Voiko hyttysistä saada jonkun taudin?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Jalkapöydän päällä oli hyttynen ja litsautin sen kuoliaaksi ja siitä jäi verinen läiskä jalkapöydän päälle. heti tuli mieleen, että minkähän hebatiitin siitä saa. :/

Lilli
Mä tänään mietin just samaa, kun tuli mieleen, että jos jollain kaverilla tms. olis hiv, niin voisiko siltä saada tartunnan kun istuis sen kanssa terassilla ja hyttynen pistäis ensin sitä, sitten mua?
Eikö periaatteessa vois tarttua?

ap
Ei iho kai siitä kohtaa rikki ollut... Ihan vieressä on sellainen kuivakka kohta, mutta ei siitäkään pitäisi oikein rikki kai ihon olla. Neoamiseptilla putsasin heti sen.

ap
Kurkkasin ja siis ton jänisruton voi näimmä saada ihan hyttysenpistosta eli toi että tapoin sen liiskaksi jalkaani niin ei liity siihen. Eli kaiketi ne hepatiitit ja muut voi saada myös siis siitä pistostakin ihan eikä vain siitä, että tappaa sen hyttysen?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kurkkasin ja siis ton jänisruton voi näimmä saada ihan hyttysenpistosta eli toi että tapoin sen liiskaksi jalkaani niin ei liity siihen. Eli kaiketi ne hepatiitit ja muut voi saada myös siis siitä pistostakin ihan eikä vain siitä, että tappaa sen hyttysen?
Joo, pistosta nimenomaan. Ite sain pienenä ton jänisruton hyttysen pistosta

äiti
meidän pojalla (4,5kk) on ainaki 20 itikan pistoo, enkä oo hetkeekään aatellu et siitä mitään tauteja tulis..jos tulis ni ehkä olis olemassa jo rokote itikan pistoo varten :D

"vieras"
mulle iski paniikki nyt. Mun vasempaan käteen on pistännyt tänään ties mitä hyttysiä ja mäkäräisiä. Nyt se ei oikein liiku ja kun liikkuu, kyynärtaipeesta sattuu. Tuntuu kuin käsi olisi horroksessa. Muut raajat toimivat normaalisti. Liittyykö tämä noihin pistoihin? Mitään muuta en tänään ole oikeastaan tehnyt kun istutnut ja ajanut autoa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;21040085:
Jänisruton, borrelioosin tai Inkoonviruksen. En oo kyllä kuullut että kukaan olis saanu yhtäkään noista, mutta teoriassa mahdollista.
Jänisruton voi noista kolmesta saada todennäköisimmin. Inkoonviruksen todennäköisyydestä ei ole minulla mitään tietoa. Borrelioosia ei voi saada hyttysen pistosta, vaan ainoastaan punkin puremasta.

Säiden lämpeneminen tuo tiikerihyttysen Suomeen | Etelä-Savo | yle.fi

"Hyttysen puremasta ei voi saada borrelioosia, sanoo hyttystutkija Kimmo Saarinen."

Yhteistyössä