Voiko kaupassa alkaa syödä jo maksamatonta ostosta?

• Viestiketjun aloittaja K- Supermarketti
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Vieras";27979787]Fiksu ihminen ei syö kaupassa, eikä anna lastensakaan syödä.

Valitettavasti kaikki ei ole fiksuja.[/QUOTE]

miks en uskaltanut????? mitä sitten jos syö kaupassa ja kuitenkin maksaa kassalla!!! ennen oli niitä mikroja jossa pysty lämmittämään hampurilaisen. Kohta tuntuu siltä ennen kaikki oli paremmin. jotkut ottaa vaan nää asiat liian tosissaan!

mä taas pidän pahana, että jo pienestä pitäen opetetaan, että saa syödä ja juoda maksamattomia tuotteita..kärsivällisyys on ihan hyvä taito oppia jo pienenä, eikä opettaa lasta "mulle kaikki nyt ja heti"..jos on diabetes tai muu sairaus, joka vaatii säännölliset ruokailuajat, silloin vanhempien tehtävä on varautua siihen etukäteen a ) ottamalla omat eväät ( jotka eivät selkeästi ole kaupasta otettuja )
b ) käymällä kaupassa ruokailun jälkeen
Siis tarkennukseks, että meillä ei lapset oo koskaan (ainakaan vielä) syöny kaupassa mitään mitä ei oo maksettu, ei oo tullu sellasta tilannetta vastaan, enkä tieten tahtoen sellasta opeta. JOS tällänen tilanne kuitenkin tulis niin voisin antaa kyllä esim. juoda pillimehua ym. Vaikka meillä ei näin oo toimittu, että lapset olis kaupassa syöny niin et kato pahalla sitä jos joku lapselle antaa vaikka sen mehun. Ei se häiritte mua millaan muotoo tai oo multa mitenkään pois. Miks ihmiset jaksaa vaivata päätänsä näin paljon muitten asioilla.

Se, että mua ei joku asia haittaa (niinkun tässä nyt vaikka se että joku kaupassa syö ennen maksamista jotain) niin ei tarkota sittä että meillä niin toimittaisiin.

Valitettavasti ei ole provo, Olen itse vartijalta tämän asian tarkistanut, tavarahan ei ole enään kaupan hallussa kun se on jonkun mahalaukussa=varkaus! Itseänikin ärsyttää kun kaupassa mussutetaan maksamattomia ruokia!
Tuo on yksittäisen vartijan mielipide, minun tutuissani olevat vartijat (ja niitä on monta, mukaanlukien puoliso), pitävät asiaa ihan normaalina kun kyse on lapsesta tai henkilöstä, jolla on sairaus, kuten diabetes, tai on raskaana.

Mun oma mielipide on että maalaisjärki käyttöön. Jos pienellä lapsella on oikeasti huutava nälkä (ollut vaikka kipeä eikä ruoka ole maistunut aiemmin ja ei vielä ymmärrä että pitää odottaa) tai jos raskaana oleva meinaa tajunsa menettää, niin anti mennä vaan kunhan sen tekisi sitten ihan näkyvästi ja se myöskin maksetaan.

Muu menee sitten hyvien käytöstapojen ulkopuolelle.

Tuttu kauppias otti myös tällaiseen kantaa pari vuotta sitten. Hänen mielestään rikosta ei tapahdu jos kassalle maksetaan.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
"joojoo"
Tästä pitäis saada korkeimman oikeuden päätös. Kaikilla on joku kumminkaima vartija poliisinvaimo tuttu kauppias ja yhtä monta on käsitystäkin.

Minä en mene kaverin kaapeista ottamaan mitään käyttööni ilman lupaa ja samoin on kaupassakin toimittava. Vai miten se nyt on eri asia ottaa toisen omaa ilman lupaa yhtäkkiä kaupassa? Kauppa taitaa olla samanlainen kasvoton ja hahmoton vastikkeettomien tulojen ja hyödykkeiden lähde kuin yhteiskunta.
Kaupan omistajahan ei ole maksanut tavaroista mitään, nehän eivät kuulu kenellekään, niitähän saa vapaasti käyttää kuka vaan kunhan aikoo vaan maksaa.

Ei voi.

Eikä meidän diabeetikko-lapsen kanssa lähdetä kauppaan kun on matalat sokerit. Ja jos lähdetään, niin meillä on eväitä taskussa. Tosin olen miettinyt, että millä niitä sitten todistaisi että ei ole kaupasta ostettu.

