Voiko ampiainen pistää ilman että myrkkyrakkula tyhjentyy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "henni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"henni"

Vieras
Ampiainen tuli huuleen ja tunsin muutaman nipistyksen. Sit huitasin ampiaisen pois. Huuleen jäi pieni verinen jälkikin. Vetäsin tietty heti kyypakkauksesta pari tablettia. Nyt on jo hetki mennyt, huulta vain vähän kihelmöi, mutta ei ollenkaan sellaista kovaa kipua ja turvotusta.
Että mitä se ampiainen siinä nipisteli...?

Joku makea maku kyllä oli huulessa.
Mietin kans ett kun ne niillä ihme saksillaan heiluttelee, ett tekiköhän se vaan sitä. Sitäkö on ampiaisen pureminen. En usko että koki oloaan mitenkään uhatuksi, koska olin ihan paikallaan ja rauhassa siinä lenteli.

Hitto noita nyt riittää, joka paikka täynnä ampiaisia

No samaa sanoi pojan kaveri tänään, että ei toi pistänyt mutta kirpaisi ja pieni punainen jälki jäi. Periaatteessa ampiaiset ei pure ihmistä, mutta voi kai ne joskus?

Minäkin tietty säikähdin, että kohta koko suu turpoo umpeen kun se tuossa huulessa jotain nipisti, kolme neljä kertaa tuntu sellanen nipistys, eikä sillä tuntunu olevan kiire pois. Tosta mehiläisen piikin poistamisesta vaan luin, että piikkiä poistaessa pitää varoa, ettei tyhjennä lisää sitä rauhasta. Ampiaisen piikki ei kai edes irtoa, vaan voi pistää useasti...

No mut onneks ei tullu mitään, pieni veripisara vaan jäi huuleen

Ja ton sokeripalan kans luin illalla! Eipä olis tullu mieleenkään laittaa kostutettua sokeripalaa pistokohtaan, mut niin vasn neuvottiin tekee
Kyllä aika monelta kesämökiltäkin sokeripalaa löytyy ensiavuks

kaksi ampiaisen pistoa olen tänä vuonna saanut ja molemmat ilmeisesti sellaisia, että amppari ei kunnolla ehdi pistää, kun olen sen huitaissut pois. Molemmilla kerroilla vaan kihelmöintiä, mutta turvotusta ei oikeastaan ollenkaan. Eilisestä pistosta tuli pieni vaalea paukama, tosi pieni ja se hävisi nopeasti.
Joku mulle eilen sanoi, että ampiainen voi pistää monta kertaa peräkkäin, että ei se ilmeisesti sitä kerralla välttämättä tyhjennä.

Ampiainen voi pistää monta kertaa, sen piikki ei jää ihoon kiinni.

Mehiläisen piikki taas jää ihoon, ja se kannattaa heti poistaa veitsellä tai sokeripalalla höyläten, kun muuten piikkiin jäävä myrkkyrauhanen tyhjenee kokonaan ja kihelmöinti ja mahdollinen allerginen reaktio on sitäkin voimakkaampi. Lisäksi rauhasesta erityvä feromoni yllyttää muita mehiläisiä pistämään myös, joten siitä olisi hyvä päästä eroon. Pistänyt mehiläinen muuten kuolee pistettyään, kun pistin rauhasineen repeää alaruumiista irti.

Yhteistyössä