voiko hedelmöityksen tai ovulaation tuntea?

  • Viestiketjun aloittaja pipipää
  • Ensimmäinen viesti
pipipää
Hei vaan, täällä raskaaksi tulemista toivova. Sellaista kokeneemmilta kyselisin että onko mahdollista raskauden alkua tuntea? Tai onko kukaan sellaista tuntenut? Tai onko hedelmöityksen jälkeen ollut mitään tuntemuksia? (lähinnä vatsassa:) Vai onko niin, että raskaana olemisen "ensioire" todellakin on kuukautisten pois jääminen?

Toinen ihmetyksen aihe olisi tuo ovulaation tuntemus.. Onko ketään kuka sellaisen tuntee? Itse tunnen ovulaation (tai sitten en:) mutta hieman (1-2päivää) ennen kuin ovulaation aika nettilaskureiden mukaan olisi..

Kiitoksia etukäteen vastauksista jos sellaisia tulee :) Ja mukavaa kevään odottelua kaikille.
 
NT
Mä tunnen ovulaation todellakin hyvin, johtuen endometrioosista. Kipu on sitä luokkaa, että voin pyörtyä tai oksentaa, edes kolmiolääkkeet ei auta. Yritäppä siinä sitten saada lasta aikaiseksi.
 
ÄssÄ!
olen ovulaation tuntenut niin kauan kuin muistan, koko kylki kipeä eikä pystynyt kunnolla liikkumaan. En kyllä tärppäämistä ole koskaan "tuntenut" mutta olen aavistanut jotenkin kaikki raskaudet
 
Katriina _
Hedelmöitymistä tuskin voi tuntea, jotkut tuntevat kyllä sitten kiinnittymisen jollain lailla, tapahtuu n. 5 - 7 päivää hedelmöittymisestä. Ovulaatio voi myös aiheuttaa erilaisia tuntoja.
 
jojottaja
Mä tunnen oviksen joskus nippailuna munasarjan kohdalla (usein vuorokuukausina kummallakin puolella), ekassa kierrossa pillereiden lopettamisen jälkeen tuli ovispäivänä ihan kunnon menkkamaiset maha- ja selkäkivut. Lapsia ei ole vielä, joten hedelmöittymisen tuntemisesta en tiedä. ;)
 
tyttö82:)
Itse tunsin raskaaksi tulemisen jälkeen 2vko kuluttua sellasta tunnetta alavatsassa että joku työntäs molemmilta puolilta kynää ja silloin aavistin että nyt jotain "outoa"kropassa tapahtuu enkä voinut uskoa sitä onnea että olin raskaana,mutta testin tehtyä uskoin.
 
Hemmis
Minä en ole koskaan tuntenut ovulaatiota enkä tiedä onko se tapahtunut useammin kuin kerran josta olen tullut siis raskaaksi. En myöskään tuntenut kiinnittymistäkään, ensi oire siis raskaudesta oli kuukautisten poisjäänti, rintojen kipeytyminen tuli viikko pari positiivisen testin jälkeen ja pahoinvointi siitä vielä n. viikko eteenpäin.
 
pipipää
joopa joo... nyt kun raskaaksi haluaisin tulla niin alan kokemaan kaikenlaisia "tuntemuksia", suurin osa varmasti kuviteltuja ja tämänpä vuoksi olen kiinnostunut muiden tuntemuksista. Haluaisin niiiin kovasti tulla raskaaksi ja tuntuu että vatsani on koko ajan kipeä kun toivon sitä niiiiiiin.....
 
en osaa
Mä en noista nippailuista osaisi kyllä mitään päätellä, sillä mulla nippailee alavatsassa varmasti päivittäin. Nyt tälläkin hetkellä tuntuu, kuin joku aina välillä tökkäisi neulalla sisältä päin.
 
kuplija
Itse tunsin kp 10-15 aikaan suunnilleen (vain yhden päivän ajan) järkyttävää kuplimispörinää mahassa. Eli tuntui niinkun jotain pienen pieniä kuplia olisi pulputtanut mahassa.. hmm sitä on vaikea selittää.. Viikosta 4 alkaen on oksettanut ja kuvottanut ja en ole pystynyt syömään oikein mitään, ja se jatkuu edelleen (nyt vk 8). Kuukautiskipujen tyyliset oireet alkoi vasta viikolla 5.

Ovulaation olen joskus tuntenut nipistyksenä tai nappailuna mahassa.
 