[QUOTE="joojoo";27980653]Kaikilla on joku kumminkaima vartija poliisinvaimo tuttu kauppias ja yhtä monta on käsitystäkin.
[/QUOTE]
Kumminkaima vartija poliisinvaimo kauppias...
Noh, olen naimisissa vartijan kanssa, joka on ollut ammatissaan noin 20 vuotta.
Isäni on eläköitynyt poliisipäällikkö, ura poliisissa kesti yli 30 vuotta.
Kauppiasystäväni kanssa vaihdamme kuulumisia kutakuinkin päivittäin.

Notta ehkä mä uskaltaisin luottaa siihen, mitä nää sanoo..ja myös kuuntelen omaa vaistoani ja omaatuntoani. Ei voi mennä pahasti metsään.

• Tykkää
Reactions: satutytti
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;27980613:
Tuo on yksittäisen vartijan mielipide, minun tutuissani olevat vartijat (ja niitä on monta, mukaanlukien puoliso), pitävät asiaa ihan normaalina kun kyse on lapsesta tai henkilöstä, jolla on sairaus, kuten diabetes, tai on raskaana.

Mun oma mielipide on että maalaisjärki käyttöön. Jos pienellä lapsella on oikeasti huutava nälkä (ollut vaikka kipeä eikä ruoka ole maistunut aiemmin ja ei vielä ymmärrä että pitää odottaa) tai jos raskaana oleva meinaa tajunsa menettää, niin anti mennä vaan kunhan sen tekisi sitten ihan näkyvästi ja se myöskin maksetaan.

Muu menee sitten hyvien käytöstapojen ulkopuolelle.

Tuttu kauppias otti myös tällaiseen kantaa pari vuotta sitten. Hänen mielestään rikosta ei tapahdu jos kassalle maksetaan.
Se ei ole pelkästään mielipide vaan, vartija voi ottaa tuon perusteella kiinni ja soittaa poliisit paikalle, lain mukaan tuosta voi kirjoittaa näpistyksestä sakon, koska tavara ei ole kaupan hallussa enään, se on mun pointti! Aina niitä "ymmärtäväisiä" vartijoita ei osu joka kauppaan, halusin kirjoittaa tämän siksi ettei kelleen tule yllärinä jos pamahtaa sakko näpistyksestä!

Se ei ole pelkästään mielipide vaan, vartija voi ottaa tuon perusteella kiinni ja soittaa poliisit paikalle, lain mukaan tuosta voi kirjoittaa näpistyksestä sakon, koska tavara ei ole kaupan hallussa enään, se on mun pointti! Aina niitä "ymmärtäväisiä" vartijoita ei osu joka kauppaan, halusin kirjoittaa tämän siksi ettei kelleen tule yllärinä jos pamahtaa sakko näpistyksestä!
No kun ei se asia ole noin mustavalkoinen, väännä ihan miten paljon vaan haluat.
Yksikään koulutettu ja ammattitaitoinen vartija ei soita yhden banaanin takia poliisia, etenkään jos se maksetaan kassalla.
Kysy toki siltä sun tutulta vartijalta, soittaisiko hän sitten poliisin jos se kurkku suorana huutava 2v juo pillimehun siellä kassan sisäpuolella.

Rollolainen
ei tietnkään.
itse len neljän lapsen kanssa käynyt kaiupassa eikä KERTAAKAAN ole tarvinnut syödä enne maksamista. Jos on ollut oikin kova jano ollaan ostettu pillimehut, käyty maksamassa ja lapse on juoneet ne kaupassa sisällä, mutta kassojen ulkopuolella.
sit on tultu ostoksille.
olet meinaan varas jos sattuu käymän nin että olet syönyt jotkain aj emet kassalle ja huomaat unohtaneesi lompakon, tai käy niin että korttisi ei toimikaan. Ethän sä uitakaan ostoksia kotiin saa maksamatta.

[QUOTE="vieras";27980062]Terveisiä kaupan kassalta! Tiedättekö, että joka päivä tulee asiakkaita, jotka on unohtaneet rahapussin autoon, kotiin tai muualle, pankkikortti on toisessa kassissa tai toisen takin povarissa, kortti ei kelpaa ja käteistä ei tietenkään ole. Mitäs sitten tehdään, jos on syöty jo kaupassa? Maksamatta et ulos lähde, paitsi poliisisaattueessa. Onko niin vaikeaa opettaa ne lapset syömään vasta kotona? Jos se lapsi oppii siihen, että aina saa karkkia, kun huutaa kaupan ovella, niin kyllähän ne sit huutaa joka kerta.[/QUOTE]

No, muuttuuko tilanne, jos ennen banaanin haukkaamista tai vesipullon korkkaamista varmistaa, että on vähintään niihin tarvittava summa käteisenä mukana?

