="aapee";26041717]Eihän se nyt helvetti noin voi mennä, sillä sitten taas jos menisin kauppaan töihin, niin kaupan työehtosopimuksen mukaan saisin heti 3. vuoden palkkaa, koska merkonomi on kaupallinen tutkinto. Eli harjottelijapalkkaa ei voi enää maksaa. Siis voiko kunta tosiaan riistää noin paljon? Ilmankos ottivat minut ilomielin, osaan hommat jo ennestään (olen ollut kyseisessä paikassa ennenkin) ja ei tarvitse paljon paskaakaan maksaa.[/QUOTE]
Julkisella sektorilla harrastetaan varsin yleisesti harjoittelijoita. Ja juuri siksi, että harjoittelijan palkkaaminen tulee halvemmaksi ja työsuhde on määräaikainen. Kannattaa miettiä, onko järkevää hakea harjoittelijaksi työtehtäviin, joissa pystyisi olemaan "oikea" työntekijäkin.

[QUOTE="aapee";26041735]Saan siis saman verran kuin joku lukiolainen, jonka joutuisivat alusta alkaen perehdyttämään hommiin. Enhän minä kuitenkaan mitään avustavia hommia tee, vaan ihan sitä samaa työtä vakkareiden lomaillessa.[/QUOTE]

iksi ihmeessä edes haet HARJOITTELIJAN paikkaa. Tietekin siitä maksetaan harjoittelijan palkkakin. Ja tietenkin ottaat töihin sellaisen joka jo osaa hommat. Mikseivät ottaisi?? Helpommalla pääsevät...

Tiedän opettajia, jotka tekevät koulunkäyntiavustajan hommia, avustajan palkalla, VAIKKA heillä onkin opettajan ammattitaito ja koulutus. Usein vielä paljon työkokemustakin... Mutta esim elämän tilanteen takia parempi tehdä avustajan hommia... :)

iksi ihmeessä edes haet HARJOITTELIJAN paikkaa. Tietekin siitä maksetaan harjoittelijan palkkakin. Ja tietenkin ottaat töihin sellaisen joka jo osaa hommat. Mikseivät ottaisi?? Helpommalla pääsevät...

Tiedän opettajia, jotka tekevät koulunkäyntiavustajan hommia, avustajan palkalla, VAIKKA heillä onkin opettajan ammattitaito ja koulutus. Usein vielä paljon työkokemustakin... Mutta esim elämän tilanteen takia parempi tehdä avustajan hommia... :)

Koska kyseisen paikan kesätyöt ovat pelkästään nimikkeellä harjoittelija. Kuten melkein missä tahansa muuallakin johon joutuu vähääkään kouluttautumaan. Eikä tuo opettaja - koulunkäyntiavustaja esimerkki nyt oikein liity tähän, koska minun tapauksessani kyse on kuitenkin samasta työstä, ja minulla on juuri nimenomaiseen työhön koulutus.

No oliko haussa harjottelijapaikka? Itse en tradenomina edes hakisi harjoittelijapaikkaa, koska siinähän palkka on mitä on. Meidänkin duunissa (yksityinen sektori) harjoittelijalle maksetaan tietty summa, vaikka ois mikä tutkinto. Jos harjoittelijapaikkaa on tarjolla, niin siihen on varattu budjetista vaan tietty summa eikä sen tarvitsekaan osata työtehtäviä yhtä hyvin kuin muut.

[QUOTE="aapee";26041784]Koska kyseisen paikan kesätyöt ovat pelkästään nimikkeellä harjoittelija. Kuten melkein missä tahansa muuallakin johon joutuu vähääkään kouluttautumaan. Eikä tuo opettaja - koulunkäyntiavustaja esimerkki nyt oikein liity tähän, koska minun tapauksessani kyse on kuitenkin samasta työstä, ja minulla on juuri nimenomaiseen työhön koulutus.[/QUOTE]
Ihan tavallista, että kesätyöpaikat ovat harjoittelijan nimikkeillä. Ilmeisesti katsovat, että lomien ajan on riittävästi vakituistakin henkilökuntaa töissä, joten alan opiskelijakin riittää kesäsijaiseksi. Vaikka sulla olisi KTM:n paperit, niin harjoittelijan palkan saat, jos työskentelet harjoittelijana.

[QUOTE="aapee";26041784]Koska kyseisen paikan kesätyöt ovat pelkästään nimikkeellä harjoittelija. Kuten melkein missä tahansa muuallakin johon joutuu vähääkään kouluttautumaan. Eikä tuo opettaja - koulunkäyntiavustaja esimerkki nyt oikein liity tähän, koska minun tapauksessani kyse on kuitenkin samasta työstä, ja minulla on juuri nimenomaiseen työhön koulutus.[/QUOTE]

Vaikka sulla olisi mikä koulutus mutta haet ja teet HARJOITTELIJAN töitä niin saat siitä myös harjoittelijan palkan. Ikävä juttu. Ja ymmärrän kyllä, että llaittavat kesätyöt harjoittelijoille ja maksavat pienemmän palkan.. Luultavasti myös vastuu on pienempi kuin sillä joka töitä normisti tekee.

