Voiko "älykkyyttä" vertailla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja se toinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

se toinen äiti

Vieras
Meillä on kaverini kanssa suunilleen samanikäiset ja aivan erilaiset lapset! Nyt on alkanu ärsyttää, kun kaverini mielestä heidän lapsi on "ihan oikeesti tosi älykäs" vs. meidän lapseen...
Ikää näillä pikkuisilla on siis 2v ja vähän reilu

Mun lapsi on sosiaalisesti ja motorisesti lahjakas, menee reippaasti vieraampienkin lasten kanssa leikkimään ja on uusissa tilanteissa rohkea(esim. leikkipuisto, muskari tms.), leikkii paljon mielikuvitusleikkejä, kiipeää ja muutenkin liikkuu ketterästi, hiihtää, kertoo "tarinoita", piirtelee paljon ym. mun mielestä, normaali 2v. Ei ole kiinnostunut palapeleistä, väreistä tai muustakaan "näpertelystä", keskittyy kuitenkin mielestäni täysin iänmukaisesti kiinnostavaan tekemiseen

Kaverin lapsi on arempi ja pidättyväisempi, ei uskaltaudu äidin läheltä pois esim. puistossa, motorisesti myös arka (ei esim. uskalla laskea liukumäkeä...erittäin varjeleva äiti...)leikkii leikkii "yksinkertaisia" leikkejä (esim. laittaa palikoita muotolaatikkoon, tekee palapelejä...)ei mielikuvitusleikkejä. Osaa värit ja tekee ikätasoa vaikeampia palapelejä ja nuo viimeksimainitut on nyt äidin mielestä ne seikät, jotka tekee hänen lapsestaan "oikeesti älykkään", kun jaksaa keskittyä tuollaiseen tekemiseen, eikä "juoksentele ympäriinsä" niinkun mun lapsi

Itte oon enemmänkin sitä mieltä, että kyseessä on luonteiden erilaisuus kun älykkyyden erot...mut paha mieli tulee kuitenkin tuollaisesta vertailusta, varsinkin, kun en itse mitenkään korosta esim. tuota motorista eroa meidän lapsen "hyväksi", vaan useinkin sanon tälle äitikaverille, että lapset nyt kehittyy eritahtiin ja on kiinnostuneita eri asioista.
Onneks on lapsi vielä niin pieni, ettei ymmärrä pahoittaa miekltään moisista kommenteista!

No jaa, ainakin sosiaalisesta lahjakkuudesta on elämässä enemmän hyötyä. Tiedemiehet sit erikseen. ;) älä välitä, joillain vanhemmilla on tarve keksiä siitä omasta lapsesta jotain erityistä.

Tietyntyyppistä älykkyyttä voi vertailla. Kaverisi lapsi on ilmeisesti tällä hetkellä älykkäämpi (tai kiinnostuneempi... ) taidoissa, joita vaaditaan esim. palapelin tekemiseen. Omasi on sosiaalisesti älykkäämpi kuin kaverisi lapsi. Älykkyyttä on erilaista ja toiset pärjää yksittäisisssä asioissa paremmin kuin toiset.

noinpa...mua vaan nyt jostain syystä tuollainen vertailu ahistaa ihan suunnattomasti! Terveitä, normaaleja lapsia molemmat! Kun toi kaveriäiti näkee just tuon motorisen aktiivisuuden negatiivisena asiana mun lapsessa :( ja taas tuon "nössöttämisen" omassa lapsessaan positiivisena ja merkkinä älykkyydestä...
No, ehkä taas kotiäidin päässä asiat saa liian suuret mittasuhteet!

Varmasti tosi kurjaa :hug:. Minua ahdistaa olla missään tekemisissä sellaisten kanssa, jotka koko ajan vertailee lapsia ja tuo sen esiin. Vaikka kuinka itse yrittäisi pitää päänsä, ettei sillä ole väliä, harmittaa se silti ja tuo paineita. Onneksi on paljon ihmisiä, joiden kanssa keskustelussa ei koskaan tule kilpailuhenkeä esiin.

Yhteistyössä