Voiko endometrioosi alkaa

• Viestiketjun aloittaja yhtäkkiä
  • Ensimmäinen viesti
yhtäkkiä
Aina olen kärsinyt todella kivuliaista kuukautisista. Särkylääke auttaa jos ottaa sen ajoissa, heti ensimmäisten nipistysten ilmaannuttua. Joskus on ollut niin kipeä ettei ole päässyt edes töihin.

Nyt ollut jonkin aikaa, muutamia viikkoa silloin tällöin vatsa kipeänä. Kipukohta vaihtelee, vatsa on myös turvonnut ja arka paineltaessa. Viikonloppuna alkoihin sitten kunnon kivut, koko vatsa kipeä, huono ja heikko olo. Ajattelin olevan vatsatautia, sitä kun nyt on tässä lähipiirissä. Yllätykseksi kuukautiset alkoivat eilen vaikka olisi pitänyt alkaa, vasta n. viikon päästä. Kivut edelleen kovat, ilman särkylääkkeitä ei tulisi mitään.

Voiko endometrioosi alkaa näin yhtäkkiä ? Käyn kyllä säännöllisesti gynellä, nyt viimeksi huhtikuussa ja silloin kaikki ok. Kipuja kyllä ollut aina (yli 20 v.) mutta nyt kipuja koko vatsassa, vatsa on myös turvonnut. Näkyykö endometrioosi esim. ultrassa vai onko ainoa varma keino saada se näkyviin vatsatähystys ?

Ja kyllä, lääkäriin olen menossa mutta haluaisin kommentteja tätä vaivaa sairastavilta, miten oireet alkoivat ja miten se diagnosoitiin ?

eikkuli
No kyllä se yhtäkkiä alkoi. Tuli hirveä vatsakaramppi. Kieriskelin lattialla pari tuntia. Sisäultrassa todettiin iso endometrioosisuklaakysta, joka poistettiin leikkuksessa. Sen jälkeen ei ole oireita. Paitsi, että kuukatiset tulee muutamaa päivää aikaisemmin. Kierto lyhentynyt. Multa poistettiin myös toinen munasarja.

Katriina _
Sanoisin, että endometrioosi ei voi alkaa noin yllättäen, mutta oireet voivat kylläkin muuttua olemattomista kivuliaiksi yhtäkkiä.

Ainoa varma keino todeta endometrioosi on laparoskopia, MIKÄLI ultrassa mitään ei näy. Ultrassa ei siis välttämättä ole endometrioosia havaittavissa, mutta se ei poissulje endometrioosin mahdollisuutta.

Mulla oireet alkoivat pikkuhiljaa, söin silloin vielä pillereitä. Aluksi vaivat olivat ulostussongelmia ja olen tajunnut niiden liittyvän endometrioosiin vasta diagnoosin jälkeen. Ravasin gynellä kaiken kaikkiaan pari vuotta. Vaivat alkoivat tiputteluvuodoilla, jotka runsatuivat kuukautisia kohden. Jätin pillerit pois gynen ehdotuksesta ja siitä pikkuhiljaa vaivat lisääntyivät (mm. ERITTÄIN kovat kuukautiskivut, aiemmin suhteellisen kivuttomat kuukautiset), mutta ulkoisesti todettavaa vikaa ei löytynyt. Sain vihdoin parin vuoden jälkeen erilaisissa tutkimuksissa säännöllisesti ravattuani lähetteen laparoskopiaan, tässä vaiheessa olin endometrioosista itse jo satavarma, mutta lääkäri suhtautui edelleen epäilevästi. Juuri ennen laparoskopia-aikaa kävin vielä kertaalleen kontrollissa ja silloin olikin munasarjassa pari endometrioomaa ja diagnoosi oli sillä selvä.

Toimenpidekin täytyi perua, koska olin onnellisesti tullut raskaaksi, mutta oletettavasti leikkaus tehdään jossain vaiheessa kuitenkin, koska endometrioomat eivät mihinkään katoa raskauden aikana.

Yhteistyössä