Pipipäälle
Kannattaa lukea ihan perusasioita ihmisen lisääntymisen esim. PeSun sivuilta: http://metku.net/~pesu/ ja sieltä esim. ovulaation tunnistaminen. Ovulaatiossa lämpöjen KUULUU nousta, muuten ovulaatiota ei ole tapahtunut tai se on heikko. Lämpöjen kuuluu olla koholla menkkojen alkuun asti eli raskautta lämmöistä ei voi mitenkään päätellä. Monilla raskauden ensimmäinen "oire" onkin kuukautisten poisjääminen, monilla taas voi tulla erilaisia tuntemuksia. Mutta.. niitä täysin samoja tuntemuksia voi tulla ihan normaalissa kierrossa, kun hormonitasot vaihtelevat.

Ovulaatiokipuja voi tulla päiviä ennen ovulaatiota (follikkeli kasvaa), ovulaation aikana (rakkula puhkeaa) ja ovulaation jälkeen (keltarauhenen lähtee toimimaan ja voi olla kivulias). Itselläni ainakin nuo ovat helposti tunnistettavia oireita ja kun olen ovulaatiota testaillut + sitä on ultrattu, niin tunnistan kyllä onko kyse kasvusta vai itse ovulaatiokivusta.

Hedelmöittymistä itsessään ei voi tuntea, koska se on pieni solutapahtuma,mutta sen jälkeen voi tulla erilaisia tuntemuksia. Niitä ei kuitenkaan kannata jäädä liiaksi "tuijottelemaan", koska oireet ovat siis normaalikierrossakin kovin samanlaiset.
 
KM:jä takana
Mulla oli entisessä työpaikassa kanssani samanikäinen nainen, joka kertoi aina,
että heidän 2 lastaan on saanut alkunsa niin, että hän tunsi ovulaation ja sitten vaan miehen kanssa hommin...napsahti kummallakin kerralla laakista raskaaksi.
Muutenkin hän tunsi tapahtumia kehossa eritavalla kuin useimmat.
Aika jännää...

Mulla itselläni taas kolmannen lapsen syntymän jälkeen on tullut mieleen,
että kun oltiin miehen kanssa mökillä ja rakasteltiin, tunsin n.20-30 minuutin päästä pihalla ollessani itsekseen sellaisen sisäisen "poksahduksen" - ihan kuin olis saippuakupla puhjennut alavatsassa, enkä sen koommin sitä ajatellut.
Vasta kun ( täysin yllätyksenä tullut ) raskaus todettiin ja sittemmin sain tytön, muistin tän tapahtuman - ja olen ihan satavarma, että juuri sinäpäivänä aloin tyttöämme odottamaan.
( Minun ei koskaan lääkäreiden mukaan pitänyt tulla luomusti raskaaksi !! )

Jotakin siis tunsin silloin, vaikka itse ovulaatiota en ainakaan tietääkseni huomaa mitenkään.
 
aamunkuiskaus
me ollaan oltu ilman ehkäisyä nyt 2v.3kk eikä vauvaa kuulu :(. Mulla on kans joka kierrossa kaikenlaisia oireita ja tuntemuksia, kuvittelen ne oireet raskausoireiksi ja ne ei sitten niitä kuitenkaan oo. Muutama kk sitten mulla oli luultavasti keskenmeno, lääkärikin sanoi että se on sitä luultav.ollut. Sitä ennen mulla oli juuri samanlaisia oireita kun nyt ja kiertopv 18 menossa. Eli kun oli kiertopv15 ja 16 mulla on ollut tosi kipeä maha ja istuminenkin vähän sattunut. Sitten ei ole rinnat kipeänä kun ne on joka kierrossa 17päivänä alkanut ja töissä oksetti piimä enkä voinut sitä juoda vaikka normaalisti tykkään siitä. Sitten oon yökkinyt aamulla hampaita pestessä ja näin oli silloin kun oli keskenmeno. Nyt mietinkin että voisinko olla raskaana?? Aina ennen kuukautisia mulla on myös yöhikoilua viikkoa ennen joten saapa nähdä tuleeko nyt. Keskenmenoa ennen tämä oire myös puuttui. Toivon kovasti että nyt olisi tärpännyt! Aikaisemmat raskauteni ex miehen kanssa on alkaneet melkein pelkästä ajatuksesta mutta nyt on niin vaikeaa :(. Aavistanut en ole koskaan raskauksia. Kun joka kk pettyy ei uskalla edes aavistella mitään. Toivoa en ole vielä menettänyt, ehkäpä nyt vois olla et vihdoinkin oltais onnistuttu :)
 

Yhteistyössä