Voiko ärrävika "siirtyä" vanhemmalta lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nolo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nolo

Vieras
Eli jos jommalla kummalla vanhemmalla on ärrävika tai joku muu puhevika, niin voiko se vaikuttaa lapsen puheenoppimiseen? Koska kyllähän muut iihmiset ympärillä puhuu "normaalisti", mutta voiko oppiminen hidastua jotenkin? Ja sitten jos lapselle tule k.o. puhevika, niin sitten tämä vanhempi ei pysty opettamaan sitä pois, kun ei itsekään osaa sanoa oikein...

Nolottaa miettiä tämmöstä kun oma puhevika on mulle hävettävä asia, en oo sinut sen kanssa, mutta pelottaa hankkia lapsi jos tämä sit siirtyy sille ja lasta kiusataan koulussa tms. ja se ois sit mun vika.. :ashamed:

Jotenkin tuntuu tyhmältä miettiä tämmöstä, eihän tästä nyt saisi tulla mikään lapsentekoa estävä asia... Mut jotenkin pelottaa et mitäs jos se siirtyy lapselle, ei sitä haluais kun ite joutunut kärsimään asian takia niin paljon lapsena.

Mulla oli ala-asteella kaveri, jonka isällä ja kaikilla neljällä sisaruksella oli samanlainen ärrävika. Nuorin heistä sai sitten puheterapiaa, ja oppi pois siitä, muilla on yhä. Toisaalta voihan olla, että tuo johtui jostain suun rakenteestakin eikä pelkästään oppimisesta, eli ärrä olisi ollut normaalia hankalampi oppia esim. lyhyen kielen vuoksi

Mutta siis kyllä nykyään siitä osataan opettaa jo poiskin, joten en huolestuisi. Eikä ärrävika ole kuitenkaan mikään este millekään elämässä.

Mun mielestä puhevika voi siirtyä. Lapsihan oppii puheen kuuntelemalla vanhempiaan. Lisäksi meidän suvussa on siirtynyt L-vika. Eli mun isänäiti, isä, minä ja veljeni emme kukaan osaa sanoa L-kirjainta niin kuin pitäisi. Joskus kyselin mieheltä kuuluuko mun L-vika silloin kun puhun englantia, mutta ei osannut sanoa (itse en nimittäin L-kirjaimen viallisuutta kaikissa yhteyksissä tunnista. Täytyykin kysyä uudestaan, jos nimittäin lausun englantia puhuessa L-kirjaimet oikein, niin silloin kyseessä on tosiaan täysin opittu juttu.

Olen miettinyt suun rakenteen periytymisen kautta. Keskimmäisellä on samanlainen suu kuin isällään ja ärrän muodostaminen voi olla sen vuoksi samanlaista eli hänellä on r-vika. D ja K kirjaimissa oli pienenä myös haittaa.