Voiko e-pillerit vasta aloittanut siirtää pillerin ottoaikaa aamusta iltaan kerralla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Tilanteeni on siis se, että aloitin eilen Yasmin-yhdistelmäehkäisypillerit. En siis ole edellisen kuukauden aikana käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Aloitin pillerit 5. kiertopäivänä, sillä sain reseptin vasta tuolloin. Pakkausselosteen mukaan Yasminit voi aloittaa joko a) kierron ensimmäisenä päivänä tai b) 2. - 5. päivänä, mutta tällöin lisäehkäisyä on käytettävä seitsemän päivän ajan.

Otin pillerin ensin kymmeneltä aamulla ja tänään yhdeltätoista (aamulla siis). Tahtoisin siirtyä ottamaan ehkäisytabletin noin seitsemän aikaan illalla. Käsitän, että periaatteessa voin 12 tunnin sisällä vaihtaa pillerin ottoaikaa, mutta onko se tilanteessani järkevää? Jollakin verkkosivulla väläyteltiin myös mahdollisuutta tietoiseen "yliannostukseen", jolloin ottaisin vielä tänä iltana toisen ehkäisytabletin tämän aamuisen lisäksi ja jatkaisin huomenna tabletin ottamista illalla. Mitä mieltä olette?

Mä ottaisin ihan niin, että seuraavaa en ottaisi aikaisempaan tapaan aamulla vaan vasta illalla, eikä siis mitään extrapilleriä. Lisäehkäisyä kuitenkin käytettävä, ni samaan soppaan menisi sekin ajan vaihto.

[QUOTE="vieras";22060883]Mä ottaisin ihan niin, että seuraavaa en ottaisi aikaisempaan tapaan aamulla vaan vasta illalla, eikä siis mitään extrapilleriä. Lisäehkäisyä kuitenkin käytettävä, ni samaan soppaan menisi sekin ajan vaihto.[/QUOTE]

Mulla on tällainen irrationaalinen pelko, että ajan muuttaminen esimerkiksi seitsemällä tunnilla vaikuttaisi merkittävästi ehkäisytehoon. Eihän näin ole?

[QUOTE="vierailija";22060928]Mulla on tällainen irrationaalinen pelko, että ajan muuttaminen esimerkiksi seitsemällä tunnilla vaikuttaisi merkittävästi ehkäisytehoon. Eihän näin ole?[/QUOTE]

Ja ihan siis siksi näin ajattelen, että aloittelin Yasminet 5. kiertopäivänä.

Otat tietty vain yhden pillerin päivässä ja sen voit aivan hyvin ottaa illalla. Pillereissähän lukee että 12 tunnin "tarkkuudella". Ihan 100% tietoa. Toimi sitten paketin ohjeen mukaan ja käytä lisäehk. 7vrk. ajan kun áloitit vasta kierron 5. päivä. Jatkossa tietty ihan hyvä ettei joka päivä liiraile tuon ajan kanssa sitä 12t, mutta jos pillerin esim. unohtaa ottaa aamulla niin illalla on ihan ok vielä ottaa jne.

Ei siitä ajankohdan muuttamisesta ole mitään haittaa! Monta kertaa itse myöhästyin yli 12 tuntia sen pillerin ototsta, enkä ikinä raskautunut vahingossa. Sitten kun pillerit jäi kokonaan pois ja vauva sai tulla, niin sitten kyllä raskauduin heti. Älä nyt stressaa! Ollaanhan me kaikki vähän erilaisia, mutta kyllä se on ihan turvallista!

Ei siitä ajankohdan muuttamisesta ole mitään haittaa! Monta kertaa itse myöhästyin yli 12 tuntia sen pillerin ototsta, enkä ikinä raskautunut vahingossa. Sitten kun pillerit jäi kokonaan pois ja vauva sai tulla, niin sitten kyllä raskauduin heti. Älä nyt stressaa! Ollaanhan me kaikki vähän erilaisia, mutta kyllä se on ihan turvallista!

Joo, näin teen. Kiitos paljon!

Minultakin unohtui jopa 2 pilleriä otta joskus enkä raskaaksi tullut ja ajattelinkin että ehkäpä en koskaan pystyisi lapsia saamaankaan. Mutta heti kun lopetin pillerit niin seuraavasta kierrosta tulin raskaaksi. En siis suos. kenellekään unohtaa pilleriä, mutta varmasti ehkäisyteho luotettava jos 12 t sisällä otat!

Olen käyttänyt yazmin pillereitä tammikuusta asti. Joka kuussa on 4pvän tauko milloin kuukautiset tulivat ensin aina neljäntenä pvänä ja sitten jo kolmantena. Otin pillerin aina aamupäivällä. Viime kuussa muutin liuskan ja välipäivien jälkeen rytmin ilta yhdeksään.
Nyt on menossa neljäs välipvä ja menkkoja ei kuulu.. Yhtäkään pilleriä en ole ikinä unohtanut ja aika heittänyt korkeintaan 2h yhtenä iltana.
Ja voi pojat olen peloissani.. Missä menkat viipyy, pitäisikö ostaa testi.. Onko kellään kokemuksia rytminmuutoksesta? Puuh,,

Yhteistyössä