Voiko asumistuen siirtää maksettavaksi omalle tilille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätietoinen"

Vieras
Tällä hetkellä asumistuki menee vuokran antajalle, mutta tarkoitus olisi siis muuttaa ja olla katkaisematta asumistukea, jotta se säilyy uuteen asuntoon. Uuteen asuntoon saan enemmänkin asumistukea, joten takaisin perintää ei tule.

En vain tajunnut puhelimessa kysyä, että voinko siirtää tuen tulemaan minulle, kun se menee nyt suoraan vuokranantajalle?

Onko jokin erityinen syy, miksi tuki menee vuokranantajalle? En tiedä tarkemmin, mutta täyyhän Kelaan ilmoittaa muutosta ja antaa selvityksen uuden asunnon vuokrista ja muista. Eri päätöksellä menevät ja käsittääkseni vanhan asunnon tuki "katkeaa" eikä siirry uuteen. Ja miksi tuki menee nyt vuokranantajalle niin kai menee sitte sille uudellekin? Mut tosiaan, nää vaan pohdintoja.

miks oot pannu sen menemään sinne suoraan? mulla aina tullu omalle tilille.. tee välitarkastus asumistukeen.. hakemuksessa sen varmaan saa muutettua minne se menee...

Siis mä vain valitsin silloin kun tukea hain että vuokranantajalle, oli helpompaa maksaa vain erotus. Mitään vuokrarästejä tai viivästymiä ei sen takana ole, vaan ihan vapaaehtoisesti olen sen sinne suoraan laittanut.

EN tiedä vielä minne muutan, siksi kysyinkin kelalta ohjeita, ja sieltä sanottiin että ei kannata tukea katkaista, koska siinä tapauksessa seuraava maksu ei kerkiä kuun alkuun uuteen asuntonn. Vaan päivittää heti ekan päivän jälkeen hakemus.

Mutta nyt mietinkin siis sitä, että mitenköhän se käytännössä onnistuu se siirto? Jos joku olisi vaikka ollut samassa tilanteessa.

Siis mä vain valitsin silloin kun tukea hain että vuokranantajalle, oli helpompaa maksaa vain erotus. Mitään vuokrarästejä tai viivästymiä ei sen takana ole, vaan ihan vapaaehtoisesti olen sen sinne suoraan laittanut.

EN tiedä vielä minne muutan, siksi kysyinkin kelalta ohjeita, ja sieltä sanottiin että ei kannata tukea katkaista, koska siinä tapauksessa seuraava maksu ei kerkiä kuun alkuun uuteen asuntonn. Vaan päivittää heti ekan päivän jälkeen hakemus.

Mutta nyt mietinkin siis sitä, että mitenköhän se käytännössä onnistuu se siirto? Jos joku olisi vaikka ollut samassa tilanteessa.

Miten voit sitten tietää jo nyt, että tulet saamaan enemmän asumistukea, jos et edes tiedä minne olet muuttamassa :D ja sun tarvitsee joka tapauksessa tehdä välitarkastus, joten ilmoitat siinä samalla uuden tilinumeron.

Siis tiedän suunniilleen minne muutan, onhan mulla nyt asunto katottuna :D En vain ole vielä päättänyt minkä niistä kahdesta valitsen, eik tarvitsekaan ennen tämän kuun loppua. Siksi siis ottaisin asumistuen omalle tilille, kun tämän kuun vika viikko varmistuu minne muutan.

Kaupungin vuokra-asunnossa se maksetaan aina suoraan vuokranantajalle, näin mulle sanottiin. Ei ole olemassa vaihtoehtoa, että tuki maksettaisiin asiakkaalle itselleen. Näin ainakin Helsingissä.
Aiemmin sen sai valita, mutta viimeksi kun tukea hain ja sain, niin sanoivat, että se menee aina vuokranantajalle suoraan. Mulla ei ollut vuokrarästejä ja luottotiedot on kunnossa, eli kyse on ihan yleisestä käytännöstä.

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Ehkä joidenkin olisi syytä päivittää noita asenteitaan ja kuvitelmiaan siitä, miksi asumistuki menee vuokranantajalle... Ei ole mitään järkeä kierrättää ko. rahoja oman tilin kautta.

Mitä teillä vuokrasopimuksessa lukee, saako asumistuki tulla omalle tilille? Kelan asiointisivuilla saa vaihtaa tilinumeroita, en muista, oliko siellä asumistukea mainittu.

Minun järkeni sanoo, että voit vaihtaa, jos sitä ei ole vuokrasopimuksessa kielletty.

Joo, mä koitan katella noilta sivuilta saako sen vaihettua.

Ois vain niin paljon helpompaa, ei tarttis kierrättää nykyiseltävuokranantajalta mulle ja multa sitten uudelle, jos mä saisin vain suoraan hoidettua asian silleen.

No jos se on sinuun kohdennettua asumistukea ja sinun tulojesi mukaan maksettu, niin sitä tosiaan ei pidäkään maksaa enää minnekään joka ei ole enää sinun vuokranantajasi. Mutta ota nyt heti maanantaina yhteyttä sinne kelaan ja selvitä asia. Jos menet muualle vuokralle ja asumistukesi menee vanhalle vuokranantajalle, niin eihän hänellä mitään velvollisuutta ole kierrättää sitä sinun asumiseesi tarkoitettua tukea yhtään minnekään.

Yhteistyössä