Voiko gradun tekemisen aloittaa vaikka ei ole vielä kandin papereita saanut?

• Viestiketjun aloittaja Emilia-Ella
  • Ensimmäinen viesti
Emilia-Ella
Eli tilanne on tämä, kandidaatintutkinnosta puuttuu vain yksi kurssi (tilastotiede) ja tuo on minulle ollut hankala kurssi. Nyt pitäisi aloittaa gradun tekeminen, mutta voinko aloittaa sen kun ei ole kandin papereita vielä. Olen suorittanut maisterin tutkintoon kuuluvista opinnoista kyllä jo valtaosan. Kiitos jos joku osaisi auttaa :)

"katriina"
Eli tilanne on tämä, kandidaatintutkinnosta puuttuu vain yksi kurssi (tilastotiede) ja tuo on minulle ollut hankala kurssi. Nyt pitäisi aloittaa gradun tekeminen, mutta voinko aloittaa sen kun ei ole kandin papereita vielä. Olen suorittanut maisterin tutkintoon kuuluvista opinnoista kyllä jo valtaosan. Kiitos jos joku osaisi auttaa :)
Kannattaa mennä keskustelemaan oman opintoneuvojan kanssa.

"meeri"
Mikä estää gradun aloittamisen periaatteessa koska vaan? Aikaahan siihen kuitenkin jonkin verran suttaantuu.

Mulla olisi graduaihe valmiina ja mietin, että pitäiskö alkaa tekemään, vaikkei ole vielä opiskelupaikkaa. :D Ainoa huono puoli on se, että jos en koskaan opiskelupaikkaa saakaan, niin gradu menis hukkaan. ;)

"Katriina"
[QUOTE="meeri";27011912]Mikä estää gradun aloittamisen periaatteessa koska vaan? Aikaahan siihen kuitenkin jonkin verran suttaantuu.

Mulla olisi graduaihe valmiina ja mietin, että pitäiskö alkaa tekemään, vaikkei ole vielä opiskelupaikkaa. :D Ainoa huono puoli on se, että jos en koskaan opiskelupaikkaa saakaan, niin gradu menis hukkaan. ;)[/QUOTE]

Sinä olet motivoitunut kun on graduaihekin. Mihin aiot hakea opiskelemaan?

vfv
[QUOTE="meeri";27011912]Mikä estää gradun aloittamisen periaatteessa koska vaan? Aikaahan siihen kuitenkin jonkin verran suttaantuu.

[/QUOTE]

Ainakin meillä oikiksessa gradu tehdään niiden omien syventävien opintojen aihepiiristä. Eli vaikka ois aihe hallinto-oikeuden alalta etukäteen valmiina, niin ei auta, jos sitten ei pääsiskään hallinto-oikeuden syventäviin, vaan joutuisi esimerkiksi rikosoikeuden syventäviin.

"vieras"
Tottakai voit. Voihan gradua tehdä milloin vain. Arvosteluun jättö on sitten asia erikseen. Kannattaa kuitenkin varmistaa ohjaajalta mahdollisimman alussa, että olet oikealla suunnalla, ettet joudu turhaa työtä tekemään.

"meeri"
[QUOTE="Katriina";27011941]Sinä olet motivoitunut kun on graduaihekin. Mihin aiot hakea opiskelemaan?[/QUOTE]

No joo, psykaa tekisi mieli, mutta on niin vaikea päästä, etten tiedä viitsinkö edes yrittää (minulla jo yksi yliopistotutkinto toiselta alalta). Ulos pääsisin helposti, kunhan vaan paikan saisin. Kyllä on niin kiinnostavaa.

Emilia-Ella
Juuh, tänään oli eka tapaaminen ohjaajan kans mut ei se oikein tiennyt, eli kysyn huomen meidän laitokselta käytäntöä. Mutta käsittääkseni ei pitäs olla mitään ongelmaa ja oon kuullut että monet ottaa molemmat tutkinnot yhtä aikaa. Minulle vaan aiheuttaa harmaita hiuksia nuo pakolliset tilasto-kurssit. Ja miks ei vois aloittaa tekemään kun maisterivaiheen kurssejakin saa suorittaa. TOki ymmärrän että sitten pitää olla se kanditutkinto tehty että voi maisterin paperit ottaa ulos :)

"Katriina"
[QUOTE="meeri";27012105]No joo, psykaa tekisi mieli, mutta on niin vaikea päästä, etten tiedä viitsinkö edes yrittää (minulla jo yksi yliopistotutkinto toiselta alalta). Ulos pääsisin helposti, kunhan vaan paikan saisin. Kyllä on niin kiinnostavaa.[/QUOTE]

Kannattaa pyrkiä kohti haavetta. Mistä olet valmistunut aiemmin?
Nyt en tiedä yhtään, mutta mietin.. Onko jo korkeakoulututkinnon suorittaneilla omaa väylää toisiin yliopisto-opintoihin?
olen itekin yliopistossa, mutta en tiedä tämän enempää asioista.

