Voiko helikobakteeri tarttua lapseen?? Ja miten se yleensä tarttuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolettaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolettaa

Vieras
Miehellä on otettu helikobakteeri näyte kakasta ja vastaus tulee ensi viikon loppupuolella. Oireina vatsakipua, vääntelyä, oksentelua, heikotusta, närästystä ja ties mitä.

Mietin tässä, että voiko mies jotenkin tartuttaa sen meidän esikoiseen 5v.(JOS SIIS miehellä on tuo HELIKO), kun tällä esikoisella on myös noita vatsavaivoja ja ne muistuttaa ihan miehen oireita. Tarttuuko heliko esim. pisaratartuntana tai syljen välityksellä??

Vajaa kuukausi sitten molemmat, mies ja esikoinen, olivat vatsataudissa. Molemmilla oli 38 kuume ja oksentelua, vatsanväänteitä, turvotusta jne. ja ainakin miehellä ylävatsakipua. Nyt taas esikoisella mahakipua ja meinaa oksentaa. Röyhtäilee koko ajan. Näiden vatsatautien välissä esikoistytöllä maha turposi aina iltaisin palloksi.

Kaiken lisäks tyttö on helposti jännittävä ja stressaava lapsi. :( Rassu, kun on tullut niin äitiinsä. Esim. kun ollaan jonnekin lähdössä kylään vähänkin oudompaan paikkaan, niin tyttö menee tekeen "stressikakan" ennen lähtöä, aivan kuin minäkin. Mietin, että onko mahdollista, että jo näinkin pienellä lapsosella olla helikobakteeri?? Siis jos olis saanut sen mieheltä(jonka vastausta ei vielä tiedä)

Menipä monimutkaiseksi selitykseksi. :)

En tiedä, pitäiskö kiikuttaa tältä pieneltäkin kakkanäyte tk:hon...

Alkuperäinen kirjoittaja hiirimatto:
En tiedä miten heliko tarttuu. Miehellä todettiin viime kesänä heliko-bakteeri ja minä kävin myös kokeessa, mutta minulla ei ollut.

Siis otetaanko se automaattisesti koko perheeltä , jos miehellä todetaan heliko? Vai pitääko ihan itse vaatia??
:)

Alkuperäinen kirjoittaja huolettaa:
En tiedä miten heliko tarttuu. Miehellä todettiin viime kesänä heliko-bakteeri ja minä kävin myös kokeessa, mutta minulla ei ollut.

Siis otetaanko se automaattisesti koko perheeltä , jos miehellä todetaan heliko? Vai pitääko ihan itse vaatia??

Vaatimalla vaadin, koska minulla oli vähän aikaisemmin niveltulehdus, jonka syytä ei löydetty. Lapselta ei näytettä otettu, koska ei mitään oireita.

Vaatimalla vaadin, koska minulla oli vähän aikaisemmin niveltulehdus, jonka syytä ei löydetty. Lapselta ei näytettä otettu, koska ei mitään oireita.

Kun ja jos miehellä todetaan se.

saattavat aiheuttaa lapsesi ja miehesi oireet.Siihen ei tarvita helikobakteeris, mutta bakteeri voi tosiaan olla lapsellakin.Tartunta tavasta en tiiä, mut esikoiseltani otettiin koe 3-vuotiaana kun sillä alvariinsa sattu mahaan, mitään ei kuitenkaan löytyny. Minä ja esikoiseni ollaan tänä talvena sairastettu tota outoa vatsatautia, että välillä vähän niinku paranis ja kohta on taas oireita päällä.Kokoajan väsymys ja minä itse virustaudin päätteeksi olin jo neurologian osastolla kun tuli jälkitautina tuntohäiriöitä käsiin ja jalkoihin ja oon kuullu samanlaisista tapauksista täälläpäin myös. Eli oudoksi heittäytyy ilmasto ja virukset:(

