Voiko auton haltija "erota" sopimuksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
ymmärsiköhän kukaan tuota otsikkoa? meinaan, haltijan velvollisuushan on maksaa verot yms. ja omistaja ilm muuten on siittä vastuussa? <-- toll kyll oo täss asias mitää merkitystä varmaa mitä meinaan kysyä..

Asia on siis niin.. jos ottaa omii nimiin, eli haltijaksi autolle jota ei kuitenkaan itse käytä vaan omistaja itse käyttää mutta tarvitsee toisen nimen jotta saa verot ja vakuutukset maksuun koska sillä ei ole luottotietoja, niiiin..

Voiko haltija lakata olemasta haltijana jos omistaja/autonkäyttäjä ei maksakkaan noita mikä tietysti siis kuuluu silloin hänelle..

Tiedän että tämä on sekava ja ehkä tyhmäkin kysymys.. (-miksi alkaa haltijaksi jos ei voi luottaa jaadi jaadi jaa.. mutta kuitenkin?)

Kyllähän se voi mutta siihen tarvitaan omistajan suostumus ja luovutustodistus että sen saa pois nimistään. esim rahoitusyhtiö voi olla omistaja ja matti meikäläinen vain haltija - mutta haltijalla on siis veronmaksuvelvollisuus ym. Eli kokonaisuudessaan on tehtävä tuo muutos että omistaja rekisteröi auton taas vain omiin nimiinsä. Jos teet luovutustodistuksen ja saat siihen omistajan allekirjoituksen niin sen kanssa voit sitten marssia katsastusasemalle irtisanomaan kaikki omat velvotteesi ko. autoa kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän se voi mutta siihen tarvitaan omistajan suostumus ja luovutustodistus että sen saa pois nimistään. esim rahoitusyhtiö voi olla omistaja ja matti meikäläinen vain haltija - mutta haltijalla on siis veronmaksuvelvollisuus ym. Eli kokonaisuudessaan on tehtävä tuo muutos että omistaja rekisteröi auton taas vain omiin nimiinsä. Jos teet luovutustodistuksen ja saat siihen omistajan allekirjoituksen niin sen kanssa voit sitten marssia katsastusasemalle irtisanomaan kaikki omat velvotteesi ko. autoa kohtaan.

selevä homma.. eli aika p mäinen tilanne on. Kieltäytyminen on siis viisainta koska omistajahan voi olla v mäinen eikä anna suostumustaan siihen sopimukseen.. eikö vain?

Haltijan saa pois vain tekemällä uuden rekisteröinnin. Eli autossa on se ilmoitusosa ja se pitää täyttää (siellä pitäisi olla kohta haltijan poisto).

Tämä siis onnistuu vain omistajan tekemänä. Jos kyseessä on rahoitusyhtiö he eivät suostu siihen koska toinen haltija on myös vastuussa ko. auton vakuutus yms. maksuista.

Mä olen itse tuossa fitti tilanteessa- mies ei koskaan maksa laskujaan ja kaikki kaatuu mun niskaan.

Yhteistyössä