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;27980910:
No kun ei se asia ole noin mustavalkoinen, väännä ihan miten paljon vaan haluat.
Yksikään koulutettu ja ammattitaitoinen vartija ei soita yhden banaanin takia poliisia, etenkään jos se maksetaan kassalla.
Kysy toki siltä sun tutulta vartijalta, soittaisiko hän sitten poliisin jos se kurkku suorana huutava 2v juo pillimehun siellä kassan sisäpuolella.
En mä mitään väännä!:D

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27981051:
No, muuttuuko tilanne, jos ennen banaanin haukkaamista tai vesipullon korkkaamista varmistaa, että on vähintään niihin tarvittava summa käteisenä mukana?
ei muutu, kaupassa syödään vasta ku on maksettu.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
voi ja ei voi
lain mukaa ei ennen kuin se on asiakkaan omaisuuttaa ja maksamattomana se ei sitä vielä ole. Mutta kauppias itse määrää sen saako vaiko ei.

Itse olen joutunut pari kertaa raskausaikana turvautumaan juomapulloon kun oma on jänyt autoon.

"Vieras"
Mikäköhän on kaupan kanta, jos kaikki alamme noin käyttäytymään? Onko edelleenkin ok? Kokeillaanko? Huomisesta lähtien kaikki vaan syömään kaupassa, kun se kerran on luvallista, eikä edes huonoa käytöstä. Kuinkahan kauppiaat ja vartijat vastaanottaisivat sen? Mä veikkaan, että kauppasyöminen kiellettäisiin hyvinkin pian.

On helppo "hyväksyä"asia, kun on vaan joitain juntteja, jotka sitä tekee. Ilmiön haitat tulevat oikein kunnolla esiin, kun enemmän ihmisiä, alkaa käyttäytymään yhtä huonosti. Tuo kaupassa syöminen on epämiellyttävää kassoille ja muille asiakkaille. se on myös yksi tavallinen tapa varastaa ja siksi jokainen kaupassasyöjä vie yhden vartijan huomion, kun täytyy kytätä, maksaako syöjä sen syömänsä tuotteen. Miten käy, kun niitä kytättäviä onkin paljon?

Mä uskon, että kauppoihin alkaa tulla kylttejä, joissa asia kielletään. Mä en ainakaan tykkää ottaa ostoskärryjä, joissa on se saamarin rytätty pillimehupurkki ja muuta roskaa. Sama syövä moukkaporukka nimittäin jättää ne jätteensä sinne kärryyn :( näitä näkee liki joka kaupassa. Kyse on siis muustakin huonosta käytöksestä, kuin se syöminen.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
mustahameinen rouva
Meidä suvussa on ihan tapana mennä Alkoon ja juoda siellä puolloista kun on ihan kauhea jano eikä oo polisii pakoon juostessa ehtiny juoda mitään. Kassalla maksetaan jos muistetaan

En mä ole kyllä kaupassa syönyt, paitsi sellaisia tuotteita, jotka on maistettavaksi aseteltu. Tässä kohtaa tunnustan, että olen kerran, tai no ehkä toisenkin syönyt juustoa vähän enemmän kuin ehkä olisi soveliasta...

"random"
[QUOTE="Vieras";27981295]Mikäköhän on kaupan kanta, jos kaikki alamme noin käyttäytymään? Onko edelleenkin ok? Kokeillaanko? Huomisesta lähtien kaikki vaan syömään kaupassa, kun se kerran on luvallista, eikä edes huonoa käytöstä. [/QUOTE]
Joo, heti mennään tietysti kaikki kauppaan syömään vaikkei huvittaiskaan, kun sitä ei kerran ole kielletty lailla ja kun kerran joku muukin on joskus jossain niin tehnyt, vaikka palstamammat kuinka olisivat moisen tavan laittomaksi, paheksuttavaksi ja kuoleman synniksi julistaneet.

Ei mulla hei ole minkäänlaista tarvetta evästellä kaupassa, mutta ei mulla kyllä ole mitään suurempaa intohimoa kytätä ja paheksua niitäkään, joilla syystä tai toisesta tällainen tarve on. Tuskin tuo tapa nyt kulovalkean tavoin leviää vain siksi, ettei sitä ole kieltotauluin ja lain voimalla kielletty - onhan tässä maailmassa paljon muutakin, mitä lain mukaan voisi tehdä mutta valtaosa väestöstä ei kuitenkaan tee.

Löysätkää naiset sitä nutturaa ja alkakaa lopultakin nähdä myös niitä harmaan sävyjä siellä mustan ja valkoisen välissä, niin omakin elämänne helpottuu (saatikka niiden teidän kanssaeläjien).

Yhteistyössä