Alkuperäinen kirjoittaja Pia06:
saattavat aiheuttaa lapsesi ja miehesi oireet.Siihen ei tarvita helikobakteeris, mutta bakteeri voi tosiaan olla lapsellakin.Tartunta tavasta en tiiä, mut esikoiseltani otettiin koe 3-vuotiaana kun sillä alvariinsa sattu mahaan, mitään ei kuitenkaan löytyny. Minä ja esikoiseni ollaan tänä talvena sairastettu tota outoa vatsatautia, että välillä vähän niinku paranis ja kohta on taas oireita päällä.Kokoajan väsymys ja minä itse virustaudin päätteeksi olin jo neurologian osastolla kun tuli jälkitautina tuntohäiriöitä käsiin ja jalkoihin ja oon kuullu samanlaisista tapauksista täälläpäin myös. Eli oudoksi heittäytyy ilmasto ja virukset:(

että hällä meni voimat kokonaan aina oksennuksen jälkeen.. käsistä ainakin.
Niin ja miehellä oli taas yks yövuoro vatsa juonitellut (röyhtäyttänyt, oksettanut, ylävatsakipua) ja töissä oli kans tullut oireena tuo voimattomuus jäsenissä. Se "kohtaus" oli kestänyt reilu pari tuntia. Ihme tauti????? Väsynyt on mies ollut ja nyt kun ajattelee niin tuo esikoinenkin.

ja nyt tytöllä meni "tauti" taas ohitse. Eilen se alkoi ja tänä aamuna meinas oksu tulla aamupalan jälkeen. Meni nukkuun uudestaan ja heräs kuin tauti ei olis ollutkaan. Söi sitten lounaan normaalisti ja ei kuulemma väännä mahaa enää. Kummastuttaa kyllä..

vaatia itse

Itseltäni todettiin helikobakteeri ulostekoen myötä ja nyt ankara yhdistelmä-häätöhoito. ihmettelen vain helikobakteerin tarttumista... Jokapaikassa sanotaan, että se tarttuu syljen välityksellä vanhemmilta tai iso-vanhemmilta lapseen. Jos helikobakteeri tarttuu syljen välityksellä, niin eikö voisi olettaa, että esim. suutelemisen kautta helikobakteeri saattaisi tarttua kumppanille. Miksi siis ei suutelemisen kautta voisi tarttua? Miksi aina vohkataan, että vanhemmilta tai iso-vanhemmilta. Voisiko joku asiantuntija kertoa

Helikobakteeri-infektion tavallisin tartuntareitti on ilmeisesti oro-oraalinen.

Pienessä aineistossa (4 lasta ja 8 vanhempaa) DNA fingerprinting -tekniikalla osoitettiin samat (tai samankaltaiset) bakteerikannat perheenjäsenillä.

1221 saksalaiselle lapselle tehtiin 13C-ureahengitystesti 2. H. pylori -infektion prevalenssi oli lapsilla 11.3 % (95 % CI, 9.5 - 13.3) ja heidän vanhemmillaan 36.4 % (95 % CI, 33.5 - 39.4). Odds ratio (OR) H. pylori -infektiolle lapsilla, joiden äideillä oli infektio, oli 16.5 (95 % CI, 8.9 - 30.8). Mahdollisten sekoittavien tekijöiden vakioinnin jälkeen OR oli 7.9 (95 % CI, 4.0 - 15.7). OR H. pylori -infektiolle lapsilla, joiden isällä oli infektio, oli 7.8 (95 % CI, 2.5 - 24.2). Sekoittavien tekijöiden (paitsi äidin infektion) vakioinnin jälkeen OR oli 3.8 (95 % CI, 0.8 - 19.1). Tulokset viittaavat siihen, että infektoituneet vanhemmat, erityisesti infektoituneet äidit, välittävät H. pylori -infektion lapsiinsa.

H. pylori -infektion transmissiota tutkittiin perheissä ureahengitystestiä ja serologiaa käyttäen 3. 68 % H. pylori -positiivisten henkilöiden aviopuolisoista oli myös infektoituneita, kun H. pylori -negatiivisten henkilöiden puolisoista vain 9 % oli infektoituneita (p<0.0001). Myös infektoituneiden vanhempien lapsilla oli H. pylori -infektio useammin kuin infektoitumattomien vanhempien lapsilla (40 % vs. 3.5, p<0.001). Tässä tutkimuksessa lasten testitulokset eivät riippuneet siitä, oliko isä vai äiti indeksitapaus.

Mulla on ollut helikobakteeri ja silloin lääkäri sanoi, että se on oikeastaan kaikilla, mutta joillakin se aktivoituu. En sitten sen enempää asiasta tiedä, mutta ei se meillä ainakaan mieheen tarttunut niin että olisi aktivoitunut ja aiheuttanut harmia.

miten käytännössä tarttuu, onko tietoa seuraavista:

- poskipusut
- lusikan nuoleminen (tämä on ilmeisesti yleisin tapa, samoin suusuukot mutta niitä ei karieksen vuoksi juuri suositella muutenkaan)
- aivastus (??)
- likaiset kädet (vai ainoastaan suun limaeritteiden kautta?)
- lika lattialla (kysyn varmuudenvuoksi kun en ole th ammattilainen ja tämä palsta lienee näitäkin kysymyksiä varten ..=)
- muuta, mitä ??

sukulaisella nimittäin todettiin ja mietitään nyt hänen omasta toiveestaan voiko hoitaa lastamme (1 v.)

