Voiko esimies rajata mahdollisuutta vaihtaa työvuoroa?

• Viestiketjun aloittaja työläinen
  • Ensimmäinen viesti
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30316920:
Ap:han sanoi, että saa esittää vain yhden (1) työvuorotoiveen kuukaudessa (1), ja että toive tulee esittää viisi (5) viikkoa ennen toiveen ajankohtaa. Jos se ainoa työvuorotoive menee vaikka sen takia, että on toivonut tentin takia jonkun päivän vapaaksi, niin ap:ko ei mielestäsi saisi tehdä seuraavan kuukauden aikana mitään, koska esim. teatterissa käynti ei ole esimiehen mielestä tärkeää ja vaikka vaihtokaveri työpaikalta löytyisikin tuon työvuoron ajaksi?

Onneksi tosiaan itse teen nykyään päivätyötä, en vain yksinkertaisesti kestäisi, jos esimiehenäni olisi tuollainen idiootti :LOL:
Kuten tuossa jo joku aiemminkin mainitsi, minäkin luulen, että noiden työvuorotoiveidenkin rajoittaminen on todennäköisesti reaktio siihen, että niitä tulee nykyisellään ihan liikaa, eikä vain sellaisiin välttämättömiin juttuihin. Ihan varmasti niitä toiveita voi esittää oikeasti perustelluista syistä useamminkin.

Ja lopeta jo tuo teatterijankkaus. Olen jo monen monta kertaa selittänyt, miten teatteri toimii ja miten sinne halutessaan pääsee, vaikka olisikin työvuorolistan mukaan töissä.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30316931:
No mutta voi hyvänen aika jos esimiehen tehtäviin kuuluu työvuoromuutosten vahvistaminen, niin kuka muukaan ne tekisi, ellei ole nimittänyt jotain toista henkilöä tähän tehtävään?
Tai hylkääminen? Itse hän kai sen tekee?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30316932:
Kuten tuossa jo joku aiemminkin mainitsi, minäkin luulen, että noiden työvuorotoiveidenkin rajoittaminen on todennäköisesti reaktio siihen, että niitä tulee nykyisellään ihan liikaa, eikä vain sellaisiin välttämättömiin juttuihin. Ihan varmasti niitä toiveita voi esittää oikeasti perustelluista syistä useamminkin.

Ja lopeta jo tuo teatterijankkaus. Olen jo monen monta kertaa selittänyt, miten teatteri toimii ja miten sinne halutessaan pääsee, vaikka olisikin työvuorolistan mukaan töissä.
Kuule laita sen teatteri-sanan päälle vaikka rasti ja kuvittele siihen ihan mikä tahansa muu sana jota itse pidät turhana asiana niin päästään näistä lillukanvarsista eteenpäin.

Ent. Ksantippa S.
No mutta voi hyvänen aika jos esimiehen tehtäviin kuuluu työvuoromuutosten vahvistaminen, niin kuka muukaan ne tekisi, ellei ole nimittänyt jotain toista henkilöä tähän tehtävään?
Esimiehen tehtäviin kuuluu myös varmistaa työntekijöiden tasapuolinen kohtelu. Ehkä esimies on huomannut, että työvuoroja vaihdellaan paljon, ja tietyt henkilöt joutuvat aina joustamaan, voi olla fiksua palauttaa tilanne siihen, että vuoroja vaihdetaan vain painavasta syystä.

Ja jos seuraava siirtosi on, että nössö, joka ei osaa kieltäytyä, joutaakin istumaan perjantai-illat duunissa, voin kertoa että olen eri mieltä.

• Tykkää
Reactions: Aina Marina
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30316946:
Ei kai se silloin ole työvuoromuutos, jos se hylätään... hohhoijaa.
Niin ja hohhoijaa vain itsellesi. Ja ei kai se ole työvuoromuutos, jos esimies ei niitä hyväksy, vaan työntekijät keskenään. Eli ei tarvitse vahvistella mitään, jos ei alunperinkään niitä hyväksy.

vieras ...
Esimiehellä saattaa olla kyllä jokunen muukin tehtävä kuin vaan tuo. Ja aikaa on rajatusti. Kuvitellaan että kyseessä on kauppa, ja esimiehen tehtävä on mm tarkistaa ostotarpeet ja vahvistaa osastojen tilaukset tukkuun muun lisäksi. Myydäänkö kaupassa 3 päivää eioota kun piti sumplia työvuorovaihtoja eikä ehtinyt tehdä tilauksia? Tai hyväksyä tunnit joten hups, jäi palkat maksamatta ajoissa.