"meeri"
Juuh, tänään oli eka tapaaminen ohjaajan kans mut ei se oikein tiennyt, eli kysyn huomen meidän laitokselta käytäntöä. Mutta käsittääkseni ei pitäs olla mitään ongelmaa ja oon kuullut että monet ottaa molemmat tutkinnot yhtä aikaa. Minulle vaan aiheuttaa harmaita hiuksia nuo pakolliset tilasto-kurssit. Ja miks ei vois aloittaa tekemään kun maisterivaiheen kurssejakin saa suorittaa. TOki ymmärrän että sitten pitää olla se kanditutkinto tehty että voi maisterin paperit ottaa ulos :)
Minä en kyllä ymmärrä miksei gradua voisi alkaa tekemään koska vaan?! Tuskin kukaan tulee syyttelemään, jos sitä alat tekemään. Siis tottakai graduun liittyvät pakolliset seminaarit tms. tulee tehdä jossain vaiheessa, mutta kyllähän ne voi suorittaa anyways. Onko pakollinen tilastokurssi gradun kirjoittamisen kannalta oleellinen?

Ehkä mä yksinkertaistan tätä asiaa (tai sitten en), mutta valaiskaa tyhmää miksi ei voisi alkaa tekemään?? Miksi siihen lupa pitää saada?

"aloittaja"
[QUOTE="meeri";27012105]No joo, psykaa tekisi mieli, mutta on niin vaikea päästä, etten tiedä viitsinkö edes yrittää (minulla jo yksi yliopistotutkinto toiselta alalta). Ulos pääsisin helposti, kunhan vaan paikan saisin. Kyllä on niin kiinnostavaa.[/QUOTE]

Aina kannattaa kokeilla :) Itse opiskelen kahdessa tiedekunnassa yhtä aikaa ja toisessa olen siis maisterivaiheessa ja viime syksynä hain oikeustiedettä lukemaan. Kaikki sanoi, että sinne ei niin vaan pääsekään vaan ensi yrittämällä sisään ja tämäkin ystävän kannustuksesta...muuten olisi suurin haave jäänyt toteuttamatta. Tsemppiä vaan ja hakemaan!!

"meeri"
Ainakin meillä oikiksessa gradu tehdään niiden omien syventävien opintojen aihepiiristä. Eli vaikka ois aihe hallinto-oikeuden alalta etukäteen valmiina, niin ei auta, jos sitten ei pääsiskään hallinto-oikeuden syventäviin, vaan joutuisi esimerkiksi rikosoikeuden syventäviin.
Ahaa, jollain aloilla on tuollainen käytäntö. Mun suorittamassa tutkinnossa ei valikoitu erikseen syventäviä, vaan ne oli tiedossa siinä vaiheessa kun pääaineen valitsi.

"meeri"
[QUOTE="Katriina";27012224]Kannattaa pyrkiä kohti haavetta. Mistä olet valmistunut aiemmin?
Nyt en tiedä yhtään, mutta mietin.. Onko jo korkeakoulututkinnon suorittaneilla omaa väylää toisiin yliopisto-opintoihin?
olen itekin yliopistossa, mutta en tiedä tämän enempää asioista.[/QUOTE]

Kauppatietellinen tutkinto on. Ja aikas kauan sitten suoritettu. Tekisi mieli vähän suunnata uudelle alalle. Psykaa on vaikea päästä lukemaan mitä tahansa reittiä. Selvitetty on. ;)

"vieras"
[QUOTE="meeri";27012249]Ahaa, jollain aloilla on tuollainen käytäntö. Mun suorittamassa tutkinnossa ei valikoitu erikseen syventäviä, vaan ne oli tiedossa siinä vaiheessa kun pääaineen valitsi.[/QUOTE]

Meidän laitoksella syventävät vaihtelevat lukukausittain. Useat jatkavat pro gradussa kandidaatintutkielman aihetta.

"Katriina"
[QUOTE="meeri";27012285]Kauppatietellinen tutkinto on. Ja aikas kauan sitten suoritettu. Tekisi mieli vähän suunnata uudelle alalle. Psykaa on vaikea päästä lukemaan mitä tahansa reittiä. Selvitetty on. ;)[/QUOTE]

Minäkin olen kauppatieteissä. Tosin gradu jäänyt roikkumaan.

Minäkin olen hieman lukenut psykaa avoimen kautta. mielenkiintoista :)

"meeri"
[QUOTE="aloittaja";27012231]Aina kannattaa kokeilla :) Itse opiskelen kahdessa tiedekunnassa yhtä aikaa ja toisessa olen siis maisterivaiheessa ja viime syksynä hain oikeustiedettä lukemaan. Kaikki sanoi, että sinne ei niin vaan pääsekään vaan ensi yrittämällä sisään ja tämäkin ystävän kannustuksesta...muuten olisi suurin haave jäänyt toteuttamatta. Tsemppiä vaan ja hakemaan!![/QUOTE]

Niin, kyllähän noihin aina joku sisään pääsee. Täytyy miettiä ensi keväänä, että onko paukkuja yrittää.

"meeri"
[QUOTE="Katriina";27012313]Minäkin olen kauppatieteissä. Tosin gradu jäänyt roikkumaan.

Minäkin olen hieman lukenut psykaa avoimen kautta. mielenkiintoista :)[/QUOTE]

Purista se gradu kasaan...älä sorru työelämän vietäväksi ennen!

Joo, psyka on tosi mielenkiintoista. Mäkin olen lukenut perusopinnot avoimessa ja nyt vähän jatkan aineopintoja.

"katriina"
[QUOTE="meeri";27012364]Purista se gradu kasaan...älä sorru työelämän vietäväksi ennen!

Joo, psyka on tosi mielenkiintoista. Mäkin olen lukenut perusopinnot avoimessa ja nyt vähän jatkan aineopintoja.[/QUOTE]

kiitos kannustuksesta.
Tsemppiä sinullekin :)

Yhteistyössä