Bakteeria kantaa yli puolet maailman ihmisistä ja näyttää olevan jotenkin geeneillä merkitystä missä suvuissa ja perheissä "puhkeaa" oireilemaan.
Oireet ovat vatsan turvotus nopeasti sen jälkeen kun on laittanut jotain suuhun ja siis pierettää tolkuttomasti:)
Tuon vatsan "pöhötyksen" ja lievien ylävatsakipujen vuoksi menin lääkäriin ja kakkanäytteestä todettiin.
Sain häätökuurin, jonka aloitin tänä aamuna.
Kun on kuuri - ei alkoholia ja kannattaa syödä normaalin terveesti ja ehkä vielä ottaa RELA-tabs päivässä kuurin aikana ja sen jälkeenkin (ettei tärkeimmät ja tarpeelliset bakteerit häviä vatsasta).
Kun luin noita immeisten juttuja aiheesta - oli niissä osassa sellainen hysteria että ei voinut kun nauraa. Yleensä vatsan oireet johtuvat jatkuvasta napostelusta, mitä sattuu ja pääasiassa makeata ja rasvaista tai muuten raskasta sulatettavaa - sitten yksi laajasti vatsaa rasittava on tuo laktoosi-intoleranssi jota itsekin kannan.
Kaurapuuroaamiainen hedelmän kanssa, normaali vihanneksin höystetty lounas, kevyt päivällinen ja ruisleipäpitoinen iltapala - niin johan kuukauden kuluttua huomaa että vatsa voi hyvin ja paino putoaa... Palan painikkeeksi aamulla oikeaa maitoa, lounaalla ja päivällisellä vesi/mineraalivesi ja iltapalalla varsinkin lapsille maito - jos maito sopii:)
Kaiken yksinkertaisen lisäksi säännöllinen liikunta, tarkoittaa siis noin tunnin hiostavaa ja pulssia nostattavaa rasitusta vähintään joka toinen päivä.
Näin se vain on...

Siis miten tarttuu:
-ei kirveelläkään - saamme sen jossain vaiheessa elämäämme ihan ruoasta - tai muusta suuhun laitetusta:)
-mummot ja vaarit ja isät ja äidit - olkaa siis levollisin mielin - halikaa lapsianne ja toisianne :)

ei todellakan tartu! se on geeneissä. Itselläni oli se ja lääkäri sanoi ettei lastani tarvitse testata jos hänelle ei "puhkea" se

Ja todellakin tarttuu! Ei se bakteeri ole geeneissä, hyvät hyssykät, vaan alttius sairastua bakteerin vaikutuksesta. Yleisimmin helico saadaan jo lapsuudessa (eli saadaan tartunta), mutta mahdolliset oireilut alkavat yleensä paljon vanhemmalla iällä.

Itse menin lääkäriin vatsaoireiden takia n.3vuotta sitten,minulla todettiin helikobakteeri.Söin kolme erilaista häätökuuria ja kävin paksusuolen tähystyksessä.Nyt sitten viimeisin uloste näyte oli negatiivinen,hyvä näin.Mutta kuinka ollakaan 6 vuotias poikani joka vatsaansa valitteli jo kauan aikaa.Nyt todettiin hänellä se heliko että se siitä ilosta sitten.Nyt sain reseptit postissa ja tiedän kuinka rankka itsellä toi hoito oli olin todella pahoinvoiva hoitojen aikana ja lisäksi sain kerran allergisen reaktion penisiliinistä.Pojalla myös vaikea niellä pillereitä,mutta lääkäri sanoi että voidaan rikkoa ja laittaa esim.jugurttiin tai mihin nyt itse haluaa.

Minulta myös Heliko hoidettu pois n.6v sitten. Heliko on yleinen bakteeri, joka elää pohjukais-suolen limakalvolla ja on sen takia huonosti häädettävissä. Oireelliset ihmiset hoidetaan. Sitä ei seulota vaikka perheessä jollain se olisi ollut!

Yhteistyössä