tietysti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30316961:
Niin ja hohhoijaa vain itsellesi. Ja ei kai se ole työvuoromuutos, jos esimies ei niitä hyväksy, vaan työntekijät keskenään. Eli ei tarvitse vahvistella mitään, jos ei alunperinkään niitä hyväksy.
Anna säpäle olla, Björn ärsyttää sinua tahallaan ;)

fffv
Kyllä esimies voi rajata työvuorojen vaihtamista. Missä tilanteessa ja minkä syyn takia se kannattaa on tietysti eriasia. Itse viihdyn erittäin hyvin nykyisessä työpaikassa juuri sen taki että tövuoroihin voi vaikuttaa melko vapaasti ja sekä esimies että työkaverit joustavat jos muutosten tarvetta tulee. Joustavuus vaikuttaa myös siihen että mielelläni itse joustan mahdollisuuksien mukaan ja vaihdan työvuoroja silloin kun siihen on jollakin toisella on tarvetta omien tai lasten pakollisten menojen tai vapaaehtoisempien harrastusten vuoksi.

sh
Meillä vuorot suunnitellaan itse, joten vuoroihin voi vaikuttaa suunnitteluvaiheessa. Viime hetken vaihtoja saa tehdä, kunhan ilmoittaa esimiehelle ja vaihto tehdään samaan ammattiryhmään kuuluvien kesken. Mielestäni vuorotyössä tarvitaan joustoa myös esimiehen puolelta. Vuorotyö on raskasta ja vie paljon muusta elämästä. Viime hetken menoja voi hyvästä suunnittelusta huolimatta tulla jokaiselle. Mietin, että monikohan tässäkin ketjussa länkyttävistä tekee epäsäännöllistä vuorotyötä. Mulla mies on palomies ja heillä ennakointi on helppoa ja vuoron voi laskea vuoden päähän. Siltikin he saavat tehdä vapaasti vaihtoja keskenään.

myös sh
Kyllä meilläkin saa tehdä vuoronvaihtoja ihan vapaasti ja niitä tehdäänkin, töissä on paljon nuorta porukkaa ja on ihan ymmärrettävää, ettei kaikkia menoja voi ennakoida 4-7 viikkoa etukäteen toiveiden muodossa. Itsekin vuoroja vaihtelen, välillä omista, välillä työkaverin ja välillä esimiehen toiveesta. Meillä oli muuten tuossa kesällä tilanne töissä, jossa yksi viikonloppu oli suunniteltu pyöritettävän 13 sairaanhoitajan voimin, kaikkiaan meitä on reilut 30 hoitajaa, 7 oli vuosilomalla, muilla oli toivevapaa joko paikkakunnalla olleiden rockfestareiden tai osalla jonkun muun tilaisuuden vuoksi. No, ei siinä mitään, ennen kuin näistä kolmestatoista KOLME sairastui, jopa yksi yövuorosta. Siinä olikin sitten joustot tarpeen kun 10 hoitajasta haalitaan miehitys kolmeen vuoroon (5 aamuun, 5 iltaan, 3 yöhön). Itsekin tein silloin koko viikonlopun tuplavuoroja, enkä ollut ainoa.
Jos esimies olisi sellainen ku..pää, joka ei hyväksyisi vuoronvaihtoja vapaasti, ei tällainen jousto henkilöstön puoleltakaan ikinä onnistuisi.

myös sh
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30316864:
Teen itse tällä hetkellä työtä, jossa vapaita viikonloppuja on tasan se yksi kuukaudessa, en kuitenkaan kolmivuorotyötä. En vain tajua, miten vaikeaa sitä elämää on suunnitella sinne työvuoron jälkeiseen aikaan ja pyytää niitä vapaita ennen kuin listat on tehty. Miten paljon niitä yllättäviä, ei pakollisia asioita sitten tulee, jos niitä pitää jatkuvasti olla muuttelemassa?

Sinä mainitsit kaukaa tulevat vieraat. Ok, minun mielestäni ihan hyvä syy jos tätä ei usein käy. Hammaslääkäriaika, pakollinen, ja 3 viikon varoaika on aika pitkä. Kiminkisen luento, miten pienellä varoajalla tieto tällaisesta tulee?

