Voiko jonkun hormoonin puute vaikuttaa mielialaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helppiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helppiä

Vieras
Mietin että onko mulla hormonaalisesti kaikki kunnossa kun saan kauheita raivareita. PMS:ää mulla ei ole virallisesti todettu, koska en ole siitä lääkärille sen enempää valitellut mutta epäilen mulla sen olevan. Raskaudenaikana mielialaheitteli tosi pahasti ja raivarit oli ihan kauheita. Synnytyksen jälkeen oli muutama viikko hyvää oloa, mutta taas olen masentunut ja ärsyynnyn helposti. Raivokohtauksen pelottaa mua itseäni eniten. Käytän Sertralinia mutta ei siitä tunnu olevan apua.
Voisiko mulla olla hormonaalisesti jotain sekaisin vai onko se vika mun päässä. En jaksa tätä enää :(
Ja miten voi hormonitasot saada tietää? Suostuvatko lääkärit jos pyytää että mitattaisiin?
Mikä hormooni voisi olla se joka vaikuttaa just noihin raivopuuskiin?

Kaytotko hormonaalista ehkaisya? Itsellani minipillerit saivat paan sekaisin ja olin kuin mikakin pirttihirmu eika mikaan kontrolli pelaanut, joten ei kiitos hormonaaliselle ehkaisylle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelevä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kilpirauhasen vajaatoiminta ainakin aiheuttaa masentuneisuutta ja ärtyisyyttä.

Miks aina pitäs olla joku syöpä tai aivovamma et voi olla väsynyt tai masentunut.

Öh? Vastasin vain ap:n kysymykseen voiko hormoonit aiheuttaa mielialamuutoksia ja kilpirauhashormonin puute on yks niistä hormooneista jotka sitä aiheuttaa. Masennus ei tule siitä et tietää sairastavansa jotakin vaan siitä, et ei oo yksinkertaisesti tarpeeksi hormonia elimistön käytettäväksi ja se on helposti korjattavissa ilman masennuslääkkeitä yksinkertaisesti syömällä keinotekoista kilpirauhashormonia. Aina sen häikän ei tarvitse olla päässä asti :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelevä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kilpirauhasen vajaatoiminta ainakin aiheuttaa masentuneisuutta ja ärtyisyyttä.

Miks aina pitäs olla joku syöpä tai aivovamma et voi olla väsynyt tai masentunut.

Öh? Miten niin pitäisi olla. Tuo nyt on ihan faktaa, että kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta ja kärttyisyyttä. Sen lisäksi että vajaatoiminta ei ole kuitenkaan ihan syöpä tai aivovamma, ei kirjoittaja missään välissä sanonut, etteikö masennut ja ärtyisyys voisi johtua ihan muistakin asioista.

Hei!!

Kannattaa pyytää omalta TK lääkäriltä lähetteet hormonitesteihin..tarkemmin en osaa eritellä millaisiin..onko siulta katsottu kilpirauhasarvot?..ne jos heittelee, sattaa oireina olla ehkä kuvailemaasi. Masentuneena myös nuo ärtymysoireet ovat yleensä hyvin vahvat.
Kannattaisiko lääkkeen annostusta tarkistaa?..tai kokeilla jotain toista..

Serotoniinin vajetta ilmeisesti itselläni oli aikoinaan tai sitten johtui hormonikierukasta.
Olin to-del-la ärtynyt, raivotar melkeinpä ja oli vaikea tulla itsensä kanssa juttuun:/ ..perhe kärsi siinä sivussa myös. Lääkäri määräsi Seromexiä ja oireet helpottivat, tulivat hitaasti kuitenkin takaisin. Kierukan kun poistatin, hävisivät voimakkaat oireetkin..alkujaan jo aavistelinkin että siitä voimistuneet oireeni johtuivatkin. kaikille ei tuo hormonaalinen ehkäsy sovi.
Seromexin jätin myös pois kokonansa.

Olen kyllä kärsinyt aina PSM-oireista ja iän karttuessa ne ovat lisääntyneet, voimistuneet.
Nyt kuitenkin hallinnassa. Ärtymystä, hermostuneisuutta on vaihtelevasti enää esim. ovulaation aikoihin ja hieman ennen menkkoja-niiden kanssa kuitenkin tulen juttuun. :)

Kannattaa käydä uudemman kerran lääkärin juttusilla. Toivon että apu pian sinulle löytyy.

Oikein ihania aurinkoisia kevätpäiviä siulle toivottelen!!!:wave::flower:

Mulla myös tuollasia oireita ja kun läärissä ei löydetty vikaa kilpirauhasesta, eikä muista niin itse epäilen nyt tuota hiivasyndroomaa. Papassa kun öytyi hiivat 3+.

Nyt hain luontaistuotteista apua ja katsotaan paraneeko mieliala ym. oireet paremmaksi.

Ruokavaliosta pois sokeri, valkoiset vehnät, hiivatuotteet ja vähähiilihydraattinen ruokavalio tilalle. Katsotaan tehoaako..

Yhteistyössä