[QUOTE="mona";26041792]No oliko haussa harjottelijapaikka? Itse en tradenomina edes hakisi harjoittelijapaikkaa, koska siinähän palkka on mitä on. Meidänkin duunissa (yksityinen sektori) harjoittelijalle maksetaan tietty summa, vaikka ois mikä tutkinto. Jos harjoittelijapaikkaa on tarjolla, niin siihen on varattu budjetista vaan tietty summa eikä sen tarvitsekaan osata työtehtäviä yhtä hyvin kuin muut.[/QUOTE]

No millaista paikkaa mun olisi realistista hekea? Melkein jokainen kesätyö on harjoittelijapaikka, enkä minä opintojen takia voi hakea kuin kesätyötä. Tottakai jos olisin työelämässä niin hakisin vakituista paikkaa.

[QUOTE="vieras";26041799]No oli sulla sit vaikka presidentin paperit niin jos sä itse hait harjoittelijan paikkaa, tottakai saat palkan siitä.[/QUOTE]

Mutta eikö tuo ole hieman nurin kurista, kun kaupassa saisin heti 3. vuoden palkkaa? Koska merkonomille ei saa maksaa mitään harjoittelijapalkkaa enää kun on valmistunut.

[QUOTE="aapee";26041827]No millaista paikkaa mun olisi realistista hekea? Melkein jokainen kesätyö on harjoittelijapaikka, enkä minä opintojen takia voi hakea kuin kesätyötä. Tottakai jos olisin työelämässä niin hakisin vakituista paikkaa.[/QUOTE]
Sellaista, mikä olisi sulle opintojesi kannalta työharjoittelua. Eli oman, tulevan alasi harjoittelijan paikkoja. Tai vaihtoehtoisesti tavallisia merkonomin tutkinnon vaativia työpaikkoja. Tai hätätilassa jonkun ihan muun alan paikkaa.

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
[QUOTE="aapee";26041837]Mutta eikö tuo ole hieman nurin kurista, kun kaupassa saisin heti 3. vuoden palkkaa? Koska merkonomille ei saa maksaa mitään harjoittelijapalkkaa enää kun on valmistunut.[/QUOTE]

No mene sinne kauppaan sitten.

[QUOTE="aapee";26041827]No millaista paikkaa mun olisi realistista hekea? Melkein jokainen kesätyö on harjoittelijapaikka, enkä minä opintojen takia voi hakea kuin kesätyötä. Tottakai jos olisin työelämässä niin hakisin vakituista paikkaa.[/QUOTE]

Realistisesti, sulla on ikävä tilanne, etkä voi hakea työtä joka vastaa koulutustasi,, etkä siis voi saada koulutustasi vastaavaa palkkaa. Mutta eikö ole hyvä että saat jotain töitä ja tässä tapauksessa vielä sellaista joka vastaa koulutustasi ja saat edes jotain palkaakin? Moi opiskelija jää kokonaan ilman kesätöitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26041840:
Sellaista, mikä olisi sulle opintojesi kannalta työharjoittelua. Eli oman, tulevan alasi harjoittelijan paikkoja. Tai vaihtoehtoisesti tavallisia merkonomin tutkinnon vaativia työpaikkoja. Tai hätätilassa jonkun ihan muun alan paikkaa.

Mutta kun minä opiskelen yliopistossa vasta ensimmäistä vuotta, eikä kukaan ota kyseiselle alalle tällaisella kokemuksella työharjoitteluun. Ja ei sellaista kesätyötä ole, johon vaatimus olisi merkonomin tutkinto, kun ne on sitten vakituisia tai määräaikaisia sellaisella ajankohdalla ettei minulla ole opintojen takia mahdollisuutta työskennellä!

Apua, mikä valittaja sä olet. Oot itse aloittanu opiskelun, silloin ei yleensä kieritä rahassa. Itsekin olen opiskelija ja sillä 250 euron nettotulolla on pärjättävä. Ja kesällä kun teen harjoittelun, saan ainostaan opintotuen.

[QUOTE="vieras";26041884]Apua, mikä valittaja sä olet. Oot itse aloittanu opiskelun, silloin ei yleensä kieritä rahassa. Itsekin olen opiskelija ja sillä 250 euron nettotulolla on pärjättävä. Ja kesällä kun teen harjoittelun, saan ainostaan opintotuen.[/QUOTE]

Ja ihan olen aikuisen iässä ollut jo yli 10 vuotta, silti en voi valittaa, koska opiskelu oli oma valinta. Jos saiskin sen 1000e kuukaudessa 250 euron sijaan..

[QUOTE="aapee";26041859]Mutta kun minä opiskelen yliopistossa vasta ensimmäistä vuotta, eikä kukaan ota kyseiselle alalle tällaisella kokemuksella työharjoitteluun. Ja ei sellaista kesätyötä ole, johon vaatimus olisi merkonomin tutkinto, kun ne on sitten vakituisia tai määräaikaisia sellaisella ajankohdalla ettei minulla ole opintojen takia mahdollisuutta työskennellä![/QUOTE]
Mä ymmärrän tuon, mulla on esikoisella jo yksi tutkinto ja nyt opiskelee ammattikorkeakoulussa toista. Kesätyöpaikat ovat yleensäkin kortilla ja on vähän pakko tyytyä siihen, mitä saa. Monissa paikoissa - kuten edellä jo kirjoitin - vakituisten työntekijöiden kesälomat järjestetään siten, että sijaiseksi riittää alan opiskelijakin. Olet ylikoulutettu mainitsemaasi harjoittelijan paikkaan, mutta sille ei valitettavasti voi mitään eikä koulutuksesi ole työnantajan syy. Jos et ota kesätyöpaikkaa vastaan, löytävät siihen kyllä jonkun opiskelijankin, joka ottaa.

Yhteistyössä