Voiko ihokeliakia oireilla atooppisen ihottuman tapaan? Kokemuksia kaipaan muutenkin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja atoopikon(?) äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

atoopikon(?) äiti

Vieras
Otsikossa siis kysymys. Meillä tytöllä ollu ihottumaa kasvoissa ja nyt koko vartalolla. Atooppisena hoidetaan mutta on tullu mieleen tuo keliakiakin.

Millaista tuo ihokeliakia ihottuma on? Netin kuvista en oikein ottanu selvää

Mä en tiedä millainen on ihokeliakia, mutta atoopikko kuopukseni oireilee välillä vilja- ja maitotuotteista. Etenkin pastöroitu maito aiheuttaa lehahduksen kropassa. Niitä kannattaa siis vältellä vaikka ei olisikaan keliakia. Siis atoopikon. Meillä on päiväkodissa ohjeistus, että ruokajuomana vesi. Kotona saa (luomu)maitoa joskus kaakaota juodessaan. Leipää syödään varovaisesti, mutta ei olla poistettu kokonaan käytöstä.

Mä en tiedä millainen on ihokeliakia, mutta atoopikko kuopukseni oireilee välillä vilja- ja maitotuotteista. Etenkin pastöroitu maito aiheuttaa lehahduksen kropassa. Niitä kannattaa siis vältellä vaikka ei olisikaan keliakia. Siis atoopikon. Meillä on päiväkodissa ohjeistus, että ruokajuomana vesi. Kotona saa (luomu)maitoa joskus kaakaota juodessaan. Leipää syödään varovaisesti, mutta ei olla poistettu kokonaan käytöstä.

Siis luomumaidostako ei oireile? Pitääpä testata. On kyllä kova juomaan maitoa

Alkuperäinen kirjoittaja atoopikon(?) äiti;26079982:
Siis luomumaidostako ei oireile? Pitääpä testata. On kyllä kova juomaan maitoa

Luomumaidosta ei oireile lainkaan yhtä pahasti. Pieninä määrinä ok, mutta ei sitäkään voi ihan huvikseen lipittää. Kannattaa kuitenkin koittaa, tuo käsitelty maito aiheuttaa oireita ihan terveillekin (siis joillekin).

Mä epäilin meidän pojalla vilja-allergiaa, etenkin kun pienenä meni maha kuralle vellistä. Kun sitten vaihdoin tattariin, vatsaoireet poistui. Mutta ainakaan testeissä allergiaa ei todettu. Mutta samalla reissulla lääkäri kirjoitti tuon suosituksen päiväkotiin ja kertoi, että varsinkin "raaka" maito voi pahentaa iho-oireita. Kuumennettu maito, esim. laatikkomuonassa ei ole yhtä paha.

Annatko kalsiumlisää? Meidän keliaakikkotyttömme ei käytä joka päivä tarpeeksi maitotuotteita ja nyt olis hakusessa sopiva muoto saada kalsiumia.

Annatko kalsiumlisää? Meidän keliaakikkotyttömme ei käytä joka päivä tarpeeksi maitotuotteita ja nyt olis hakusessa sopiva muoto saada kalsiumia.

Taas sua pommitan, että millasia iho-oireita oli? Ja tuo kalsiumasia kiinnostaa minuakin jos yrittäis vähentää tuota maidonjuontia. Toki vois tässä kysellä myös hoitavalta lääkäriltä mielipidettä ennen kuin joku täällä palstalla huolestuu :)

Alkuperäinen kirjoittaja atoopikon(?) äiti;26080030:
Taas sua pommitan, että millasia iho-oireita oli? Ja tuo kalsiumasia kiinnostaa minuakin jos yrittäis vähentää tuota maidonjuontia. Toki vois tässä kysellä myös hoitavalta lääkäriltä mielipidettä ennen kuin joku täällä palstalla huolestuu :)

Esim. posket oli karheat, melkeinpä voisi sanoa, että suomumainen iho.

Alkuperäinen kirjoittaja atoopikon(?) äiti;26080066:
Sama homma täällä ollu + lisäksi muualla kropassa. Toki ominaista myös atopialle. Pitää kyllä kysyä lääkäriltä voisko testata koska en usko että osaan tehä sitä apteekin testiä (ja eipä se diagnoosiin riitäkään)

Minkä ikäinen tyttösi on? Meidän tyttö on 4-v. Keliakian toteamiseksi ensin otettiin verikoe, joka näytti positiivista ja sitten laitettiin vielä lähete koepalojen ottoon. Onneksi mahalaukun tähystys lapsille tehdään nukutuksessa. On sen verran hirvittävä kokemus, kun mulle on myös tehty aikanaan samat keliakiatestit(mulla näytti negaa).

Vaikkakin ne neulat ja oudot ihmiset ympärillä olivatkin tytölle ihan tarpeeksi traumaattinen kokemus itsessäänkin. : / Mutta onneksi kuitenkin syy oireisiin löytyi ja nyt tyttö voi paljon paremmin. :)

Minkä ikäinen tyttösi on? Meidän tyttö on 4-v. Keliakian toteamiseksi ensin otettiin verikoe, joka näytti positiivista ja sitten laitettiin vielä lähete koepalojen ottoon. Onneksi mahalaukun tähystys lapsille tehdään nukutuksessa. On sen verran hirvittävä kokemus, kun mulle on myös tehty aikanaan samat keliakiatestit(mulla näytti negaa).

Vaikkakin ne neulat ja oudot ihmiset ympärillä olivatkin tytölle ihan tarpeeksi traumaattinen kokemus itsessäänkin. : / Mutta onneksi kuitenkin syy oireisiin löytyi ja nyt tyttö voi paljon paremmin. :)

Kohta 3 v. Otettiinko verikoe kädestä vai sormenpäästä. Taidan olla itse niin neulakammoinen että moinen seikka huolestuttaa mutta pitää tytön takia yrittää olla reipas, siis jos nyt pääsee kokeeseen. Ja jos ei pääse, nostan metelin, niin paljo mua tuo huolestuttaa. Niin ja on siis sukurasitustakin

Alkuperäinen kirjoittaja atoopikon(?) äiti;26080136:
Kohta 3 v. Otettiinko verikoe kädestä vai sormenpäästä. Taidan olla itse niin neulakammoinen että moinen seikka huolestuttaa mutta pitää tytön takia yrittää olla reipas, siis jos nyt pääsee kokeeseen. Ja jos ei pääse, nostan metelin, niin paljo mua tuo huolestuttaa. Niin ja on siis sukurasitustakin
Kyynärtaipeesta otettiin näyte. Sillä perhosen näköisellä vempeleellä.

Yhteistyössä