Laina lyhenee sitä nopeammin, mitä enemmän ja/tai aiemmin sitä lyhentää. "Kahden lyhennyksen taktiikan" idea on siinä, että lainaerän puolikas maksetaan 2 viikkoa etuajassa. Tällöin korkomenoissa säästää aina puolikkaan lainaerän osalta puolen kuun korot. Maksuohjelmasta ollaan siis aina puolet kuussa puolen erän verran edellä.
Hölmön tuosta taktiikasta tekee se, että kyse todellakin on vain siitä että lainaa maksetaan aiemmin pois kuin maksusuunnitelma käskee. Mikä tahansa ylimääräinen lyhennys aiheuttaa saman efektin. Harva pankki tarjoaa mahdollisuutta automaattiseen 2krt/kk veloitukseen, ja jos tarjoaisikin, niin siitä ihan varmasti veloittaisivat joka söisi korkohyödyn.
Ap:n kysymykseen ei siis ole järkevää vastausta, ennen kuin tietää miksi hän sitä kysyy.
a) Jos rahan hallinta on niin huonoa että hän pelkää tuhlaavansa rahat ennen virallista maksupäivää, on ehdotus erillisestä lainatilistä hyvä. Ap. siirtää sinne puolessa välissä kuuta puolikkaan lainaerän, loppukuusta toinen ja pankki veloittaa sen jälkeen sieltä koko summan. Tämä ei aiheuta ap:lle lisäkustannuksia, mutta ei toisaalta säästä korkokuluissakaan. Tapa on vaivaton, sillä siinä selviää kun tekee itselleen automaattisen suoraveloituksen, joka nappaisee puolikkaan erän automaattisesti puolessa välissä kuuta.
b) Jos ap. vain haluaa korkohyötyä eikä rahan hallinnassa ole sinänsä ongelmia, on 2:n veloituksen systeemi yksi vaihtoehto. Ap. tekee keskellä kuuta itse aina lisälyhennyksen, maksamalla tulevaa erää etukäteen pois. Ainakin OP:n verkkopankissa, ylimääräistä lyhennystä tehdessä, on valittavissa vaihtoehdot "kokonaan ylimääräinen lyhennys" ja "maksan tulevia eriä etukäteen". Maksamalla jälkimmäisellä vaihtoehdolla puolet erästä, jää varsinaiselle maksupäivälle veloitettavaksi loput, ja ap. saa parilta viikolta korkohyödyn.
c) Itse suosimani tapa: ylimääräinen raha käytetään lisälyhennyksiin heti, kun ylimääräistä rahaa on. Esim. itse maksan palkkapäivänä laskut, varaan käyttöön sen mitä aion/ennustan kuun aikana tarvitsevani ja maksan yli jäävällä summalla lainaa pois. Eli teen siis täysin ylimääräisen lyhennyksen, joka ei vaikuta seuraavan kuun erään. Tämä maksimoi korkohyödyn, sillä lyhennysohjelma "rullaa" koko ajan suunnitelman mukaisesti, jolloin ylimääräinen lyhennys vaikuttaa korkomenoihin koko laina-ajan. Lisäksi lyhennys tehdään heti, jolloin korkohyöty maksimoituu sitäkin kautta (ei turhaan odoteta jotain kuun puoliväliä, ja makseta odotusajalta korkoa). Tämä tapa sopii toki vain silloin jos rahaa aidosti on ylimääräistä, eli on sitten silti varaa maksaa suunnitelman mukaiset erät.
Sekä b ja c vaihtoehdot vaativat hieman vaivannäköä, eli sen että ap. käy itse verkkopankissa tekemässä lyhennyksen joka kuukausi.