Riippuu tietysti listojen pituuksistakin. Enpäs tullut ajatelleeksi, että joillakin ne listat on tosiaan pidempiä. Ajattelin tällaisia muutaman viikon listoja.
Terveydenhuoltoalalla listat ovat 3 tai 6 viikon mittaisia, ja ne julkaistaan joko viikkoa tai neljää viikkoa ennen niiden alkua, paikasta riippuen. Itse tiedän työvuoroni 4-7 viikkoa etukäteen, meillä uusi lista julkaistaan viimeistä edellisen listan viimeisellä viikolla ja listan pituus on 3 viikkoa.

vierass
Alkuperäinen kirjoittaja myös sh;30319116:
Terveydenhuoltoalalla listat ovat 3 tai 6 viikon mittaisia, ja ne julkaistaan joko viikkoa tai neljää viikkoa ennen niiden alkua, paikasta riippuen. Itse tiedän työvuoroni 4-7 viikkoa etukäteen, meillä uusi lista julkaistaan viimeistä edellisen listan viimeisellä viikolla ja listan pituus on 3 viikkoa.
Tätä minä olen ihmetellyt, että miksi pitää olla näin hankala systeemi, omien suunnitelmien ennnakointi menee monesti hankalaksi. Miesvaltaisilla aloilla on yleensä vuorotyösysteemit, missä omat vuorot on tasan tarkkaan tiedossa jopa vuosikausiksi eteenpäin. Työntekijöiden tarve on aika samanmoinen, mutta ratkaisut niiden täyttämiseksi on tehty aivan eri metodilla. Viisivuorotyö ja keskeytyvä kaksivuorotyö (tai keskeytymätön) kattavat aika samanmoisesti kuin joku lyhytaikainen työlista.

sh
Tätä minä olen ihmetellyt, että miksi pitää olla näin hankala systeemi, omien suunnitelmien ennnakointi menee monesti hankalaksi. Miesvaltaisilla aloilla on yleensä vuorotyösysteemit, missä omat vuorot on tasan tarkkaan tiedossa jopa vuosikausiksi eteenpäin. Työntekijöiden tarve on aika samanmoinen, mutta ratkaisut niiden täyttämiseksi on tehty aivan eri metodilla. Viisivuorotyö ja keskeytyvä kaksivuorotyö (tai keskeytymätön) kattavat aika samanmoisesti kuin joku lyhytaikainen työlista.
Ei se ihan noin mene, että kysymys olisi mies- tai naisvaltaisuudesta, vaan siitä, että terveydenhuoltoalalla ei riitä se, että pääluku täsmää, vaan myös osaamisen täytyy täsmätä. Lisäksi on paljon muita oheistoimia, joiden tulee sopia työvuoroihin, on supistuksia, tarve ylimääräiselle henkilökunnalle tietyllä viikolla (joka ei ennalta tiedossa), eikä miehitys siis ole sama ympäri vuoden. On huomioitava arkipyhät ja niiden tuomat korvausvapaat ja sijaiset, jotka täytyy lomittaa soveltuvasti vakiväen lomaan jne. Lisäksi huomionarvoinen seikka on se, että tämä suunnittelumalli ei tasapäistä porukkaa, vaan henkilökohtaiset mieltymykset ja jaksaminen huomioidaan (on vakiyökköjä, ihmisiä, jotka eivät pysty terveyssyistä tekemään yövuoroja, on niitä jotka tekevät yhden yövuoron per lista ja niitä jotka tekevät 2+2 yötä, on ihmisiä, jotka eivät jaksa tehdä pitkiä työrupeamia kerrallaan ja on niitä, jotka taas tahtovat niitä ja vastapainoksi pidemmät vapaat jne.)

"nuuh"
Eli edellisille esimiehille ei tuottanut tämä tapa ylitsepääsemättömiä paperihommia mutta tälle yhdelle uudelle se sitä tuottaa??! Kuulostaa takakireältä nilkiltä joka on vihdoin saanut hippusen valtaa. Esimiehenpaikalta pääsee aina takaisin perushommiin jos paperinpyörittäminen tuottaa tuskaa.

bbierass
Onhan se tosi kivaa, jos saa ilmoittaa toiveita etukäteen vuorosuunnittelijalle ja vaihdella jälkikäteen vuoroja. Toivottavasti osaatte olla kiitollisia (myös ennen kuin tämä etu otetaan pois). Nimittäin tuossa kaikessa on iso homma.

Yhteistyössä