Voiko hernekeiton keittämisessä epäonnistua? Voi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aktiivinen jäsen
27.08.2010
1 931
0
36
Helsinki
minalupaan.blogspot.com
Keittelin tyytyväisesti tuossa noita herneitä (liotin yön yli) ja kun menin kurkistamaan kannen alle vajaan tunnin keittelyn jälkeen huomasin kauhukseni, että herneet olivat kuoriutuneet kokonaan! Eli tosiaan valkoisia kuoria kellui keiton pinnalla ja itse herneet olivat monet haljenneet.

Olenko siis liottanut herneitä liikaa? Pussissa luki vain, että "liotetaan yön yli", mutta oma yöni on usein vähän pitkänlainen. Haha. Herneet olivat likoamassa siis noin 12 tuntia!

Ei siinä sitten muuta kuin ronkkimaan ne kuoret pois ja minä nyt sitten kuitenkin tungin sekaan sipulin, lihat ja mausteet! Huh huh. Saa nähdä mitä tuostakin keitosta oikein tulee :S

// Oikeasti ei voi ihminen olla näin uusavuton jonkun näinkin simppelin asian suhteen! Nyt kun kävin kurkistamassa kannen alle, niin jotenkin keitto oli kivasti sakeutunut. Eli pitää kai vain keittää lisää? Mutta onko noiden herneiden kuoriutuminen ihan normaalia?

Viimeksi muokattu:
Keittelin tyytyväisesti tuossa noita herneitä (liotin yön yli) ja kun menin kurkistamaan kannen alle vajaan tunnin keittelyn jälkeen huomasin kauhukseni, että herneet olivat kuoriutuneet kokonaan! Eli tosiaan valkoisia kuoria kellui keiton pinnalla ja itse herneet olivat monet haljenneet.

Olenko siis liottanut herneitä liikaa? Pussissa luki vain, että "liotetaan yön yli", mutta oma yöni on usein vähän pitkänlainen. Haha. Herneet olivat likoamassa siis noin 12 tuntia!

Ei siinä sitten muuta kuin ronkkimaan ne kuoret pois ja minä nyt sitten kuitenkin tungin sekaan sipulin, lihat ja mausteet! Huh huh. Saa nähdä mitä tuostakin keitosta oikein tulee :S

// Oikeasti ei voi ihminen olla näin uusavuton jonkun näinkin simppelin asian suhteen! Nyt kun kävin kurkistamassa kannen alle, niin jotenkin keitto oli kivasti sakeutunut. Eli pitää kai vain keittää lisää? Mutta onko noiden herneiden kuoriutuminen ihan normaalia?

Ei hätiä =) liotetut tekevät noin ja soppa on ihan ok.

Ahahhaha! Kiitos näistä lohduttavista viesteistä!

Oikeasti meinasi ihan tuskanhiki nousta pintaan, kun ajattelin epäonnistuvani jossakin näin yksinkertaisessa asiassa, kuin hernekeiton keitto.

Helpottavaa kuulla, etten olekaan aivan toivoton.

Mutta siis tosiaan tämä on ensimmäinen keittokertani, enkä ole koskaan sen kummemmin tarkastellut toisten ihmisten hernekeittoiluja. Ei siis mitään tietoa siitä, kuuluuko kuorien irrota vai ei!

Kiitos siis teille kaikille ;)

Jos osana hernekeiton keittämiseen kuuluu ruokahalun herättäminen, niin siinä olen epäonnistunut. Kaverini on diabeetikko ja hänen täytyy syödä säännöllisesti. Kun asuin yksin, tein hänelle ruokaa silloinkin kun itseäni ei nälättänyt. Kerran avasin hernekeittopurkin ja tein reiän sen pohjaan, jotta saisin sisällön puhallettua kätevästi kattilaan. Puhaltaessani tein samalla yrjöääniä ja kaverini seurasi sivusta, kun vihreä göntsä valui hitaasti kattilaan. Hän kylläkin virnisteli, joten sikäli esitykseni ei mennyt aivan hukkaan.

Yz, kuulostaa hienolta!

Tiedystelisin vielä, että voiko hernekeittoa ns. keittää liikaa? Varmasti voi, jos odottaa 12 tuntia ja nesteiden häviämistä. Tarkoitan nyt kuitenkin, että voiko keitto muuttua täysin mössöksi jos keitän esim puoli tuntia liikaa? Onko parempi keittää vähän turhankin kauan kuin ehkä hieman liian vähän?

Yz, kuulostaa hienolta!

Tiedystelisin vielä, että voiko hernekeittoa ns. keittää liikaa? Varmasti voi, jos odottaa 12 tuntia ja nesteiden häviämistä. Tarkoitan nyt kuitenkin, että voiko keitto muuttua täysin mössöksi jos keitän esim puoli tuntia liikaa? Onko parempi keittää vähän turhankin kauan kuin ehkä hieman liian vähän?

Minun mielestä hernekeiton kuuluukin olla tosi sakeaa, joten ei varmasti mene pilalle, jos keität ½ tuntia liikaa. Katso vaan, ettei palapohjaan. Jotkuthan hauduttaa hernekeiton uunissa yön yli.

Ahahhaha! Kiitos näistä lohduttavista viesteistä!

Oikeasti meinasi ihan tuskanhiki nousta pintaan, kun ajattelin epäonnistuvani jossakin näin yksinkertaisessa asiassa, kuin hernekeiton keitto.

Helpottavaa kuulla, etten olekaan aivan toivoton.

Mutta siis tosiaan tämä on ensimmäinen keittokertani, enkä ole koskaan sen kummemmin tarkastellut toisten ihmisten hernekeittoiluja. Ei siis mitään tietoa siitä, kuuluuko kuorien irrota vai ei!

Kiitos siis teille kaikille ;)

[QUOTE post: 34208968"]
Laita kolikoita levyn ja kattilan väliin niin ei pala pohjaan, ei tarvitse sekoitellaan välillä.
[/QUOTE]
Juu, samanpaksuisia pitää olla. Äiti kertoi tuon kun olin lapsi ja silloin riitti 5-penniset.

Yhteistyössä